دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1394 - 14:59
رئیس سازمان غذا و دارو:

در حوزه فراورده مشتق پلاسما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم/ رسیدن به تراز تجاری مثبت یکی از مهمترین اهداف ماست

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد:‌ تراز تجاری دارویی ایران منفی است که رسیدن به تراز مثبت یکی از مهمترین اهداف این سازمان در دهه چهارم است.
کد خبر : 54578

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر رسول دیناروند در اولین همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولیدات و خدمات حوزه سلامت گفت:‌ زمانی که سیر تحول داروسازی را در 4 دهه گذشته مرور کردم، شاهد تکامل و بلوغ افتخار آمیزی بودم. گرچه به سرمنزل مقصود نرسیدیم و با شرایط ایده آل فاصله داریم اما راه خوب و طولانی را طی کردیم.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: 4 دهه پیش سهم ما در بازار دارویی کمتر از 15 درصد بود، این سهم از نظر کمی 15 سال است که از 95 درصد عبور کرده است و 15 سال است که به حدود دو سوم رسیده است و وابستگی ما در منابع دارویی خارجی و وارداتی کاهش پیدا کرده است.


وی گفت: صنعت داروسازی ایران یک صنعت قدیمی نیست که داروهای قدیمی را تولید کند. بلکه یک صنعت تکامل یافته است و ما در تمام جنبه های داروسازی از قبیل مواد اولیه، بسته بندی، و فرمولاسیون و شکل نهایی فعالیت داریم و بیش از 160 واحد تولیدی در این عرصه فعالیت می کنند. از 15 سال پیش صنعت دارویی ایران وارد حرکت دانش بنیان شده است حرکت هایی که داروهای هایتک نامیده می شود و از ورود برخی از این داروها به بازار جهانی تنها یک سال گذشته است اما در حال حاضر در کشور ما تولید می شود. ما در تولید داروهای بیوتکنولوژی و نوترکیب حرف برای گفتن داریم و صادرات دارویی را به کشورهای بزرگ انجام می دهیم و در حوزه نانوفناوری نیز صاحب محصول هستیم.


دیناروند عنوان کرد: درست است که از نظر ریالی سهم واردات دارویی در سالهای اخیر افزایش یافته اما این مسئله ناشی از تغییر قیمت ارز بوده است.


وی گفت: ما به جز حوزه فراورده های مشتق پلاسما در تمام گروه های دارویی و فناوری دارویی ورود پیدا کرده ایم. یعنی اگر بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند ما به خودکفایی دست پیدا می کنیم و بخش عمده ای از واردات ارزی که پیش بینی می شود امسال 1 میلیارد دلار باشد کم خواهد شد.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما گام هایی که برداشته ایم بسیار مؤثر بوده اما گامی دیگر باید برداشته شود یعنی صنعت داروسازی باید زیرساخت های لازم را داشته باشد تا یک گام دیگر برای رسیدن به تراز تجاری مثبت برداشته شود که این گام باید هدف صنعت داروسازی ایران باشد.


وی افزود: در سال 1393 صادرات دارویی ما به 200 میلیون دلار نرسیده و ما فاصله زیادی با این رقم داریم. رسیدن به تراز تجاری مثبت یکی از اهداف ماست که باید برای رسیدن به این هدف صادرات را توسعه دهیم و واردات کاهش یابد. البته باید مدیریت مصرف نیز در کشور صورت بگیرد تا وابستگی دارویی ما به کشورهای دیگر کاهش پیدا کند که این مسئله نیاز به سرمایه گذاری و فعال تر شدن بخش خصوصی دارد.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت:توسعه صادرات ‌مهمترین هدف در دهه چهارم است. جمهوری اسلامی در 30 سال اخیر در بین کشورهای با درآمد متوسط بالا بیشترین رشد را داشته است واقعیت این است که در حوزه سلامت بیشترین بهره وری را با توجه به سرمایه گذاری که انجام داده ایم داشتیم که البته نیاز به ارتقا دارد.


دیناروند گفت: ما باید رشد اقتصادی را ارتقا دهیم و در غیر این صورت نمی توانیم سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.


وی افزود: سهم درآمد و تولید ناخالص ملی اجازه نمی دهد بازار دارویی بزرگتری را برای کشور متصور شویم. کل بازار دارویی ایران 4/2 میلیارد دلار است که این رقم طی 2 سال اخیر هیچ تغییر نکرده است.


دیناروند عنوان کرد: ما می توانیم سهم تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و با توسعه بازارهای منطقه ای زیرساخت های لازم را داشته باشیم.



انتهای پیام/

برچسب ها: رسول دیناروند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته