دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1399 - 00:12
پشت درهای بسته کانون وکلا/2 | در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فرار رو به جلو از جنس سخنگوی کانون وکلا؛ ما که مسئول جذب بی‌رویه دانشگاه‌ها نیستیم!

ابراهیم کیانی، سخنگوی کانون وکلا گفت: ظرفیت جذب کانون وکلا متناسب با پرونده‌های حقوقی است و مازاد بر نیاز هم هست و هر سال هم کانون وکیل جذب می‌کند اما راهکاری برای بیکاری دانشجویان حقوق این است که ورودی دانشجوی حقوق کم شود.
کد خبر : 554365

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خیل عظیم بیکاری در فارغ‌التحصیلان حقوق، اصرار کانون وکلا برای انحصار در برگزاری آزمون و اعطای پروانه وکالت،‌ جذب بی‌حساب دانشجویان در این رشته همه و همه این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که واقعاً چه نهادی و از چه طریقی باید معضل بیکاری دانشجویان حقوق را برطرف کند. مشکل اصلی در جذب بی‌رویه دانشجویان حقوق یا ظرفیت بسیار پایین کانون وکلا در اعطای پروانه وکالت است و پذیرش دانشجوی حقوق یا ظرفیت کانون وکلا کدام‌یک مبتنی بر نیاز جامعه نیست؟


تمام سخت‌گیری‌ها برای ورود دانشجویان حقوق به این رشته در حالی اتفاق می‌افتد که انحصار در وکالت موجب بالا رفتن حق‌الوکاله‌ها شده و تعداد کثیری از پرونده در سیستم قضایی در جریان است که اصحاب این پرونده‌ها به دلیل بالا بودن حق‌الوکاله توانایی استخدام وکیل ندارند.


در این راستا خبرگزاری آنا قصد دارد در پرونده‌ای با عنوان «پشت درهای بسته کانون وکلا» از طریق گفت‌وگوهایی با متخصصان و صاحب‌نظران چالش‌ها و آسیب‌های این موضوع را بررسی کنند.


در نخستین شماره از این پرونده اصغر عربیان، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به بیان نکات مهم و گلایه‌هایی از جنس دانشگاه از رویه کانون وکلا پرداخت.


عربیان با بیان اینکه اگر قرار بود همه پرونده‌ها با وکیل در محاکم مطرح شود، نیاز خیلی بیشتر از میزان موجود بود، تأکید کرد: ظرفیت جذب کانون وکلا و اینکه سالانه 3 تا 4 هزار وکیل در کشور جذب شود به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز حقوقی کشور نیست.


البته تعداد کم وکیل در ایران ماجرایی نیست که فقط از سوی رئیس دانشکده حقوق علوم و تحقیقات بیان شده باشد، بلکه دانشجویان حقوق‌خوان زیادی هم به این مسئله اعتراض داشتند که نمودی از این اعتراضات را در نامه سال گذشته 79 دفتر بسیج دانشجویی به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی می‌توان یافت.


دانشجویان در نامه خود به رئیس قوه قضاییه از آماری نگران‌کننده خبر داده بودند و نوشته بودند، «مطابق آمارهای بین‌المللی، متوسط سرانه وکیل در دنیا 240 وکیل به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است اما در ایران به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 76 وکیل فعالیت می‌کنند که حاکی از ضعف بنیادین کشور در حوزه توسعه خدمات حقوقی و وکالت فاصله حداکثری آن با استانداردهای جهانی است.»


البته در ادامه هم با دستور رئیس دستگاه قضا، این رویه تغییر کرد و اصلاحاتی در زمینه جذب وکیل از طریق مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه انجام شد.


حال در دومین شماره از این پرونده سراغ ابراهیم کیانی، سخنگوی کانون وکلای دادگستری ایران رفته‌ایم، نظر وی را در این رابطه جویا شویم. هرچند که سخنگوی کانون وکلا در فراری آشکارا رو به جلو توپ را در زمین دانشگاه‌ها انداخت و مشکل را در جذب بالای دانشجویان حقوق دانست، بی‌آنکه به سرانه پایین وکیل در ایران نسبت به دنیا سخنی به میان بیاورد. مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.




ابراهیم کیانی، سخنگوی کانون وکلا در گفتگو با خبرنگار آنا در این رابطه اظهار کرد: ظرفیت جذب افراد برای دریافت پروانه وکالت کانون وکلا را قوه قضاییه اعلام می‌کند و این یک اشتباه خبری است که تعیین ظرفیت بر عهده کانون وکلا است.


وی با اشاره به اینکه مستند به تبصره ۱ ماده ۱ قانون اخذ کیفیت پروانه قانون سال ۷۶، هیاتی ۳ نفره متشکل از رئیس کل دادگستری، رییس دادگاه هر استان به انضمام رییس کانون در خصوص ظرفیت جذب تعیین تکلیف می‌کنند، گفت: قوه قضاییه بر اساس نیازسنجی‌ها، پرونده‌ها و آمار و آموزش ظرفیت را اعلام می‌کند و کانون‌های وکلا مجری این مصوبات هستند اما در خبرگزاری‌ها به اشتباه این مسئله مطرح می‌شود که کانون‌های وکلا ظرفیت کمی وکیل جذب می‌کنند.


سخنگوی کانون وکلا با اشاره به اینکه قوه قضاییه در دو حوزه تعیین ظرفیت می‌کند، اظهار کرد: این دو حوزه مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا هستند و امسال ۱۰ هزار نفر ظرفیت اعلام شده که ۷ هزار نفر از طریق مرکز وکلای قوه قضاییه و ۳ هزار نفر از طریق کانون وکلا جذب می‌شوند.


در ایران به اندازه اتحادیه اروپا دانشکده برای جذب دانشجوی حقوق وجود دارد


وی با در مورد میزان ظرفیت کانون‌های وکلا برای جذب وکیل، اظهار کرد: به نظر ما ظرفیت اصلاً کم نیست و نباید ملاک برای جذب وکیل را تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه دانست بلکه ملاک برای تعیین ظرفیت‌ها وجود پرونده‌ها است.


کیانی گفت: در حال حاضر هر کسی بخواهد و اراده کند می‌تواند در رشته حقوق وارد شود و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در حالیکه رشته‌هایی نظیر پزشکی اینچنین نیست و جذب بسیار محدود است. از سوی دیگر همه در رشته علوم انسانی علاقه‌منند که حقوق بخوانند و حتی خیلی‌ها آن را به‌عنوان رشته دوم انتخاب می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه در ایران به اندازه اتحادیه اروپا دانشکده برای جذب دانشجوی حقوق وجود دارد، گفت: مشکل اصلی دانشگاه‌ها هستند که بیش از اندازه دانشجو جذب می‌کنند.


کانون وکلا مسئول جذب بی‌رویه دانشگاه‌ها نیست


وی تاکید کرد: لیسانس بیکار را نمی‌شود تبدیل به وکیل بی‌کار کرد. وکیل بیکار موجب مفسده می‌شود درحالی‌که لیسانس بیکار را می‌شود مدیریت کرد و دانشگاه‌ها باید آن را مدیریت کنند. کانون وکلا مسئول جذب بی‌رویه دانشگاه‌ها نیست و دانشگاه‌هایی که بی‌رویه دانشجو جذب می‌کنند، باید پاسخگو باشند.


کیانی گفت: هم‌اکنون هر کسی که اراده کند می‌تواند حقوق بخواند، یا در دانشگاه دولتی یا دانشگاه آزاد و یا پیام نور وارد رشته حقوق شود و اگر از طریق قبولی در آزمون نشد می‌تواند با شرکت در آزمون فراگیر پیام نور بدون آزمون و با معدل وارد این رشته شود و هیچ کدام از اینها هم نشد می‌تواند از طریق دانشگاه علمی کاربردی وارد شود. حال و روز رشته حقوق در ایران این است و محدودیتی برای مطالعه این رشته وجود ندارد.


رشته‌های علوم انسانی تعطیل شده و همه به رشته حقوق هجوم آورده‌اند


سخنگوی کانون وکلا با بیان اینکه رشته‌های علوم انسانی تعطیل شده است و همه به رشته حقوق هجوم آورده‌اند و گفت: اصرار بر این است که همه را جذب کنیم اگر این طور است پس هر کسی یک لیسانس حقوق می‌گیرد بیاید پروانه وکالت بدهیم و برود.


وی در خصوص حجم پرونده‌های موجود در سیستم قضایی و تناسب آن با ظرفیت جذب وکلا کانون وکلا،  گفت: حجم پرونده‌های حقوقی و قضایی در کشور زیاد نیست. مشکل اینجاست که وقتی پرونده وارد سیستم قضایی می‌شود در مراحل مختلف دادسرا، دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور مکررا ثبت می‌شود و در نهایت در زمان آمارگیری همه دفعات ثبت شمرده می‌شود.


وی افزود: در این راستا رئیس قوه قضاییه در اقدامی مدبرانه رویه را عوض کردند و تاکید کردند که اینگونه نباید محاسبه شود. و مشخص شد کلا ۴ میلیون پرونده است و ۱۷میلیون پرونده در دستگاه قضایی در جریان نیست.


دانشگاه‌ها باید فکری به حال بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوق کنند


سخنگوی کانون وکلا گفت: ظرفیت جذب کانون وکلا متناسب با پرونده‌های حقوقی است و مازاد هم هست و هر سال هم کانون وکیل جذب می‌کند، اما راهکاری برای بیکاری دانشجویان حقوق این است که ورودی دانشجوی حقوق کم شود و دانشگاه‌ها باید فکری به حال بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوق کنند و سیستم جذب دانشگاه‌ها بر اساس نیاز جامعه تعیین شود؛ نه اینکه ورود به حرفه وکالت را بر اساس نیازهای فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیل حقوق وقتی وارد سیستم کانون وکلا می‌شود ما باید او را آموزش دهیم چراکه این دانشجو بعدها باید از پرونده‌های قتل و جنایت و اموال مردم دفاع کند و آموزش ۷هزار دانشجو برای ما امری ممکن نیست.


قوه قضاییه ظرفیت جذب وکیل را تماما به کانون وکلا بدهد


سخنگوی کانون وکلا گفت: برنامه سوم توسعه ماده ۱۸۷ را پیشنهاد دهد که در آنجا آمده قوه قضاییه می‌تواند صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق را برای اینکه برای آن‌ها پروانه مشاوره حقوقی صادر شود، احراز کند و این مشاوران حقوقی حق وکالت هم دارند؛ اما ما می‌گوییم قوه قضاییه نهادی موازی در جذب وکیل است و نباید این نهاد موازی وجود داشته باشد.


وی اظهار کرد: اگر قرار است ظرفیتی برای جذب وکیل باشد باید فقط از کانال کانون وکلا باشد چراکه کانون یک نهاد قدیمی مدنی است و وکالت نباید به قوه قضاییه وابسته باشد. اگر جذب وکیل نیاز است، باید از طریق کانون وکلا انجام شود.


کیانی اظهار کرد: ظرفیت‌ها را که کانون وکلا اعلام نمی‌کند، قوه قضاییه اعلام می‌کند. بنابراین می‌توانند همین ظرفیتی را که خود اعلام می‌کند، تماماً به کانون وکلا بدهد.


انتهای پیام/۴۱۳۹/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته