دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 12:07

وزیر بهداشت: پز پژوهش را می‌دهیم اما بودجه‌ای به آن اختصاص نمی‌دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان کرد: در سخنرانی ها پُز تحقیقات پژوهشی کشور را می دهیم اما متاسفانه در تصمیم گیری های مربوط به تخصیص بودجه تحقیقات را در انتهای صف می گذاریم و بودجه ای به آن اختصاص نمی دهیم.
کد خبر : 54005

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در سمینار برنامه پزشک پژوهشگر گفت: متاسفانه بحث پژوهش و آموزش در حوزه علوم پزشکی طی دو یا سه دهه گذشته مسیر خوبی را دنبال نکرده است. معاونت آموزشی و پژوهشی دولت یازدهم در این خصوص تلاش های زیادی را انجام داده است و انصافا جای قدرشناسی دارد زیرا این تلاش ها از سوی کسانی انجام می شود که خود محققان برتر کشور و یا دنیا هستند.


وزیر بهداشت افزود: از نظر ساختار مشکلاتی داریم که در کوتاه مدت حل نمی شود و امید است در دراز مدت با حاکمیت بیشتر عقلانیت، دانش و استفاده دانش بشری به واقعیت هایی که موجب رشد علمی و پژوهش کشور است دست پیدا کنیم.


وی با اشاره به گله مندی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نسبت به عدم تمایل دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تربیت پزشک پژوهشگر گفت: صفت برتر ما در جذب است و این صفت باید در تمام کسانی که کشور را اداره می کنند وجود داشته باشد.


وی افزود: برای مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران باید به فکر بدهی هایی که از اول سال مانده و پولش را نداده اند باشد و علاوه بر این به فکر خانه های بهداشت، گرفتاری های مردم در حاشیه شهرها، مشکلات درمانی در بیمارستان ها، تامین مایحتاج بیماران و بسیاری از کارهای دیگر باشد و علاوه بر تمام این دل مشغولی ها باید پاسخگوی بازرسی کشور و دیوان عدالت اداری باشد در این صورت انتظار می رود ریاست دانشگاه به فکر تربیت پزشک پژوهشگر نیز باشد.


وزیر بهداشت با بیان اینکه روزگاری عضو هیات علمی شدن دانشگاه ها آرزو بود گفت: امروزه فراخوان می دهیم اما در برخی رشته ها کسی داوطلب نمی شود.


دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی می خواهیم پُز بدهیم به تحقیقات پژوهشی اشاره می کنیم اما وقتی می خواهیم اعتباری به تحقیقات پژوهشی اختصاص دهیم آن را در انتهای صف می گذاریم و عملا بودجه ای به آن اختصاص نمی دهیم.


دکتر هاشمی با اشاره به خاطره ای از زمان دانشجویی خود گفت: زمانی که من رزیدنت بودم شرایط سختی در کشور حاکم بود و مردم درگیر جنگ ظالمانه ای بودند بنابراین فضای کشور فضای مناسبی برای تحقیق و آموزش نبود اما خاطرم است که من در آن روزها در ساعات بعد از ظهر هفته ای دو روز را کار می کردم و ماهانه پنج هزار تومان حقوق می گرفتم و با این پول سه مجله معتبر چشم پزشکی را از کشورهای خارجی خریداری می کردم که امروزه تمام تحقیقات من در حوزه چشم پزشکی نیز حاصل مطالعه این سه مجله بوده است بنابراین می توان گفت در شرایط سخت و محدود نیز می توان به تحقیق و پژوهش پرداخت.


وی در پایان به جمعی از دانشجویان حاضر در سمینار اشاره کرد و گفت: ورود به دانشگاه مقدمه تحقیق است و تحقیق آن قدر شیرین است که حتی آن را نمی توان با وزارت عوض کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته