دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1399 - 18:39
نگاهی به شیوه‌های غرب برای جلوگیری از فروش واکسن کرونا به ایران؛

واکسن ایرانی کرونایم آرزوست

شیوع بیماری کرونا مسابقه ساخت واکسن را در میان دانشمندان جهان آغاز کرد، حالا برخی خبرها حکایت از آن دارد که شرکتهای غربی تولید دارو موفق شده‌اند که واکسنی را کشف کنند که ۹۵ درصد احتمال نتیجه بخشی را به دنبال دارد، اما آیا دشمنان اجازه می دهند تا این واکسن بدست مردم ایران برسد؟
کد خبر : 547257
1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کتایون مافی، شیوع بیماری کرونا مسابقه ساخت واکسن را در میان دانشمندان جهان آغاز کرد، حالا برخی خبرها حکایت از آن دارد که شرکتهای غربی تولید دارو موفق شده‌اند که واکسنی را کشف کنند که ۹۵ درصد احتمال نتیجه بخشی را به دنبال دارد، اما آیا دشمنان اجازه می دهند تا این واکسن بدست مردم ایران برسد؟


این روزها رسانه ها خبر می‌دهند که بریتانیا، آمریکا و روسیه تزریق همگانی واکسن کرونا را پیش از پایان ماه جاری میلادی آغاز می کنند و کنسرسیوم کواکس (covax) را نیز تشکیل داده‌اند. در این کنسرسیوم که ایران هم عضو آن است هفتاد و شش کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان جهانی بهداشت ملحق شوند. هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است. ایران هم عضو این کنسرسیوم است.


همچنین ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر برای خرید، سرمایه گذاری کرده است اما هنوز هیچ واکسنی توسط کشور ما خریداری نشده است.


پیش از این، مردانی عضو ستاد مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرده بود که تلاش برای تولید واکسن معتبر کرونا در دنیا به نتایج خوبی رسیده و حدود دو سوم کشورهای دنیا از جمله ایران در کمیته واکسن سازمان بهداشت جهانی عضو هستند و قرار است در سه ماهه اول سال آینده میلادی نیم میلیارد واکسن توزیع شود.


این درحالی است که این سوال در میان افکار عمومی مطرح است که واکسن ساخت کشورهای غربی تا چه اندازه قابل اطمینان است؟


تجربه مردم کشورمان در مورد ارسال خون‌های فرانسوی آلوده به ویروس HIV تجربه ناخوشایندی است که دیگر نمی‌خواهند آن را تجربه کنند. دشمنان کشورمان نشان دادند که در جنگ با ایران به هیچ یک از قواعد و اصول انسانی متعهد نیستند و از این رو مردم می‌گویند که نمی خواهند موش آزمایشگاهی کشورهای غربی شوند.


بخصوص که چندی پیش نیز خبرهایی در مورد استفاده بدون مجوز داروهای خارجی برای مقابله با کرونا در مورد بیماران در رسانه‌ها شنیده شده و این امر به آن معناست که نظارت و دقت کافی چه در مورد صحت و سلامت این داروها و چه اطمینان در مورد بدون عوارض بودن آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این میان نباید از نظر دور داشت که نمی توان برای تامین سلامت مردم روی قول کشورهای بیگانه تمرکز کرد، بخصوص دشمنان نظام یعنی امریکا و متحدانش که برای وارد کردن فشار بیشتر به ایران تلاش می کنند تا به هر صورت اجازه ندهند این واکسن بدست مردم ایران برسد. برای این کار بهانه هم تراشیده‌اند و دونالد ترامپ قرار است دستور اجرایی را امضا کند که بر اساس آن به تمام آمریکایی‌ها اطمینان داده می‌شود که پیش از آنکه دولت آمریکا کمک به دیگر کشورها در سراسر جهان را آغاز کند به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت.


تفاوت روش تولید واکسن ایرانی و غربی


براساس گفته‌های مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا واکسن کرونایی که در کشور درحال تولید است ، درواقع ویروس ضعیف شده است و مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.


ویروس ضعیف کرونا به تولید آنتی‌بادی در بدن انسان و افزایش مقاومت بدن استفاده ‌کنندگان از آن در برابر ابتلا به کرونا کمک می‌کند. این فرایند، روش سنتی تولید واکسن در جهان است.


اما واکسن‌هایی که شرکت‌های فایرز و بیون‌تک و نیز شرکت مودرنا تولید می‌کنند فرایند دیگری را در تولید آنتی‌بادی در بدن انسان طی می‌کنند. این واکسن‌ها پس از ورود به بدن، به سلول‌ها فرمان می‌دهند پروتئین ویروس کرونا موسوم به اسپایک را تولید کنند. تولید این پروتئین، سیستم ایمنی بدن انسان را برای تولید آنتی‌بادی فعال می‌سازد. حالا در این میان از یک سو اظهارات معاون پیشین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ملک زاده در مورد تولید واکسن های داخلی نیز موجب نگرانی مردم شده است. وی در نامه استعفای خود به وزیر بهداشت نوشت: این واکسن «هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید.


از این رو به نظر می رسد که لازم است هنگام ارائه واکسن داخلی با روشهای مختلف علمی و رسانه ای درست و شفاف، خیال مردم را از هر گونه عوارض جانبی ناشی از این واکسن راحت کرد. شاید شنیده باشید که برخی می گویند به هنگام ساخت پل ورسک ، برای اطمینان از امنیت آن، مهندس این پروژه در زیر پل قرار گرفت و زمانی که قطار به صحت از روی آن رد شد اجازه مرخصی یافت ، اینکه این داستان چقدر درست یا غلط باشد را نمی دانیم اما می‌دانیم که روسای جمهور اسبق ایالت متحده با الهام از این امر ، در صدد آن هستند تا با واکسینه شدن اعتماد از دست رفته مردم امریکا را به واکسن جلب کنند.


بنابراین پیشنهاد می شود که در این زمینه برخی از مسئولان کشورمان نیز پیش قدم شده و با استفاده از فضای رسانه برای تزریق واکسن خارجی و ایرانی پیشقدم شوند. این اقدام در کشورمان امری مسبوق به سابقه است به گونه‌ای که شاهد بودیم در دوران دفاع مقدس نیز بسیاری از فرماندهان بلند مرتبه برای حصول اطمینان بعنوان نفرات اول از میدان مین عبور می کردند بنابراین این افتخاری برای مسئولان کنونی کشور خواهد بود که در این راستا نیز پیش قدم شوند .


دلایل مستند


شاهد بودیم که پیش از این صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و‌ علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ‌گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.


اما تیم رسانه ای ترامپ از هم اکنون برنامه تظاهر به انسان دوستی وی را آغاز و با ظرافت‌های رسانه‌ای به میدان آمده اند تا ژست بشر دوستانه امریکا خدشه دار نشود. بنابراین از هم اکنون این برنامه را به ظرافت شروع کرده‌اند.


یک سخنگوی کنسرسیوم کواکس گفته مانع قانونی بر سر راه تهران برای خرید واکسن کرونا وجود ندارد اما بررسی ها نشان می‌دهد که آنها به دلیل تحریمها در تلاش هستند تا مقامات کشورمان را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار دهند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به نقل از یک سخنگوی کواکس نوشته است که هیچ مانع قانونی بر سر راه ایران برای تهیه واکسن وجود ندارد ایران توانسته مجوز لازم از دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی (اوفک) را با هدف استثناء قائل شده برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کند.


با این حال به گفته مقامات کشورمان هم اکنون ایران برای خرید حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا به سد تحریم‌های بانکی آمریکا برخورد کرده است. از جمله عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در این باره گفته؛ از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان جهانی بهداشت انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.


در این میان نباید فراموش کرد که تهدیدات دولت ترامپ علیه کشورمان و مجازات‌های این کشور برای بانکهایی که با ایران معامله کنند باعث شده تا حتی اگر معافیت‌های دفتر اوفک وزارت دارایی آمریکا وجود داشته باشد، فضای ترس و نگرانی از نقض تحریم‌ها اجازه ندهد تا بانک‌های خارجی بتوانند با ایران مراوده مالی برقرار کنند.


آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد


اگرچه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی گفته خرید واکسن از دیگر کشورها در دستور کار دولت و وزارت بهداشت است اما این سوال مطرح است که چرا بایستی روزه شک دار بگیریم و در حالی که خود توانایی ساخت این واکسن را داشت باشیم چشم امید به بیگانه ببندیم. می‌گویند هر کس به امید همسایه نشیند شب را گرسنه می‌خوابد. وزیر بهداشت از تلاش های شبانه روزی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی برای ساخت واکسن کرونا و انجام مطالعات بالینی این واکسن بر روی انسان خبر داد و در این باره گفت که آینده بسیار نزدیک برای مطالعات بالینی این واکسن در انسان، وارد عمل خواهیم شد.


مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در این باره گفت: واکسن کرونا ساخت ایران به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده و اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد می‌توان امیدوار بود که این واکسن تا اواخر تیر ماه به تولید برسد.


محرز با اشاره اینکه فاز انسانی در سه مرحله انجام می شود، تصریح کرد: افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند تا اگر در این آزمایش‌ها مصون بودند و هم مؤثر بود، بتواند به تولید برسد. این درحالی است که به گفته این مقام ستاد مقابله با کرونا، واکسن‌های کرونا تولید خارج زودتر از تیرماه به ایران نخواهد رسید.


قبلا هم حمید پوراصغری، معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه بودجه، در مورد تامین بودجه خرید واکسن گفته بود: خرید و واردات واکسن خارجی کرونا در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ ردیف مستقلی ندارد اما در زیر مجموعه ردیف دارو و شیرخشک اعتباری برای آن تعیین شده است. از سوی دیگر پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که برای هربار خرید واکسن کرونا با ارز دولتی به اندازه جمعیت کشور بایستی در حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان، بدون محاسبه هزینه‌های جانبی در نظر داشت. این درحالی است که براساس برآوردهای جهانی که آهنگ ابتلا به این بیماری را بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۲ تا ۵ نفر محاسبه کرده‌اند برای مصونیت جمعی حداقل بایستی حدود ۶۶ درصد از جمعیت کشور، یعنی دست کم ۵۶ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند، رقم قابل توجهی برای هر بار خرید واکسن باید در نظر گرفته شود .


بنابراین بهتر است به جای اینکه در این مورد چشم به امید به دستان آنطرف آبی‌ها داشته باشیم تا مانند سایر اجناس بنجل و غیر ضروری خارجی آن را وارد کشور نکنند و کلاه مردم را بر ندارند بر توانایی خود تکیه کنیم. مردم می دانند که دست اندرکاران این بخش بیشتر از خارجی ها نسبت به آنها دلسوزی دارند و حس وطن دوستی و وجدان آنها مانع می‌شود تا اگر این واکسن عوارضی داشته باشد آن را به مردم تحمیل کنند.


در این میان برخی از منابع خبری نیز از آغاز آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا توسط شرکت شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت خبر داده‌اند و می گویند که این واکسن از کمیته اخلاق وزارت‌ بهداشت مجوز آغاز مطالعات انسانی را گرفته است و محققان این واکسن نیز ظاهرا گفته‌اند برای اطمینان از کار، این واکسن را ابتدا روی خودمان آزمایش می‌کنیم.


بنابراین بایستی برای دسترسی بیشتر مردم کشورمان به این واکسن و حصول اطمینان دولتمردان تمرکز خود را متوجه تحقیقات داخلی کنند .


منبع: سیاست روز


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته