دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علی‌محمدی در گفتگو با آنا:

رأی صادر شده برای فکری جنبه بازدارندگی ندارد/ بهتر بود سرمربی استقلال 5 جلسه تعلیقی محروم شود

حقوقدان ورزشی گفت: رأی کمیته انضباطی برای محمود فکری بازدارندگی ندارد و جالب اینکه یحیی گل‌محمدی با تخلفی به مراتب کمتر تنها یک جلسه محروم شد.
کد خبر : 544450
1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آرای خود را در خصوص دیدارهای تیم‌های پرسپولیس و استقلال صادر کرد. بر این اساس یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس به خاطر اخراج در دیدار با تیم صنعت نفت به جریمه نقدی محکوم شد و محمود فکری سرمربی استقلال به خاطر اهانت به دلیل تخلفش در دیدار مقابل فولاد خوزستان و شکایت این باشگاه، علاوه بر جریمه نقدی، یک جلسه نیز محروم شد.


بهنام علی‌محمدی، وکیل دادگستری و حقوقدان ورزشی در خصوص محرومیت محمود فکری به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: به نظر من پرونده محمود فکری نباید از سوی کمیته انضباطی مورد بررسی قرار می‌گرفت و باید به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال سپرده می‌شد. کمیته انضباطی به تخلفاتی که در چارچوب و داخل مستطیل سبز و در وقت قانونی مسابقه رخ می‌دهد، ورود می‌کند و رسیدگی به تخلفات خارج از چارچوب مستطیل سبز در صلاحیت  کمیته اخلاق است.


قاضی سابق دادگستری تهران ادامه داد: به نظرم مسئولان کمیته انضباطی صلاحیت ورود به پرونده محمود فکری را نداشتند چون او زمانی که بازی تمام شده بود، در بیرون از مستطیل سبز از الفاظ نامناسب استفاده کرد و به خاطر توهین و استعمال الفاظ نابخشودنی (رکیک) که انجام داد، تنها یک جلسه محروم شده است. به نظرم این رأی ناعادلانه و برخلاف عدالت و انصاف قضایی بوده واصول داوری حقوقی را زیر سؤال برده است.  اگر اقدام یحیی گل محمدی را در کنار این اقدام قرار بدهیم، ملاحظه می‌گردد تبعات و بازتاب منفی در میان مربیان دارد و این رأی جنبه بازدارندگی ندارد. بنابراین بی‌اخلاقی‌ها باید از سوی کمیته اخلاق مورد بررسی قرار گیرد.


این حقوقدان ورزشی افزود: معتقدم اقدامی که محمود فکری مرتکب شد، قابلیت مجازات و پیگیری کیفری هم دارد چرا که او مرتکب جرم هم شده و در خارج از زمین مسابقه از الفاظ نامناسب استفاده کرده است. با این وجود او یک جلسه محروم شد و یحیی گل‌محمدی به خاطر اینکه در خارج از زمین به توپی که در جریان مسابقه هم نبود، شوت زد از داور کارت قرمز گرفت و یک جلسه محروم شد. مسلماً چنین آرایی را کنار هم بگذاریم با هم برابر نیست و من بعد شاهد آن خواهیم بود که  مربیان دیگر به خود اجازه می‌دهند تا از الفاظ نامناسب استفاده کنند.


وی تصریح کرد: به اعتقاد من بهتر بود محمود فکری پنج جلسه محرومیت تعلیقی می‌گرفت و به او اخطار داده می‌شد که در صورت تکرار خطا، علاوه بر اینکه این محرومیت پنج جلسه‌ای اعمال می‌شود، بابت تخلف جدیدش نیز با محرومیت مواجه می‌شد. این محرومیت تعلیقی هم به خاطر این بود که او عذرخواهی کرده، قوانین و مقررات و مجازات ها خشک و بی روح هستند. این قاضی هست که به قانون روح می‌دهد و قانون باید درخدمت قاضی باشد نه برعکس. لذا باید تمامی جوانب سنجیده شود تا جلوی تکرار اتفاقات بعدی را گرفت ولی الان با محرومیت یک جلسه‌ای، در حقیقت فحاشی نامناسب مساوی با توپ شوت کردن در زمین است. قانون و مجازات و اعمال قانون باید متناسب و بازدارنده باشد و درسی باشد برای سایرین تا از تکرار جرم و تخلف ممانعت به‌عمل آورد. ولیکن در مورد فکری رعایت نشد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته