دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1399 - 09:59

پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور به گزارش خبرگزاری آنا درباره سود میلیاردی این سازمان

سازمان سنجش آموزش کشور با ارسال جوابیه‌ای نسبت به انتشار گزارشی درباره رویکردهای این سازمان و سود میلیاردی آن، واکنش نشان داد.
کد خبر : 548844
4425374.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پی انتشار گزارشی با عنوان «گزارش آنا از رویکردهای تعجب‌برانگیز؛ رئیس سازمانی که وزارت علوم را اداره می‌کند! سود میلیاردی سازمان سنجش از تاخیر در تکمیل ظرفیت» در تاریخ 19 آذر ماه ۱۳۹۹ در خبرگزاری آنا، روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور جوابیه‌ای را صادر کرد.


مطابق با قوانین رسانه و رعایت اخلاق حرفه‌ای متن این جوابیه به شرح زیر منتشر می‌شود.




در خصوص مطلب منتشره در خبرگزاری آنا «وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی» با عنوان «گزارش آنا از رویکردهای تعجب‌برانگیز؛ رئیس سازمانی که وزارت علوم را اداره می‌کند! سود میلیاردی سازمان سنجش از تأخیر در تکمیل ظرفیت» موارد ذیل را در چند بخش برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند:


بخش اول: نکاتی در خصوص مقدمه گزارش آنا


مقدمه این گزارش با مطالب غیرمرتبط و بعضاً با اهداف خاص تدوین و ارائه شده است. بدیهی است که روح این گزارش در خصوص تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و نحوه متمرکز بودن ثبت‌نام و انتخاب رشته برای تمامی زیرنظام‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت بدون آزمون است در حالی که مطالب مندرج در مقدمه هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. قبل از بیان این جملات سردرگم و بدون ذکر مستندات مانند «رئیس سازمان سنجش روال‌های آزمون‌های تحصیلات تکمیلی را در این سال‌ها تغییر داده است» یا «در این سال‌ها مشاهده می‌شود که تأثیرگذاری آزمون‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است» یا «رؤسای دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های دولتی نسبت به این رویکرد انتقاد دارند و گوش شنوایی در سازمان سنجش نیست» لازم است خبرگزاری محترم، آگاهی کامل از قوانین مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلی تکمیلی به شرح ذیل داشته باشد.


الف- مرور قوانین


1) سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو دردوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور انجام می‌شود که در تاریخ 18/12/94 توسط مجلس محترم شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/1/95 ابلاغ و از آزمون 1396 اجرا شده است.


2) در ماده 2 این قانون، اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تعیین و شرح وظایف آن عیناً درج شده است. (تصویر زیر)


جوابیه


ماده 2- برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها با ترکیب زیر واگذار می‌شود که در این قانون به اختصار «شورا» نامیده می‌شود:


1- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)


2- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


3- دو نفر از رؤسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین


4- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بدون حق رأی


5- رئیس دانشگاه پیام نور


6- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)


7- دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به‌عنوان ناظر


 3) طبق این ماده، در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، 6 عضو دارای حق رأی هستند و رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی و دو نفر از نمایندگان محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بدون حق رأی هستند.


4) تاکنون تمامی جلسات شورای مذکور با حضور حداقل 5 نفر عضو دارای حق رأی تشکیل شده است.


5) به موجب ماده 4 این قانون، سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته به‌صورت متمرکز توسط وزارتین باید انجام شود. در تبصره یک ماده 5 قانون نیز برگزاری آزمون‌های متمرکز زیر نظر وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است. لذا بر اساس قانون از سال 1396 به بعد، دانشگاه آزاد اسلامی اجازه برگزاری آزمون (سنجش) مجزا نداشته است و این امر در اصل قانون ذکر شده و ربطی به شورای سنجش یا سازمان سنجش ندارد.


ب - نقل نادرست از سایر اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی


در بخش دوم مقدمه، از قول سایر اعضای شورا که نخواستند نام‌شان فاش شود! مطلبی در خصوص مصوبات شورا ذکر شده است که به‌جز مواردی که در هفته گذشته در خصوص پذیرش تکمیل ظرفیت (به‌صورت مجزا) توسط ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی درج شده است، هیچ‌یک از اعضای شورا تاکنون چنین مطلبی را رسمی یا غیررسمی عنوان نکرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود خبرگزاری محترم اصول اخلاقی و حرفه‌ای را رعایت و از فرافکنی و تشویش اذهان عمومی خودداری می‌نمود.


لذا بر اساس مطالب مذکور واضح است که نویسنده محترم قوانین و مقررات ابلاغی مجلس محترم شورای اسلامی را مطالعه نکرده و تجمع برگزاری آزمون در سازمان سنجش را صرفاً بر اساس خواست این سازمان می‌داند. لذا اگر دانشگاه آزاد اسلامی انتقادی به این قانون دارد، ضرورتاً و صرفاً از طریق تغییر یا اصلاح آن توسط مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری است. لذا خبرگزاری محترم ابتدا می‌بایست نسبت به مطالعه دقیق قانون اقدام و از نشر این مطالب غیرواقعی و مبهم بدون سند و پشتوانه قانونی پرهیز می‌نمود.


بخش دوم: تکمیل ظرفیت


در قسمت دوم این گزارش به سنگ‌اندازی در تکمیل ظرفیت اشاره شده و اینکه سازمان سنجش در دو سال گذشته تحت لوای شورای سنجش و پذیرش دانشجو از برگزاری تکمیل ظرفیت در این دانشگاه ممانعت به عمل آورده است. در این خصوص توجه به نکات ذیل ضروری است:


1) مطابق بند 2 مصوبات جلسه 12 مورخ 1/8/98 شورا مقرر شد تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد در تمامی زیرنظام‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1398 انجام شود و در مقطع دکتری در تمامی زیرنظام‌ها انجام نشود که بندهای مرتبط با این موضوع مطابق تصویر زیر می‌باشد:


جوابیه


2- تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد در تمامی زیرنظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس برنامه زمانی یکسان (اعم از زمان ثبت‌نام، انتخاب رشته، اعلام نتایج و ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در دانشگاه) برای نیمسال دوم تا سقف خالی مانده ظرفیت مورد تأکید شورای گسترش آموزش عالی، در هر کدرشته‌محل برای سال 1398 انجام شود.


3- با توجه به ظرفیت محدود در هر رشته‌محل و جابه‌جایی دانشجو بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تکمیل‌ظرفیت در مقطع دکتری انجام نشود.


2) طبق این مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد اقدام و نتایج آن در تاریخ 15/9/98 توسط سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 8219 نفر اعلام شده است. (مطابق تصویر اطلاعیه ذیل)


اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی کدرشته‌محل‌های مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1398 و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی


05/09/1398


پیرو انتشار اطلاعیه‌های مورخ 22/08/98، 26/08/98، 28/08/98 و 03/09/98 این سازمان در خصوص پذیرش دانشجو در کدرشته‌محل‌های اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1398، بدین‌وسیله توجه پذیرفته‌شدگان نهایی این مرحله را به توضیحات ذیل که در دو بخش، شامل بخش اول: پذیرفته‌شدگان کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (بجز دانشگاه آزاد اسلامی) و بخش دوم: پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد، معطوف می‌دارد.


تذکر مهم: داوطلبانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی در این مرحله قرار می‌گیرند توجه داشته باشند که منحصراً می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل‌های قبولی ثبت‌نام نمایند و به‌عبارتی مجاز به ثبت‌نام در هر دو محل قبولی نمی‌باشند. در غیر این‌صورت مطابق ضوابط با آنها رفتار خواهد شد.


3) در آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 برای انجام مرحله تکمیل ظرفیت برای رشته‌محل‌هایی که ظرفیت آنها خالی مانده، برنامه‌ریزی شده و در تاریخ 25/9/99 بر اساس مصوبات قانونی توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد. (اطلاعیه ذیل)


 



  1. درخصوص تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سال 1399 مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی انجام تکمیل ظرفیت بود اما با توجه به شیوع بیماری کرونا مقرر گردید پس از استعلام از ستاد ملی کرونا این پذیرش صرفا‌ً براساس سوابق تحصیلی انجام شود. شایان ذکر است تصمیم‌گیری درخصوص تکمیل ظرفیت در حیطه اختیارات شورا بوده و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی که خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب مجلس شورای اسلامی است توسط ستاد ملی مدیریت کرونا در جلسه 36 تصویب و ابلاغ شده است. در مصوبه ستاد به صراحت گفته شده  است «پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی (معدل تراز شده مقطع کارشناسی) به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود».

  2. این گونه که ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه خود اعلام نموده‌اند بحث انجام تکمیل ظرفیت مورد تایید ایشان می‌باشد و صرفاً به انجام متمرکز آن اعتراض دارند که این امر خارج از اختیار ایشان و در حدود اختیار ستاد ملی کروناست. بدیهی است شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و این سازمان موظف به اجرای  مصوبه است.

  3. پس از مصاحبه ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، تمامی مستندات قانونی در جلسه حضوری در سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز سنجش آن دانشگاه قرار داده شد واعلام گردید که موضوع خارج از اختیارات این سازمان می‌باشد.

  4. با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی به منظور کاهش هزینه داوطلبان برای پرداخت دوبار هزینه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت موضوع پذیرش متمرکز توسط سازمان سنجش را تصویب کرده است. گویا این موضوع سبب نارضایتی و کاهش درامد دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

  5. مجوز انتخاب رشته مستقل در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در جلسه سوم این شورا مورخ 21/9/95 به دانشگاه آزاداسلامی داده شده است.(مطابق تصویر ذیل)


 



در خصوص این بند گزارش نیز مشاهده می شود که نویسنده محترم این خبرگزاری کوچکترین جستجو در اینترنت یا سایت این سازمان و سایت مرکز سنجش دانشگاه آزاد به عمل نیاورده که به دروغ  از ممانعت سازمان سنجش از انجام تکمیل ظرفیت برای دانشگاه آزاد اشاره می نماید. هر چند که انجام یا عدم انجام تکمیل ظرفیت نیز بنا به درخواست دانشگاهها و صرفاً بر اساس مصوبات شورا قابل انجام است. از طرفی دیگر بحث تمرکز پذیرش تمامی زیر نظامها نیز عین مصوبه ستاد ملی کروناست و خارج از اختیارات شورای سنجش و این سازمان می باشد.


هر چند که مجوز انتخاب رشته مستقل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز بر اساس اختیار قانونی شورای سنجش و پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی توسط این شورا به دانشگاه آزاد اسلامی داده شده است، لذا این شورا می تواند نسبت به لغو این مجوز یا دادن اختیار انتخاب رشته و پذیرش به سایر دانشگاههای دیگر نیز تصمیم گیری نماید.


بخش سوم: درآمد سازمان سنجش آموزش کشور


در بخش سوم این گزارش به سود میلیاردی سازمان سنجش از تاخیر در تکمیل ظرفیت پرداخته شده است. برای شفاف شدن موضوع توجه به نکات ذیل ضروری است



  1. نویسنده محترم فراموش کرده سازمان سنجش آموزش کشور یک سازمان دولتی است و گویا می‌پندارد همه دستگاه‌های آموزش عالی همانند دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشند که تمامی درآمدهای آن مستقیماً دراختیار دانشگاه است که از آن‌ها منافع یا سودی حاصل آید. به ایشان یادآوری می‌شود درآمدهای این سازمان که صرفاً حق ثبت‌نام‌ها می‌باشد مستقیماً به حساب خزانه واریز و در درآمدهای این سازمان برای اخذ بودجه سال بعد لحاظ می‌شود و عیناً حق ثبت‌نام براساس مصوبات هیات دولت تعیین و اخذ می‌شود.

  2. شایان ذکر است این حق ثبت‌نام بابت سامانه‌های ثبت‌نام، طرح سوال، چاپ و بسته‌بندی سوالات، هزینه برگزاری حوزه‌های آزمون، پردازش اطلاعات، تهیه کارنامه، دریافت انتخاب رشته، گزینش علمی، اعلام نتایج و حقوق کارکنان هزینه می‌شود و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و .. کاملاً بر آن نظارت دارند و هیچ‌گونه هزینه اضافی و مجددی بابت مراحل مختلف آزمون از افراد متقاضی در سایر مراحل مانند زمان انتخاب رشته دریافت نمی‌شود.

  3. در آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 حق ثبت‌نام بابت کلیه مراحل آزمون (ثبت نام، طراحی سوال، انتخاب رشته و ...)  طبق مصوبات هیات دولت به ازای هر داوطلب 450/000 ریال بود و هزینه اضافی دیگری در هیچ یک از مراحل از داوطلبان اخذ نشد در حالی که با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، برگزاری آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدنظر ستادملی کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه برگزاری را نسبت به قبل افزایش داده بود. این درحالی است که  دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1399 صرفاً بابت انتخاب رشته   مبلغ   510/000 ریال از هر داوطلب دریافت کرده است.

  4. درخصوص حق ثبت‌نام دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام‌نور نیز نویسنده محترم بدون آگاهی و اطلاع، مطالب غیرواقعی بیان نموده است. برای آگاهی خبرگزاری محترم به اطلاع می‌رساند، دوره‌های فراگیر، دوره‌هایی هستند که داوطلبان در دانشگاه ثبت‌نام و هزینه ترم تحصیل آن‌ها توسط دانشگاه اخذ می‌شود. این حق ثبت‌نام هزینه ترم اول کارشناسی‌ارشد دانشپذیران است که در سایت سازمان سنجش انجام و مستقیماً مبلغ فوق به حساب دانشگاه پیام‌نور که مجری این دوره است واریز می‌شود. این سازمان طبق قرارداده منعقده با دانشگاه پیام‌نور هزینه‌های ثبت‌نام، طرح سوال، بسته‌بندی و چاپ سوالات، حفاظت و برگزاری آزمون، پردازش اطلاعات و اعلام نتایج را متعاقباً از دانشگاه پیام‌نور دریافت می‌کند و هیچ مبلغی از دریافتی حق ثبت‌نام دوره‌های فراگیر به این سازمان تعلق ندارد.


بخش چهارم: مدیریت سازمان سنجش


در بند 4 گزارش به مدیریت سازمان سنجش آموزش کشور در وزارت علوم اشاره شده است که تهمت و افترا زدن به یک دستگاه دولتی مانند وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند توسط وزارت فوق پیگیری شود. اما برای آگاهی نویسنده محترم به اطلاع می‌رساند، سازمان سنجش آموزش کشور یکی از سازمان‌های مستقل تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و حکم ریاست آن مستقیماً توسط وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و با عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صادر می‌شود و همواره تعاملات مناسبی با سایر معاونت‌های وزارت علوم وجود داشته و خواهد داشت. این سازمان همانند سایر سازمان‌ها و معاونت‌های هر دستگاه، مستقیماً زیر نظر وزیر مربوط فعالیت می‌کند.


بخش پنجم: اصلاح کنکور


در پایان گزارش سراسر خلاف و غیر واقعی، به اطلاعیه  این سازمان اشاره شده است که درخصوص کلاه‌برداری شیادان در فضای مجازی و مصاحبه‌های انجام شده درخصوص تغییرات آزمون‌ها در سنوات آینده می‌باشد. قطعاً اگر نویسنده محترم زمان بیشتری صرف جستجو در شبکه‌های اجتماعی (در این مورد خاص تلگرام) می نمود، کانالی با عنوان سازمان سنجش  در حال اخاذی از داوطلبان با نام و آرم این سازمان و به اسم سهمیه کرونا را مشاهده می‌نمود. ( تصویر زیر )



هر روز پیام‌ها و سوالاتی از داوطلبان درخصوص مصاحبه‌هایی در رابطه با نحوه و اجرای آزمون‌ها در سنوات آتی  به ویژه سال 1400، به این سازمان واصل می‌شود.  این سازمان برای رفع ابهامات ایجاد شده برای  داوطلبان در اطلاعیه اعلام نمود ملاک هر قانون صرفاً تصویب و ابلاغ آن توسط مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است که لزوماً باید در دفترچه‌‌های منتشره این سازمان درج شود. با توجه به اینکه ثبت‌نام آزمون‌های اصلی سال 1400 از ابتدای آذر ماه شروع و برخی پایان یافته و مابقی در حال انجام است و قوانین مندرج در دفترچه ها با مصاحبه‌های انجام شده متناقض است این سازمان برای رفع نگرانی و ابهامات به‌وجود آمده برای داوطلبان، اعلام نمود، ملاک دفترچه های این سازمان است و تا زمانی که مصوبه‌ای ابلاغ نشده باشد هر فرد یا مرجعی که مصاحبه انجام دهد ملاک اجرا و عمل برای مجری نیست.


لذا در این بند نیز همانند سایر بندهای دیگر صرفاً فرافکنی و درج مطالب بدون تحقیق و عجولانه مشاهده می شود.


جمع‌بندی


با توجه به مطالب مذکور واضح است که تمامی مطالب عنوان شده توسط نویسنده محترم، بدون آگاهی از ضوابط، قوانین و مقررات و حتی بعضاً جستجوی ساده در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به صورت عجولانه، مغرضانه و غیرواقعی پس از مصاحبه ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به تهیه گزارش اقدام نموده این سازمان حق خود می داند نسبت به پیگیری حقوقی آن اقدام نماید و از خبرگزاری محترم می‌خواهد قبل از هرگونه تهیه گزارش ابتدا به بررسی دقیق و همه جانبه موضوعات اقدام و سپس نسبت به انتشار آن اقدام نماید.


روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب