دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 00:02
قاتل شهید فخری‌زاده کیست؟

استفاده حداکثری رژیم صهیونیستی از روزهای آخر حمایت سیاسی ترامپ/ اسرائیل متهم ردیف اول ترور دانشمند هسته‌ای ایران

به گفته تحلیلگران، رژیم صهیونیستی متهم ردیف اول پرونده ترور دانشمند هسته‌ای ایران است، چراکه تل‌آویو سابقه این‌گونه حملات را داشته و نیز درصدد استفاده حداکثری از روزهای آخر ترامپ در مسند قدرت است.
کد خبر : 544056

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از هیل، سیمون هندرسون تحلیلگر تحولات منطقه غرب آسیا که با روش سردمداران تل‌آویو در حمله به افراد کلیدی صنعت هسته‌ای و موشکی ایران نیز آشنا است اعتقاد دارد که اسرائیل متهم ردیف اول پرونده ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران است.


وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه در بیانیه‌ای از حمله عناصر تروریست مسلح به خودرو حامل محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها، آقای محسن فخری‌زاده به‌شدت مجروح و پس از انتقال به بیمارستان براثر جراحات واردآمده به شهادت رسید.


تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق ایران وگروه 1+5


برابری اهمیت ترور شهید فخری زاده با ترور سردار شهید سلیمانی


هندرسون اعتقاد دارد که گمانه‌زنی‌ها در خصوص استفاده دونالد ترامپ از روزهای آخر صدارتش بر کاخ سفید برای واردکردن ضربه به برنامه هسته‌ای ایران همگان را از این واقعیت غافل ساخت که اسرائیل می‌تواند از این پنجره باز سیاسی حمایت ترامپ استفاده کرده و به ایران ضربه بزند ضربه‌ای که شاید نشود در دولت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب به‌سادگی به آن روی آورد.



ازنظر اهمیت، ترور فخری زاده با ترور سردار قاسم سلیمانی در زمستان سال گذشته برابر است.



وی ادامه می‌دهند ترور دانشمند هسته‌ای ایران یک پرده دیگر از توطئه کشاندن حملات به اهداف ایرانی در درون ایران باشد. به نظر می‌رسد که اسرائیل به رویکرد سال‌های 2010 تا 2012 ترور دانشمندان هسته‌ای ایران برگشته باشد. سیاست آن دوره تل‌آویو به گفته بعضی از کارشناسان تحت‌فشارهای دولت اوباما تعلیق شد تا ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. پس‌ازآن ایران و پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان در سال 2015 به توافقی دست یافتند که فعالیت‌های هسته ایران را در چهارچوب توافق هسته‌ای قرار می‌داد و در مقابل تحریم‌های آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا را هم تعلیق می‌کرد.




بیشتر بخوانید:


چرا رژیم صهیونیستی و آمریکا پشت‌پرده ترور شهید فخری‌زاده هستند؟




هندرسون می‌گوید زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد، تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد و طرف‌های اروپایی نتوانستند منافع برجامی ایران را تأمین کنند و ایران برای تلافی از تعهداتش برجامی خود سر باز زد، سناریوی اسرائیلی‌ها عوض شد و بار دیگر زمینه را برای خرابکاری و ترور فراهم دیدند ازجمله حمله به تأسیسات نطنز در تابستان سال جاری تا بتوانند ایران را از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود منصرف کنند.


وی ادامه می‌دهد که در گذشته اسرائیلی‌ها از گروه‌های مسلح مخالف دولت ایران برای انجام کارهای کثیف استفاده می‌کردند اما سطح حرفه‌ای و پیچیدگی حمله به نطنز نشان می‌داد که حمله کار خود اسرائیلی‌ها بود.



نام شهید فخری‌زاده هم در سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است.



هندرسون می‌افزاید فخری زاده رئیس مرکز فیزیک ایران و مدیر اجرایی یکی از مراکز حساس در برنامه هسته‌ای ایران بود که به‌عنوان سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع شناخته می‌شود.


وی ادامه می‌دهد به دلیل اینکه ایران به بازرسان آژانس بین‌الملل انرژی اتمی اجازه مصاحبه با فخری‌زاده را نداد شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای اجازه مسافرت بین‌المللی از فخری‌زاده را سلب کرد و اموال و املاک وی (در صورت وجود) در خارج از ایران را نیز بلوکه کرد تا وی را به این‌گونه مجازات کرده باشد.



ذکر نام فخری‌زاده در اسناد شورای امنیت و سازمان بین المللی انرژی اتمی


بنابر این نام فخری‌زاده هم در سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است.


هندرسون می‌افزاید که ازنظر اهمیت ترور فخری‌زاده با ترور سردار قاسم سلیمانی در زمستان سال گذشته برابر است.


زمانی که ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی نهایی خود را از جنبه نظامی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌نوشتند، محسن فخری‌زاده تنها دانشمندی بود که نامش در آن سند ذکر و از وی به‌عنوان مغز متفکر "سازمان آماد" یاد شده بود. آژانس سپس پی برد که سازمان آماد در سال 2003 به‌صورت کامل تعطیل‌شده بود اما فخری زاده به‌عنوان یکی از با تجربه‌ترین و کارآمدترین دانشمندان هسته‌ای ایران به کار خود ادامه داد.


به گزارش آنا با توجه به اینکه اسرائیلی‌ها بارها به‌صورت آشکار ازاین‌گونه ترورها حمایت کرده‌اند به طور حتم، این ترور نیز به دست آن‌ها یا به دستور و با هماهنگی آن‌ها انجام‌شده است. به‌هرحال شاید مثل سال‌های 2010 تا 2012 که اسرائیل دست به حمله علیه دانشمندان هسته‌ای ایران می‌زد و پس از آن، مذاکراتی با ایران آغاز شد تا به توافق‌نامه هسته‌ای سال 2015 انجامید این بار هم همان پروژه را تکرار کنند که اول ترور سپس تقاضای آتش‌بس و حضور در پای میز مذاکره مطرح شود.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته