دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون پژوهشی واحد مسجدسلیمان: پژوهش‌های توسعه‌ای لازمه اقتصاد پایدار است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان با اعلام برنامه‌های هفته پژوهش در این واحد دانشگاهی به مناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهش‌های توسعه‌ای لازمه اقتصاد پایدار است.
کد خبر : 55550

دکتر صابر ملاعلیزاده زواردهی در گفت‌‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: پژوهش و تحقیق، اساس و پایه حرکت فعالیت پایدار هر کشوری را نشان می‌‌دهد. نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پایدار، چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در تمام زمینه­‌ها دانست. یکی از عوامل اصلی در رشد و توسعه کشورهای صنعتی توجه ویژه این کشور‌ها به پژوهش و تحقیقات در تمام عرصه­‌های علوم است.


وی افزود: امروزه کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده برای رسیدن به وضعیت کنونی کشورهای صنعتی و توسعه­ یافته چاره‌ای جز توجه به پژوهش و تحقیقات ندارند. هرچه دانشگاهیان و محققان در یک کشور فعال­‌تر بوده و در مناسبات اجتماعی اثرگذار‌تر باشند، امید به آینده در آن کشور افزایش خواهد یافت. خوشبختانه در چند سال اخیر تولیدات علمی کشور ما رشد فزاینده و قابل توجهی داشته و در جمع کشورهای پیشرو در مرزهای دانش قرار گرفته‌ایم.


عضو هیأت علمی واحد دانشگاهی مسجدسلیمان درباره جایگاه ایران در عرصه‌های علمی در دنیا، بیان کرد: بر پایه گزارش پایگاه SJR با مقایسه تعداد مقالات نمایه شده در سال ۲۰۱۳، ایران در جایگاه هفدهم (با ۳۹۲۴۰ مستند نمایه شده) و بعد از آن کشور سوئیس در جایگاه هجدهم (با ۳۸۴۵۰ مستند نمایه شده) قرار دارد. اما با بررسی شاخص کیفیت زندگی که بر اساس سطح درآمد سرانه و هزینه‌های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالا‌ها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان است، جای سوال است که بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنشنال بیزنس تایمز، چرا ایران در در رتبه ۸۷ است در حالی ­که رتبه کشور سوئیس دوم است.


ملاعلیزاده تأکید کرد: درست است که در تعداد مقالات بنیادی و کاربردی رشد خیلی خوبی داشته‌ایم اما در این مدت در پژوهش‌­های توسعه­‌ای یعنی فعالیت­‌های مبتنی بر دانش موجود حاصل از تحقیقات و یا تجارب به منظور تولید مواد، فرآورده­‌ها، ابزار و فرآیند‌ها و روش­‌های جدید و یا بهبود آنها دچار ضعف بوده‌­ایم که همین موضوع باعث پایین آمدن کیفیت زندگی شده است.


ملاعلیزاده:‌ تا زمانی که صنعت، واحدهای تحقیق و توسعه برای بهبود و نوآوری نداشته باشد، شاهد پیشرفت جدی در اقتصاد کشور نخواهیم بود. تحقیق و توسعه کنونی، هسته مرکزی دنیای کسب و کار نوین است. تصمیمات اصلی در شرکت‌ها بر پایه تحقیق و توسعه گرفته می‌شوند

وی توصیه کرد: برای تغییر در وضعیت جاری و ارتقای سطح زندگی باید نسبت به تکمیل چرخه کاربردی کردن علم و قابل استفاده کردن محصولات علمی توجه جدی کرد. بنابراین آمار مربوطه الزاما به معنی حرکت به سمت توسعه همه جانبه و پیشرفت با تمام اجزا و مشخصاتش و سعادتمندی کشور در افق چشم انداز ۱۴۰۴ نخواهد بود.


دانش آموخته دکترای مهندسی صنایع، افزود: تا زمانی که صنعت، واحدهای تحقیق و توسعه برای بهبود و نوآوری نداشته باشد، شاهد پیشرفت جدی در اقتصاد کشور نخواهیم بود. تحقیق و توسعه کنونی، هسته مرکزی دنیای کسب و کار نوین است. تصمیمات اصلی در شرکت‌ها بر پایه تحقیق و توسعه گرفته می‌شوند.


معاون پژوهش و فن‌آوری واحد دانشگاهی مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: چون سطح رقابت‌ها، روش­‌ها و فرایندهای تولید با سرعت فزاینده‌ای در حال گسترش هستند و در این چنین شرایطی طراحی و توسعه محصول جدید معمولاً یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به شمار می‌آید، پس صاحب کسب کار باید بسیار جدی به موضوع تحقیق و توسعه اهمیت دهند چرا که برای تغییرات پیوسته در فناوری و موفقیت دربرابر رقبا و جلب رضایت مشتریان نیاز به تحقیق و پژوهش دارند.


ملاعلیزاده درباره دو مدل تحقیقات موجود در شرکت‌ها، گفت: در یک مدل، وظیفه اصلی یک گروه تحقیق و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است. در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه تحقیق و توسعه عبارت است از، ساخت و کشف دانش نوین درباره عنوان‌های علمی و فناورانه به منظور توسعه محصولات، فرایند‌ها و خدمات ارزشمند و جدید. عموماً مهندسین، کادر پرسنلی، مدل اول تحقیق و توسعه را تشکیل می‌دهند، در حالی که در مدل دوم تحقیق و توسعه، غالباً دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت می‌شوند.


عضو هیات علمی و استادیار گروه مهندسی صنایع واحد دانشگاهی مسجدسلیمان با توجه به پایین بودن نرخ تحقیق و توسعه در شرکت‌های موجود در ایران، ادامه داد: برای دستیابی به پیشرفت و سعادتمندی کشور عزیزمان، باید متناسب با اهداف عالی کشور، نوع سیاست‌گذاری در این حوزه متفاوت با آن‌چه تاکنون اعمال شده باشد. بدین منظور باید توسعه و موانع آن را در تمام سطوح از جمله سطوح فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره از جمله اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی، بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار و رقابت پذیری بیشتر جستجو کرد.


اعلام برنامه‌های هفته پژوهش در واحد دانشگاهی مسجدسلیمان


ملاعلی‌زاده به مناسبت هفته گرامیداشت پژوهش، برنامه‌های هفته پژوهش در واحد دانشگاهی مسجدسلیمان را اعلام و در این رابطه گفت: با توجه به اهمیت پژوهش و فن‌آوری و نقش بارز آن در رشد و توسعه کشور، هفته آخر آذر ماه هر سال به نام هفته پژوهش و فن‌آوری نام‌گذاری شده است.


این مسئول خاطرنشان کرد: بی شک بدون تحقیق و پژوهش نمی‌توان به اقتصادی پایدار و پیشرفته دست یافت. بنابراین جا دارد که تمامی سازمان‌های صنعتی و خدماتی اعم از دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی جامعی برای پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای داشته باشند.


وی افزود: هر ساله برای هفته پژوهش به صورت کشوری شعاری مشخص می‌شود و مراکز علمی پژوهشی نیز سعی دارند هم‌راستا با این شعار برنامه‌های کاری خود را جهت دهی کنند بنابراین امسال نیز «پژوهش و فن‌آوری: عزم ملی و رویکرد جهانی» به عنوان شعار این هفته انتخاب شده که امیدواریم برای رسیدن به قله ‌های رفیع افتخار در همه حوزه‌ها، حرکت به سمت تحقق این شعار در دستور کار مراکز علمی تحقیقاتی کشور قرار گیرد.


معاون پژوهش و فن‌آوری واحد دانشگاهی مسجدسلیمان، گفت: در سال جاری در بخش سخنرانی‌های علمی هفته پژوهش ۲۰ سخنرانی و در بخش کارگاه‌های آموزشی شش کارگاه انتخاب و اطلاع رسانی شد و طبق برنامه اعلام شده سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی از یکشنبه ۲۲ آذر آغاز و تا جمعه ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت. همچنین در طول این هفته مسابقهٔ سازه‌های ماکارونی با همکاری دفتر بسیج دانشجویی واحد، برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته