دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 10:46

رئیس واحد ساری: مهندسان کارآفرین و محرک اقتصاد جامعه هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در مراسم بزرگداشت روز مهندس گفت: مهندسان عنصری پدیدآورنده و تحول آفرین هستند و می‌توانند محرک چرخه اقتصاد جامعه باشند به طوری که آحاد جامعه به راحتی زندگی کنند.
کد خبر : 5414

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر کیومرث نیازآذری با تبریک پنجم اسفند سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس گفت: تلاش‌های دانشمندانی چون خواجه نصرالدین طوسی در آن دورانی که امکانات امروزه مانند رایانه، اینترنت، آزمایشگاه‌ها، منابع تحقیقاتی و... وجود نداشته است باید سرمشق جوانان و دانشجویان جویای علم باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری عنوان کرد: مهندس باید ابتکار و خلاقیت داشته باشد و پیچیدگی‌ها و مشکلات جامع را بتواند به وضوح درک و بیان کند.


نیازآذری علت بیکاری در بسیاری از کشور‌های عقب افتاده را به دلیل عدم پویایی مهندسان آن جامعه عنوان کرد و افزود: مهندسان عنصری پدیدآورنده و تحول آفرین هستند و می‌توانند چرخه محرک اقتصاد جامعه باشند به طوری که آحاد جامعه به راحتی زندگی کنند.


وی عنوان کرد: دنیا لحظه‌ای از توسعه و تکاپو باز نمی‌ایستد و جامعه بشری همواره در پی اکتشافات جدید است که مهندسان این بار بزرگ را بدوش می‌کشند.








عدم استفاده از دانش‌های علوم مهندسی در سیستم های اطلاعاتی، پژوهشی، دانشگاهی و صنعت عامل عقب ماندگی و عدم توسعه یک جامعه و در ‌‌نهایت وابستگی شدید ساختارهای اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری به بیگانگان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری سالهای ۲۰۵۰ تا ۲۰۸۰ میلادی را اوج توسعه انسان‌ها قلم داد کرده و عنوان کرد مهندسان در این دوره در یک چالش و دعوای ابتکارات و اختراعات خواهند بود.


وی با بیان اینکه اگر مهندسان در دانش و تخصص خود ضعیف باشند بطور اتوماتیک سیستم ضعیف و در ‌‌نهایت اقتصاد ضعیف خواهد ماند، گفت: سیاستهای ضعیف سبب سست شدن ساختار‌ها و زیرساختارهای اقتصادی و در ‌‌نهایت مانع رسیدن یک جامعه به یک توسعه پایدار خواهد شد.


نیازآذری راز عقب ماندگی بسیاری از کشورهای دنیا را استعمار فکری عنوان کرد و افزود: در بسیاری از جوامع عقب افتاده، در حال توسعه و حتی توسعه یافته استعداد و پتانسیل وجود دارد اما نوع سیاست هایی که به سیستم و زیر سیستم های جامعه اعمال می‌شود مانع از حرکت و توسعه اشخاص و ملت می‌شود.


وی افزود: عدم استفاده از دانش های علوم مهندسی در سیستم های اطلاعاتی، پژوهشی، دانشگاهی و صنعت عامل دیگر عقب ماندگی و عدم توسعه یک جامعه و در ‌‌نهایت وابستگی شدید ساختارهای اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری به بیگانگان است.


این مسئول با توجه به تحریم‌ها علیه کشو، اظهار کرد: با بهره‌گیری از تجارب کسب شده و استفاده از علم و نوآوری و ایجاد فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌ها و نیروهای متخصص داخلی باید برای حفظ و اعتلای استقلال ایران اسلامی تلاش شود و دستیابی به افق‌های افتخار بر اساس سند چشم‌انداز مهیا شود.


مهندس غنودی رئیس دانشکده فنی و مهندسی این واحد و دکتر فیروزیان از سخنرانان این مراسم بوده‌اند.


پخش نماهنگ‌ها متنوع با محوریت روز مهندس و اجرای موسیقی سنتی زنده از سوی دانشجویان هنرمند واحد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


در پایان این برنامه از دانشجویان ممتاز و مهندس پیروزنیا که از بدو تاسیس این دانشگاه همکاری داشته‌اند با اهدا لوح و جایزه تقدیر و تشکر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب