دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1399 - 00:02
صدرالحسینی در گفتگو با آنا:

جنایت سعودی‌ها در یمن میزبانی ریاض را در اجلاس گروه 20 به حاشیه برد/نهادینه شدن معیارهای دوگانه حقوق بشری در اروپا

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: قتل فعال مخالف سعودی و جنایت آن‌ها در یمن میزبانی عربستان را در اجلاس گروه ۲۰ تحت‌الشعاع قرار داد.
کد خبر : 542624
_MID0353.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، برگزاری اجلاس «گروه ۲۰» که در سایه شیوع گسترده ویروس کرونا برای نخستین‌بار به‌طور مجازی برگزار شد، انتظارات سعودی‌ها را برآورده نکرد  و با کاهش سطح مشارکت  و سطح مشارکت همراه بود.


سران سعودی امیدوار بودند ریاست اجلاس گروه 20 برایشان فرصتی طلایی برای برجسته کردن تحولات عربستان و جذب صد‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای طرح‌های گردشگری و فناوری مانند ابرشهر «نئوم» باشد. در هر صورت بی‌میلی مشارکت‌کنندگان در این اجلاس را می‌توان ناشی از یک دلیل عمده دانست و آن کارنامه سیاه عربستان در زمینه حقوق بشر است که رؤیاهای محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را بر باد داد.


برای بررسی ابعاد مختلف اجلاس گروه ۲۰ و موارد حقوق بشری که علیه عربستان مطرح شده است با «سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس امور بین‌الملل گفتگو کردیم که در زیر تقدیم می‌شود:


آنا: روز گذشته شاهد برگزاری نخستین اجلاس گروه 20 در عربستان و به‌صورت مجازی بودیم که با مشارکت مورد رضایت سعودی‌ها همراه نبود. روند برگزاری اجلاس این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


صدرالحسینی: «گروه 20» مجموعه 20 اقتصاد بزرگ جهان هستند که جلساتشان به‌طور سالانه و با حضور وزیران اقتصاد و مسئولان بانک مرکزی‌ کشورهای عضو برگزار می‌شود. آنها قدرتمندترین کشورهای جهان در حوزه اقتصاد هستند که مجموعاً 85 درصد از اقتصاد به‌همراه دوسوم جمعیت جهان را دربر دارند.


گفتگو با سید رضا صدرالحسینی نشست خبری بررسی تحولات منطقه


در سال 2019 ژاپن رئیس این گروه بود و در سال 2020 عربستان شد. درون این مجموعه پنج گروه وجود دارد که کشورهای مختلف کلونی‌هایی را ایجاد کرده‌اند و عربستان با کانادا، استرالیا و آمریکا هم‌گروه بود. در میان این کشورها هر سال یک کشور برای میزبانی انتخاب می‌شود که برای نخستین‌بار عربستان رئیس این گروه شد.


یکی از موضوعات مهمی که در حاشیه اجلاس مطرح شد و تبعات آن در بطن گردهمایی مشهود بود، مواضع مقام‌های کشورهای مختلف عضو ازجمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره موضوعات حقوق بشری مرتبط با عربستان است. در واقع تعارضی که میان حضور عربستان در اجلاس و موضوعات حقوق بشری وجود دارد، به‌عنوان ابهام بزرگی مطرح بود.


آنا: آیا این ابهام باعث مشارکت در سطح پایین کشورهای منتقد سعودی شد؟ نقاط محوری انتقاد حقوق بشری از عربستان در زمینه چه محورهایی است؟


صدرالحسینی: از این بابت که اجلاس به‌صورت وبیناری برگزار می‌شد، بعضی از کشورهایی که از موضع‌گیری‌ سعودی‌ها علیه خود واهمه داشتند، فرصت را مغتنم شمردند و این ابهام حقوق بشری را بی‌پروا مطرح کردند. برخی دیگر از کشورها نیز تلاش کردند ابهامات موجود را در حمایت از سعودی‌ها توجیه کنند و موضع حقوق بشری ریاض را ترمیم و چهره سیاه آن‌ها را بزک کنند.


قتل و مثله کردن «جمال خاشقجی»، خبرنگار منتقد سعودی مقیم آمریکا یکی از موارد مبهمی بود که پرونده آن در سال 2018 مطرح شد و در سال جاری نیز ادامه داشت. برخی کشورها در اجلاس عربستان را در این پرونده به چالش کشیدند. همچنین جنگ و تجاوز نظامی 6 ساله‌ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن از نقاط تاریک حقوق بشری عربستان است که پیش از برگزاری اجلاس، مجامع حقوق بشری درباره آن از ریاض انتقاد کرده بودند.


علاوه بر این، بعضی از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری کشورهای اروپایی موضوع کشتار کودکان، زنان و سالخوردگان و تخریب همه زیرساخت‌های یمن را مطرح کردند. کشورهای اروپایی با بیان این اقدامات ضد حقوق بشری عربستان عنوان کردند  اینگونه اقدامات با حضور عربستان در اجلاس گروه 20 هم‌خوانی ندارد و ابهاماتی است که باید حل یا ابهام زدایی شوند.


یکی دیگر از ابهامات بزرگی که وجود داشت، مملو بودن زندان‌های عربستان از مخالفان سیاسی بود. البته در کنار این موارد باید کسری بودجه عربستان را نیز بیان کرد. امسال پنجمین سالی است که عربستان با کسری بودجه مواجه است که در سال جاری مجبور شدند برای دو مرحله مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهند و این نشان‌دهنده بی‌ثباتی اقتصاد این کشور است.


درهر حال عربستان در این دوره از اجلاس گروه 20 میزبان بود و با وجود اینکه آن‌ها علاقه‌مند بودند با مسئولان عالی‌رتبه کشورهای جهان عکس یادگاری بگیرد، این اتفاق نیفتاد.



عربستان تلاش کرد با برگزاری این اجلاس برای حفظ آبرو خود را در کنار کشورهای قدرتمند اقتصادی جای دهد.



نکته اصلی اجلاس ریاض این بود که با توجه به وبیناری برگزار شدن آن، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که تشنه قدرت است نتوانست بروز و ظهوری داشته باشد. تنها عایدی پادشاه عربستان از برگزاری اجلاس این بود که بتواند وجهه از دست رفته حکومتش  را در میان مردم و کشورهای عربی بازیابد. آن‌ها مجبور بودند برای کسب وجهه به‌طور مستقیم گله‌مندی و مطرح شدن ابهامات اساسی را در زمینه حقوق بشر تحمل کنند.


گفتگو با سید رضا صدرالحسینی نشست خبری بررسی تحولات منطقه


آنا: چرا باید کشورهای اروپایی که موضع حقوق بشری علیه عربستان می‌گیرند و جنایات آن‌ها را در یمن محکوم می‌کنند، باید در جلسه‌ای به میزبانی ریاض شرکت کنند؟ این تناقض ناشی از چیست؟


صدرالحسینی: اینگونه معیارهای دوگانه امروزه در دنیا کم نیستند. آنجایی که یک سفیدپوست اروپایی آسیب می‌بیند، باید همه دنیا بایستند و از او حمایت کنند و جایی که مسلمانان در عراق یا سایر نقاط کشته می‌شوند، متأسفانه هیچ موضوعی در زمینه حقوق بشر مطرح نمی‌شود.


معتقدم این دوگانگی‌ها در اروپا و آمریکا نهادینه شده است و نهادینه شدن این دوگانگی‌ها در زمینه حقوق بشر، فرهیختگان دنیا را مجبور می‌کند تعریف جدیدی از موضوع حقوق بشر که بتواند شامل همه انسان‌ها شود به‌کار بندند.


نکته‌ای که وجود دارد این است که سعودی‌ها با وجود کسری بودجه‌، باج و رشوه دادن‌ها به نشریات و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را قطع نکرده‌اند تا موضوع نقض حقوق بشر در یمن  یا نقض حقوق بشر در استان‌های مختلف عربستان را کتمان کنند و بر آن سرپوش بگذارند.


به نظر می‌آید این دوگانگی‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌عنوان خصلت ثانویه مطرح و نهادینه شده است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته