دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذوالفقارنسب در گفتگو با آنا:

AFC از توانایی‌های ایران برای میزبانی آگاه است/ شهرداری وظیفه مرمت زمین ورزشگاه‌ها را برعهده بگیرد

رئیس کانون مربیان فوتبال ایران گفت: AFC از توانایی‌های ایران برای دادن سهمیه میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 آگاه است.
کد خبر : 551617
اسکار مینگوئزا رونالد آرائوخو.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دیدار تیم‌های نساجی مازندران و پرسپولیس در زمین چمن ورزشگاه شهید وطنی در شرایطی برگزار شد که آب‌گرفتگی شدید باعث شد تا سرخ‌پوشان و تیم میزبان نتوانند بازی مورد نظرشان را برگزار کنند و بار دیگر انتقادها به کیفیت زمین‌های مسابقات لیگ برتر آغاز شد.


همه چیز را سیاه و سفید نبینیم


بیژن ذوالفقارنسب در خصوص اینکه کیفیت زمین‌های چمن مسابقات لیگ برتر در برخی شهرها نامطلوب است و در دیدار نساجی مازندران و پرسپولیس این موضوع بار دیگر به وضوح دیده شد، به خبرنگار ورزشی آنا عنوان کرد: بهتر است همه چیز را سیاه و سفید نبینیم. الحق وضعیت زمین چمن ورزشگاه‌های ما در حال حاضر بسیار بهتر از سال‌ها قبل شده است. در سالیان گذشته تنها یک زمین خوب که در ورزشگاه آزادی بود و یک زمین هم در آبادان بود که دلیل آن، عدم بارندگی و بارش برف بود.


ایراد در نصب چمن ورزشگاه وطنی


وی ادامه داد: علت اینکه زمین چمن ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود به این دلیل است که قبل از گذاشتن لایه چمن، کانال‌کشی انجام می‌شود که این کانال‌ها آب حاصل از بارندگی را جذب می‌کنند یا اینکه زیرسازی زمین‌ها به‌گونه‌ای است که بارندگی لطمه به کیفیت چمن نمی‌زند. متأسفانه این کار در این ورزشگاه انجام نشده و به همین دلیل زمین ورزشگاه دیدار نساجی و پرسپولیس مطلوب نبود.


افزایش کیفیت ورزشگاه‌های لیگ برتر


رئیس کانون مربیان فوتبال ایران خاطرنشان کرد: بی‌انصافی است اگر بخواهیم از تمامی زمین‌های ورزشگاه‌ها انتقاد کنیم. دیدار نساجی و پرسپولیس هم اگر با 24 یا 48 ساعت تأخیر انجام می‌شد، مسلماً کیفیت زمین بهتر بود. الان وضعیت ورزشگاه‌های تیم‌هایی که در لیگ برتر حضور دارند، خیلی مطلوب‌تر از گذشته شده است. من مشکل زمین را آنچنان نمی‌بینم و به نظرم سازمان لیگ می‌توانست با تعویق مسابقه باعث شود بازی نساجی و پرسپولیس در شرایط مطلوب‌تری برگزار شود.


نیاز به آگاهی در نصب چمن


وی در خصوص اینکه تیم‌هایی که زمین مناسب ندارند، مقصرش سازمان لیگ است یا باشگاه‌ها؛ بیان کرد: به‌جای آنکه دنبال مقصر باشیم در وهله اول باید از نحوه صحیح نصب چمن ورزشگاه‌ها مطلع شویم. در درجه اول باید زمین‌ها بر اساس استاندارد و خاک زیرین مرغوب به همراه کانال‌کشی دارای چمن شوند تا بارندگی به زمین‌های مسابقه لطمه نزند.


زمین تمرینی و مسابقه یکسان


ذوالفقارنسب ادامه داد: در تمامی دنیا، تیم‌ها در فاصله 50 تا 100 متری زمین مسابقه اصلی‌شان سه تا چهار زمین تمرینی دارند و زمین ورزشگاه همواره مخصوص مسابقه است ولی در ایران، این ظرفیت و امکانات در بیشتر تیم‌های لیگ برتری دیده نمی‌شود. به همین دلیل زمین تمرینی و مسابقه تیم‌ها یکی می‌شود که به‌خصوص در نیم‌فصل دوم شاهد افت کیفی زمین‌های مسابقه هستیم. لازم است که باشگاه‌ها مدیریت بهتری در نگهداری زمین چمن خود داشته باشند که اکثراً دولتی هستند.


شهرداری‌ها مسئولیت مرمت ورزشگاه‌ها را بپذیرند


وی درباره اینکه چه راهکاری برای ارتقای کیفیت زمین چمن ورزشگاه‌های تیم‌های فاقد زمین مرغوب  وجود دارد، اظهار کرد: باید امکانات مالی و اقتصادی در باشگاه‌ها توسعه یابد تا زمین‌های تمرین بیشتری داشته باشیم، همانند تیم‌های متوسط اروپایی که زمین تمرین آنها جدا از زمین مسابقه است. فدراسیون توان دادن وام را به باشگاه‌ها ندارد. وزارت ورزش می‌تواند با همکاری شهرداری شهرها مسئولیت مرمت، بازسازی و نوسازی ورزشگاه‌ها را برعهده بگیرد. امکانات خیلی بهتری باید برای ورزشگاه فراهم شود و تمامی مراحل آماده‌سازی ورزشگاه‌ها را شهرداری‌ها می‌توانند با باشگاه‌ها آماده کنند. اگر این‌چنین اقداماتی صورت پذیرد، مسلماً شاهد افزایش کیفیت ورزشگاه‌ها هستیم.


آگاهی AFC از توانایی‌های ایران


رئیس کانون مربیان فوتبال ایران در مورد اینکه با انتشار تصاویر و فیلم‌های زمین چمن بازی تیم‌های نساجی و پرسپولیس احتمال دارد کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی جام ملت‌های 2027 را به ایران ندهد، عنوان کرد: بدون شک کنفدراسیون فوتبال آسیا در دادن سهمیه میزبانی از ظرفیت‌های ایران کاملاً مطلع است. مدیران آن به خوبی می‌دانند که امکانات لازم را می‌توان فراهم کرد. دو سال و نیم پیش، پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا میزبان کاشیما آنتلرز ژاپن بود و در مدت زمانی کوتاه ورزشگاه آزادی دارای امکانات مد نظر AFC شد و دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان برگزار شد.


احتمال اعطای میزبانی جام ملت‌ها به ایران


ذوالفقارنسب یادآور شد: بنابراین تصاویر و فیلم‌های رفع آبگرفتگی از زمین چمن ورزشگاه دیدار تیم‌های نساجی و پرسپولیس تأثیر منفی در دادن میزبانی جام ملت‌های آسیا ندارد و فدراسیون فوتبال ایران 17 ورزشگاه را به‌عنوان ورزشگاه‌هایی که دارای شرایط میزبانی خواهند شد، به AFC داده است. در زمینه دیگر امکانات هم این توانمندی در کشورمان وجود دارد که بتوانیم برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا با دیگر کشورهای خواهان میزبانی رقابت کنم و بعید نیست که کنفدراسیون فوتبال آسیا با دادن سهمیه میزبانی به ایران موافقت کند.


نیاز به مدیریت راهبردی و تخصصی


وی تأکید کرد: مهم‌ترین عامل برای آنکه بتوانیم میزبان جام ملت‌های آسیا 2027 شویم مدیریت راهبردی و تخصصی در تمامی زمینه‌ها است. البته که رایزنی مناسب از سوی عوامل فدراسیون هم در این راه تأثیر بسزایی دارد. اگر گام‌های صحیحی برداریم و برنامه‌های مدنظر را به درستی به مرحله اجرا درآوریم آن‌وقت AFC هم برای انتخاب ایران به‌عنوان میزبان جام ملت‌ها تصمیم جدی‌تری خواهد گرفت و شانس انتخابمان بیشتر می‌شود.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته