دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1399 - 00:07
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر در گفتگو با آنا عنوان کرد؛

تجاری‌سازی محصولات فناور «بتن شفاف» و «تخم‌مرغ غنی‌شده» در انتظار سرمایه‌گذار/ شرکت‏‎های دانش‌بنيان کوچک و تخصصی راه‌اندازی می‌شوند

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر عنوان کرد: دو هسته فناور مستقر در این مرکز «بتن شفاف» و «تخم‌مرغ غنی‌شده» تولید کرده‌اند که در صورت وجود اعتبار و سرمایه‌گذار، این محصولات را به مرحله تجاری‌سازی خواهیم رساند.
کد خبر : 541288
15.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر اسفند 1396 در مساحتی بالغ بر 900 متر مربع و امکان استقرار برای 11 واحد فناور کار خود را آغاز کرد.


دوره رشد مقدماتی (Preincubation period) چه فعالیتی دارد؟


دوره رشد مقدماتی دور‌ه‌‌ای است حداکثـر 6 ماهه که در آن به افراد یا گروه‎‏های مستعدی که دارای ایده‎‏های نوآورانه صنعتی یا خدماتی هستند، مشاوره لازم برای آشنایی با بازار، تشکیل گروه کاری، تثبیت ایده و کسب هویت حقوقی مستقل عرضه می‎‏شود. زمان این دوره تا 9 ماه قابل افزایش است و به واحد پذیرش شده در دوره رشد مقدماتی، «هسته فناور» گفته می‎‏شود.


حداکثر بودجه قابل اختصاص در این مرحله در صورت ارائه توجیه اقتصادی طرح و تأیید آن در شورای مرکز 50 میلیون ریال است. مکان اختصاص داده شده به هر واحد مشترک با سایر واحدها در یک سالن بوده یا با پارتیشن از هم جدا می‏‎شوند. این اعتبار برای کارهای کارگاهی و آزمایشگاهی ثبت شرکت، ثبت اختراع یا ابتکار، تبلیغات و خدمات ارائه می‏‎شود.


تعریفی جامع از دوره رشد (Incubation period)


دوره رشد دوره‎‏ای است حداکثر سه ساله که طی آن واحد‏های فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج می‎‏شوند. زمان این دوره در شرایط خاص تا پنج سال قابل افزایش است. به واحد پذیرش شده در دوره رشد «واحد فناور» گفته می‌شود.


حداکثر بودجه قابل اختصاص در صورت توجیه اقتصادی و تأیید شورای مرکز تا 300 میلیون ریال است و اعتبار اختصاص داده شده برای کارهای کارگاهی و آزمايشگاهی، توليد، شرکت در نمايشگاه‎‏ها، آموزش نيروی متخصص مورد نياز و … قابل مصرف است.


خبرنگار آنا با این مقدمه با نسترن صادقی رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر درباره جزئیات فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های مرکز رشد این دانشگاه گفتگو کرده است.


صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر اظهار کرد: این مرکز  با بهره‌گیری از  امکانات آزمایشگاهی پیشرفته و تخصصی علوم دامی مانند آزمایشگاه بیوتکنولوژی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و مهندسی عمران و مکانیک و داشتن  اعضای هیئت علمی با تخصص‌های متنوع در این رشته‌ها فعالیت می‌کند.


وی اضافه کرد: تعداد هسته‌های  فناور مرکز رشد واحد کاشمر بالغ بر ۱۰ هسته است که مهم‌ترین آنها تولید بتن شفاف، بتن پلیمری، تخم مرغ غنی‌شده، پشمک بدون قند، طرح تولید مکمل غذایی و خوراک بلدرچین، طرح  تولید و پرورش انگور ترکمن به روش کوردون، طرح تولید قارچ خوراکی و دارویی و کشت زعفران گلخانه‌ای و تولید  نوشابه از گلبرگ زعفران و طرح تولید محلول ضد عفونی با ماندگاری بالاست.


رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر بیان کرد: اکنون دو محصول این هسته‌ها با عنوان بتن شفاف و تخم مرغ غنی‌شده مراحل آزمایش‌های تخصصی را گذرانده و  مقدمات تجاری‌سازی آنها فراهم شده و  به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار برای تجاری‌سازی هستیم.


صادقی، اهداف مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر را بسترسازى در راستاى ايجاد فرصت‏‎هاى شغلى به‌منظور جذب كارآفرينان و دانش‌آموختگان دانشگاهى برای توسعه فناورى‌هاى پيشرفته، ايجاد فضاى مناسب برای تجارى كردن دستاوردهاى تحقيقاتى و فناورانه و حمايت از ايجاد و توسعه كارآفرينى و تحقق نوآورى‌هاى فناورانه برشمرد.


لزوم توجه به رونق اقتصاد محلى و ملی مبتنى بر دانش و فناوری‌هاى پيشرفته


وی با بیان اینکه باید به رونق اقتصاد محلى و ملی مبتنى بر دانش و فناوری‌هاى پيشرفته کمک کنیم، یادآور شد: تخصيص فضا و امكانات براى گسترش و رشد واحدهاى كوچک و متوسط دانش‌بنيان فعال در زمينه فناوری‌هاى پيشرفته، جلوگیری از مهاجرت متخصصان و فارغ‏‎التحصیلان استان به استان‏‌های همجوار و یا خارج از کشور ازجمله برنامه‌هایی است که دنبال تحقق آن هستیم.


رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر بر جذب دانشجويان خلّاق و فارغ‎­التحصيلان دارای ايده‎‏های نوين و حمایت از نوآوری و خلّاقیت نیروهای محقق جوان تأکید کرد و به آنا گفت: در آینده نزدیک شرکت‏‎های دانش‌بنيان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.


صادقی ، ارتباط بین شرکت‎‏ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سایر استان‏‎های کشور، آموزش نيروی متخصص با نگاه نياز بازار صنعت، ايجاد امکان استفاده از تکنولوژی و دانش روز، تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار، جذب سرمايه تحقيقات مراکز اداری و صنعتی استان خراسان‌رضوی و ایجاد ارزش افزوده برای تحقیقات انجام شده در دانشگاه‏‎ها و مراکز تحقیقاتی موجود را مهم برشمرد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته