دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 09:51

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: طرح سنجش و پذیرش، دومین اضطراب و استرس برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی و خانواده‌هایشان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای طرح ادغام سنجش و پذیرش را که از سوی برخی نمایندگان تهیه شده است، طرحی دانست که یک بار دیگر به دانشجویان و خانواده‌هایشان، استرس و اضطراب را تحمیل می‌کند.
کد خبر : 54712

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده در این‌باره گفت: اجرای طرح ادغام سنجش و پذیرش، استرس و اضطراب دومی است که پس از ادغام کنکور دانشگاه آزاد اسلامی و کنکور دولتی در رشته های کارشناسی و دکتری حرفه‌ای به داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان وارد می‌شود که این بار، به خاطر ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح مغایر حمایتی است که اخیرا ٢٤٢ نفر از نمایندگان محترم درخصوص توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه ازاد اسلامی اعلام کردند.
وی با تاکید بر اینکه «این طرح در راستای توسعه و بیشتر دولتی‌کردن آموزش عالی کشور و خلاف اصل ٤٤ قانون اساسی است»، افزود: با سازو کاری که در این طرح آمده است،انتخاب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ، زمینه ساز فساد آموزشی و علمی خواهد بود، علاوه بر آن، حق دانشجویان برجسته که در حالت فعلی، به اندازه زیادی تحت تاثیر آزمون کتبی است، به شدت در معرض تهدید قرار می‌گیرد واحتمال آنکه اغلب داوطلبان برجسته و شایسته، بجای پذیرش اصولی و علمی، دچار حب و بغض‌های غیر قابل کنترل بشوند، بسیار زیاد خواهد بود.
دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه «یکی دیگر از معایب بزرگ این طرح آن است که امر تحصیلات تکمیلی در شهرستانها و استانها که توسط دانشگاه ازاد اسلامی با تدارک اساتید و تجهیزات طرح ساها فراهم شده، با رکود مواجه خواهد شد»، افزود:در این صورت، مجددا فرزندان خانواده‌ها در شهرستانها باید بر خلاف روند فعلی بومی‌گزینی، آواره مراکز استانها خواهند شد و علاوه بر تحمل رنج دوری و مسافت، قطعا‌ هزینه‌های زیادی بر آنها تحمیل می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه تصریح کرد: در صورت تصویب و اجرای این طرح، تعداد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شدت کاهش می‌یابد که در آن صورت، سیل مهاجرت داوطلبان به خارج از کشور قطعا افزایش خواهد یافت و با پول خانواده‌های ایرانی، دانشگاههای خارج از کشور آباد می شوند. علاوه بر همه این‌ها، تبعات نامطلوب فرهنگی و اخلاقی ناشی از مهاجرت هم مزید بر علت و مشکلاتی خواهد شد که جوامع در حال توسعه از جمله ایران را تهدید می‌کنند.


خاطرنشان می‌شود طرح ادغام و پذیرش، دیروز ( سه‌شنبه) در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته شد اما به‌ خاطر پربحث بودن و اعتراض برخی نمایندگان به آن و همچنین کمبود وقت، بررسی نهایی‌اش به وقت دیگر موکول شد.


این طرح از سوی برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس تهیه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته