دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1399 - 13:34
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

گسترش مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان فضیلت نیست/واحد فرشتگان دانشگاه آزاد پذیرای دانشجویان ناشنوا است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: گسترش مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت فضیلتی به حساب نمی‌آید، بلکه در شرایط کنونی میزان حضور افراد دارای معلولیت در درون جامعه و فعالیت‌های اجتماعی آنها است که نشان‌دهنده شرایط مناسب در جامعه است.
کد خبر : 543140
وحید+قبادی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، وحید قبادی دانا در مراسم امضا تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که ظهر امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، عنوان کرد: ما باید معلولان را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی دنیا به رسمیت بشناسیم و همواره تلاش کنیم که حقوق این افراد را به‌عنوان یک شهروند در جامعه به رسمیت شناخته شود. باید سعی کنیم که شرایط لازم را به دور از هرگونه تبعیض و نابرابری برای رشد و بروز استعدادهای معلولان را فراهم کنیم.


وی ادامه داد: هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت اجتماعی در بستر جامعه و کنار خانواده بوده و بتوانیم مشارکت مؤثر آنها را در اجتماع داشته باشیم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که گسترش مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت فضیلتی برای جوامع به حساب نمی‌آید، گفت: در شرایط کنونی میزان حضور افراد دارای معلولیت در درون جامعه و فعالیت‌های اجتماعی آنها است که نشان‌دهنده شرایط مناسب در جوامع است. از موارد ویژه‌ای که ما در فعالیت‌هایمان به آن توجه می‌کنیم موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی جامعه برای معلولان است.


قبادی دانا افزود: بر همین اساس با پیگیری‌هایی که در ستاد مناسب‌سازی همکاری‌های نزدیکی را با دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم که آخرین جلسه آن به میزبانی وزارت آموزش و پرورش بود. این همکاری‌ها از قبل بوده و امیدواریم که این تعاملات ادامه پیدا کند.


وی در ارتباط با اقدامات سازمان بهزیستی در بحث توانمندسازی افراد دارای معلولیت عنوان کرد: هدف ما در این بخش این است که این افراد به اندازه کافی توانمند شوند تا بتوانند یک زندگی مستقلی را داشته باشند. این توانمندی شامل توانمندی فردی، خانوادگی و اجتماعی است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از زمینه‌های توانمندساز افراد دارای معلولیت موضوع تحصیل آنها است که تقریباً 158 هزار نفر از افراد دارای معلولیت دانش‌آموزانی هستند که تحت پوشش حمایت‌ها و خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند که بخشی از این حمایت‌ها، حمایت‌های مادی و معیشتی است که از میزان فوق 78 هزار نفر کمک هزینه‌های تحصیلی دریافت می‌کنند.


قبادی دانا افزود: مهم‌تر از حمایت‌های مادی، موضوع توانمندسازی آنها در جامعه است که با فعالیت‌های توانبخشی، حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی مرتبط محقق می‌شود. بیش از یک هزار و 600 مجموعه غیردولتی روزانه برای معلولان فعال هستند و به بیش از 50 هزار نفر از معلولان کمک می‌کنند تا  در شرایط مختلف جامعه بتوانند این آمادگی را پیدا کنند تا با مشکلات مواجه شوند.


وی تصریح کرد: خانواده های این افراد معلول تحت فشارها و مضیقه‌های فراوانی هستند. وقتی فرد دارای معلولیت در یک خانواده حضور دارد هزینه‌های زیادی را برای خانواده ایجاد می‌کنه که حتی اگر خانواده از تمکن مالی هم برخوردار باشد با این هزینه‌ها به خط فقر نزدیک شده و یا به زیر خط فقر برود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که فعالیت آموزشی برای افراد دارای معلولیت مقدس است، گفت:‌ بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی سازمان‌هایی هستند که همکاری‌های مشترک زیادی را می‌توانند در این حوزه انجام دهند و می‌توانند همکاری و همراهی خوبی داشته باشند.


قبادی دانا با تأکید مجدد بر این‌که هدف از فعالیت برای معلولان ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت مدنظر نیست و هدف تلفیق اجتماعی آنها است، اظهار کرد: در آمارهایی که مشاهده می‌کردم می‌دیدم که بخشی از این دانش‌آموزان دارای معلولیت که شرایط خاص دارند و توان حضور در مدارس عادی نیست در مدارس استثنایی ساماندهی شدند و بخش اعظمی از آنها در مدارس پذیرا و عادی پذیرش شده‌اند.


وی افزود: تلاش ما این است تا با آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها و دانش‌آموزان به روزی برسیم تا اکثریت قریب به اتفاق یا همه افراد دارای معلولیت شرایطی برایشان فراهم شود تا بتوانند در مدارس عادی حضور داشته باشند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سابقه مدرسه ناشنوایان را در مدرسه باغچه‌بان داریم. امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجزایی برای آنها به‌عنوان واحد فرشتگان فعال شده و در حال فعالیت است.


قبادی دانا اذعان کرد: مطلوب این است که افراد دارای معلولیت بتوانند در کنار افراد عادی حضور داشته و تمام مدارس پذیرای  این افراد باشند. نیاز است در سرفصل‌های درسی همه دانش‌آموزان نحوه مواجهه و برخورد با افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها به‌طور مستمر آموزش داده شود تا این پذیرایی و پذیرا بودن برای آنها تعمیم پیدا کند.


وی افزود: شرایط فیزیکی هم در مدارس باید به گونه‌ای باشد که امکان حضور افراد دارای معلولیت وجود داشته باشد. امروز شاهد هستیم با تمام تلاش‌هایی که انجام شده این افراد به رتبه‌های خوب علمی دست پیدا کردند و سطح دانش و علم در بین افراد دارای معلولیت رشد قابل توجهی پیدا کرد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر امروز مطالبه اشتغال افراد معلول در دستگاه‌ها و اداراتی که فعالیت در آنها نیازمند مدرک تحصیلی است بالا رفته نشان‌دهنده فراهم بودن زمینه برای آنها فراهم بوده و آنها نیز از این فرصت استفاده کردند.


قبادی دانا با بیان این‌که مناسب‌سازی برای افراد معلول باید در بحث تجهیزات آموزشی مدارس هم فراهم شود، گفت: معلمان و کادر آموزشی هم در این میان باید با طرز برخورد و مواجهه با آنها آشنا شوند.


وی در ارتباط با لزوم توجه به بحث آموزش در افراد دارای بیماری اوتیسم، اظهار کرد: با توجه به این‌که این افراد آموزش‌پذیر هستند، آموزش‌های لازم باید براساس سطح‌بندی‌ در دستور کار قرار گیرد. البته سعی شده تا شرایط برای این افراد برای حضور در دانشگاه و ایجاد شرایط برای شرکت در کنکور هم برای آنها فراهم شود.


قبادی دانا افزود: ما در سازمان بهزیستی سعی کردیم تا حمایت‌های خوبی را از دانشجویان دارای معلولیت داشته باشیم  به‌طوری‌که در حال حاضر 12 هزار نفر از دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه‌های غیردولتی تحت پوشش قرار دارند. طبق قانون افرادی که دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند و در دهک‌های درآمدی  یک تا هفت است موظف هستیم تا شهریه دانشگاه آنها را به‌طور کامل پرداخت کنیم.


رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: حدود 2 هزار نفر از دانش‌آموزان دارای معلولیتی که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند نیز کمک‌هزینه تشویقی تحصیلی را هر ترم دریافت می‌کنند تا تشویقی باشد برای تلاش بیشتر در راهیابی به دانشگاه‌های دولتی.


وی با بیان این‌که یکی از موضوعات که باید به آن توجه شود موضوع هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت است گفت: آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند این زمینه را فراهم کند تا این افراد به رشته‌هایی ورود پیدا کنند که بتوانند بیشتر مؤثر بوده و نقش‌آفرینی کنند. البته زمینه‌های همکاری در زمینه کارگاه‌های حرفه‌آموزی و حمایتی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند به شکل بهتری صورت پذیرد و نباید مسیر شغلی را تنها در دانشگاه ببینیم.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته