دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 17:01
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

نیاز 130 میلیارد تومانی سازمان بهزیستی برای تهیه وسایل توانبخشی معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه آمار دقیقی از وضعیت معلولان کشور در دست نیست، گفت: باید آمار درست و دقیق از وضعیت معلولان کشور در دست داشته باشیم تا نسبت به تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی به معلولان اقدام کنیم زیرا یکی از ضعف های کنونی ما در همه قسمت ها نداشتن آمار دقیق و درست است.
کد خبر : 53877

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز جهانی معلولان با اشاره به اینکه به 130 میلیارد تومان برای تهیه وسایل مورد نیاز معلولان احتیاج است، اظهار کرد: در تماس تلفنی که محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور در روزهای اخیر با من داشت اعلام کرد که در ماه های باقی مانده سال 94 و بودجه سال 95، سازمان بهزیستی از اعتباراتی برخوردار می شود که پیام رئیس جمهور مبنی بر تسهیل شرایط زندگی و رفاه معلولان محقق شود.


وی ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هم اکنون در کمیسیون مشترکی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و بازنگری است و همچنین بر اساس گفته های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی لایحه بازنگری شده از 18 نقطه قوت برخوردار است. پس از برطرف شدن نقاط ضعف این لایحه، به منظور برخورداری معلولان از فرصت های شغلی مناسب و دریافت حداقل حقوق و دستمزد تلاش خواهیم کرد و امیدواریم با تصویب مفاد 26 گانه آن بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه معلولان حل شود.


رییس سازمان بهزیستی افزود: در نگاه جدید به مسائل سازمان بهزیستی چندین رویکرد را مورد توجه قرار دادیم تا جایی که می توانیم با انجام غربالگری بینایی و شنوایی سنجی از بروز و شیوع معلولیت ها پیشگیری کنیم. هدف ما این است که محل غربالگری شنوایی سنجی در لحظه تولد در بیمارستان صورت گیرد تا از تشخیص این مشکل دردوران جوانی و میانسالی جلوگیری کنیم.


وی غربالگری چشم را یکی از مهم ترین موضوعات تحت پیگیری سازمان بهزیستی کشور دانست و گفت: غربالگری چشم یکی از با اولویت ترین محورهای کار سازمان است زیرا علل کم بینایی و نابینایی افراد زیر 20 سال از غفلت در این موضوع صورت می گیرد.


اجرای مشاوره ژنتیک اجباری در کرمان


رئیس سازمان بهزیستی گفت: با توجه به اینکه عدد و ارقام معلولیت در کشور بسیار بالا است معلول زایی یکی از مهم ترین اقدامات سازمان بهزیستی است و ایجاد معلولیت ناشی از عدم مراقبت های بارداری مادران است و ما در این مورد غفلت کرده ایم. هم اکنون 250 مرکز مشاوره ژنتیک با سازمان بهزیستی کشور همکاری می کنند و دوره های آموزشی را به منظور توانمندسازی معلولان برای این مراکز طراحی کردیم و این مراکز از آخرین دستاوردها و تجهیزات علم ژنتیک برخوردار هستند همچنین تلاش می کنیم تا آزمایش ژنتیک را اجباری کنیم.


محسنی بندپی ادامه داد: در استان کرمان با همکاری استانداری طرح غربالگری تنبلی چشم و ژنتیک را به صورت اجباری اجرا کردیم به طوریکه هیچ کودکی قبل از ارائه برگه آزمایش ژنیتک از شناسنامه برخوردار نخواهد شد همچنین ثبت نام در مدارس نیازمند ارائه برگه گواهی غربالگری تنبلی چشم است و حتی در مراکز ثبت اسناد در صورت عدم ارائه برگه معاینه ژنتیک هیچ سند ازدواجی ثبت نمی شود.


راه اندازی مراکز مشاوره برای دانش آموزان شین آبادی


رئیس سازمان بهزیستی گفت: در روز 15 آذر سالروز حادثه شین آباد سازمان بهزیستی این افتخار را داشت که در بودجه سال 94 بخشی را به دانش آموزان حادثه دیده اختصاص دهد و همچنین با توجه به اینکه سوختگی یکی از بدترین نوع آسیب دیدگی است در نظر دارد برای توانمندسازی و ارتقاء روحیه این دانش آموزان مراکز مشاوره ای را راه اندازی کند تا به صورت مقطعی به این عزیزان خدمت رسانی کند تا بتوانند روحیه خود را بدست آورده و به زندگی اجتماعی تحصیل و مهارت آموزی بازگردند.


وی ادامه داد: مقرر شد یک میلیارد و 24 میلیون تومان را بین این افراد توزیع کنیم. از 28 نفر دانش آموز حادثه دیده در آتش سوزی مدرسه ای در شین آباد دو نفر فوت کردند، سه نفر دچار سوختگی سطحی، یک نفر سوختگی خفیف شدند. 9 نفر سوختگی متوسط و 13 نفر نیز سوختگی شدید را تجربه کردند که بر همین اساس به خانواده های دانش آموزانی با سوختگی سطحی 10 میلیون تومان، سوختگی خفیف 12 میلیون تومان، سوختگی متوسط 20 میلیون تومان و برای دانش آموزان سوختگی شدید علاوه بر 30 میلیون تومان کمک بلاعوض، 15 میلیون سپرده پس انداز با برخورداری از بهره بانکی و غیر قابل برداشت تا سن قانونی در بانک ملت افتتاح شد و کارت افتتاح نیز در اختیار آنان قرار گرفت. همچنین به دو خانواده ای که فرزند خود را در این حادثه از دست داده بودند 45 میلیون تومان کمک بلاعوض ارائه شد.


محسنی بندپی یادآور شد: دسترسی و توانمند سازی برای همه افراد با هر میزان توانایی در کشور باید ایجاد شود. امکانات و تجهیزات توانبخشی می تواند در ارتقاء توانمندی افراد موثر باشد بر همین اساس جلسات متعددی را برگزار کردیم تا با مشارکت استانداری و شهرداری کلان شهرها، مناسب سازی ساختمان ها در اولویت قرار گیرد و در فصل اول قانون حمایت از حقوق معلولان تاکید شد تا دسترسی همه افراد در مکان ها و فضاهای عمومی مناسب سازی و ایجاد شود. هم اکنون در 8 استان کم برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان، چهار محال وبختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، ایلام، هرمزگان، خراسان جنوبی، لرستان و بوشهر به صورت پایلوت ارائه تجهیزات کمک توانبخشی به معلولان پشت نوبتی در دست اجرا است.


وی ادامه داد: البته لوازم توانبخشی که خریداری می شود باید از شاخص هایی برخوردار باشد به عنوان مثال این لوازم و تجهیزات باید تولید داخلی بوده و همچنین طبق رعایت ضوابط خرید تجهیزات توانبخشی بر اساس دستورالعمل 16 ماده ای معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی صورت گیرد.


ایجاد مراکز مراقبت موقت در کشور


محسنی بندپی از ایجاد مراکز مراقبت موقت خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی کشور تا کنون دو دسته مراکز شبانه و روزانه برای ارائه خدمات به جامعه هدف خود ایجاد کرده بود اما امروز مراکز مراقبت موقت را نیز ایجاد کرده تا کودکان اوتیسم در این مراکز نگهداری شوند هم اکنون 30 مرکز موقت اوتیسم در کشور مشغول ارائه خدمات به این کودکان هستند و در نظر داریم بر تعداد این مراکز بیفزاییم.


اهدای کمک 30 میلیون تومانی به خانواده های دارای دو معلول به بالا


رئیس سازمان بهزیستی از عقد قرارداد با بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب خبر داد و گفت: خانواده هایی که دو معلول به بالا دارند مشمول دریافت مسکن می شوند که نحوه واگذاری مسکن به آنان بدین طریق است که در شهرها 15 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفان، 10 میلیون تومان از سوی بهزیستی و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی خیرین مسکن ساز به خانواده ها ارائه می شود و به طور کلی 30 میلیون تومان کمک بلاعوض با زمین رایگان از سوی بنیاد مسکن به خانواده های دارای دو معلول به بالا تعلق می گیرد تا این افراد بتوانند با برخورداری از وام های کم بهره خانه دار شوند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته