دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 16:28
دکتر حمزه‌ سارویی*

گسترش تحصیلات تکمیلی، راه توسعه و رشد علمی کشور

گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین راهکارهای مؤثر در دوام و پایداری این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی کشور است و همانطور که می‌دانیم یکی از دغدغه‌های مهم و خواسته‌های مقام معظم رهبری، مسئولان نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر : 53822

دانشگاه آزاد اسلامی رسالت دارد که در بحث آموزش عالی کشور نقش‌آفرینی کند و همان‌طور که در آغاز کار این فرصت را برای خیل عظیم داوطلبان به وجود آورد که آنها بتوانند در داخل کشور تحصیل کنند و مانع از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شد و فرصت تحصیل جوانان در داخل کشور را فراهم کرد در موضوع تحصیلات تکمیلی نیز نقش بسزایی داشته و با گسترش آن مانع از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج با اعتبار علمی بسیار پایین شده است.


در این راستا مدیریت جدید دانشگاه با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در گسترش تحصیلات تکمیلی و پیگیری و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع راه‌اندازی و تصویب این رشته‌ها را در اولویت قرار داده و علاوه بر توجه دقیق به کیفی سازی، کنترل و ممیزی رشته‌ها در استان‌ها تلاش فراوانی را به منظور توسعه و گسترش تحصیلات تکیملی انجام داده است.


انتظار می‌رود منتقدان با انتقادهای سازنده در برطرف کردن مشکلات و کاستی‌ها قدم بردارند و علاوه بر حمایت از سیاست‌های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به خواسته‌های بحق جوانان این مرز و بوم که تحصیل در مقاطع بالاتر است، پاسخگو باشند و چنانچه کم و کاستی‌هایی مشاهده شد با ارائه رهنمودهای لازم در راستای بهتر شدن آن بکوشند و اصل حرکت و چشم انداز مثبتی که از ترویج و توسعه تحصیلات تکمیلی در نظام مقدس جمهوری نصیب جوانان کشور می‌شود را زیر سؤال نبرند.


با اعتقاد راسخ، گسترش تحصیلات تکمیلی را به عنوان وظیفه قانونی، جهاد علمی و مطالبه رهبری معظم انقلاب و نمایندگان ملت دنبال خواهیم کرد

در اینجا باید به کسانی که مخالف گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور هستند بگوییم اگر کمی به عقب‌تر برگردیم و نگاهی به رقابت بیش از 560هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد و همچنین 340هزار نفر متقاضی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیندازیم، این نگاه حاکی از این دارد که افراد زیادی خواهان ادامه تحصیل هستند و به آنهایی که بر این هجمه‌ها دامن می‌زنند، یادآور می‌شود فقط کمی واقع‌بینانه‌تر به این موضوع نگاه کنند.


سؤال اینجاست آیا منتقدان واقعاً می‌دانند اگر کسی فکری به حال این 560 هزارنفر نکند، آنان در کشور خود خواهند ماند؟ آیا شور و اشتیاق داوطلبان و خانواده‌های منتظر آنان در پشت درهای مراکز آزمون را دیده‌اید و باور دارید که این همه شور نشان دهنده آن است که کنکور کارشناسی ارشد و دکتری برایشان حیاتی و ضروری است؟


قطعاً این موضوع نشان دهنده علاقه و مقبولیت عمومی جامعه به گسترش تحصیلات تکمیلی و رقابت در این عرصه است و بی شک برای توسعه، گسترش و رشد علمی کشور راهی جزء توسعه تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و پیش از این هم تأکید شده بود که برنامه‌های اجرا شده در دانشگاه آزاد اسلامی مانند تحصیلات تکمیلی طبق اسناد معتبر، برنامه پنج‌ساله دانشگاه که در سال89 به تصویب هیأت امنا رسیده به اجرا درآمده است و افرادی که این برنامه‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند و دست از فرافکنی و دامن زدن به این هجمه‌ها برنمی‌دارند به نظر می‌رسد از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند.


مخالفت با توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه می‌تواند باعث خروج دانشجویان از کشور و تقویت دانشگاه‌های کشورهای همسایه در وهله اول و کشورهای دوردست در وهله دوم شود و این را هم خوب می‌دانیم که با رفتن هر دانشجو چقدر ارز از کشور خارج می‌شود، حال اگر تحصیلات تکمیلی در کشور گسترش یابد و مانع خروج دانشجویان شویم چه کمک شایانی به اقتصاد کشور و پیشرفت دانشگاه‌ها و رشد علمی کشور می‌شود.


همه مسئولان و دست اندرکاران جامعه می‌دانند که دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام راحل است و کسانی که چشم دیدن گسترش و توسعه آن را ندارند، بدانند که این دانشگاه اکنون به دوران بلوغ و شکوفایی خود رسیده و در این مسیر، گسترش و توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از مهمترین راهکارهای مؤثر در دوام و پایداری این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی کشور است و همانطور که می‌دانیم یکی از دغدغه‌های مهم و خواسته‌های مقام معظم رهبری، مسئولان نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.


رشد تحصیلات تکمیلی در واقع بیانگر ایجاد شور، نشاط و اشتیاق در بین جوانان و مشتاقان به تحصیل در جامعه است و بی شک در جامعه‌ای که جوانان نقش مهمی در توسعه پایدار آن کشور خواهند داشت، زنده کردن روح امید و بالندگی علمی در آنان از طریق توسعه تحصیلات تکمیلی بسیار موثر و مفید خواهد بود.


به طور کلی کسانی که مخالف گسترش و توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، این نکته را فراموش نکنند که مصلحت عمومی و ضروری جامعه در حوزه آموزش عالی از جناح بندی‌های سیاسی و شخصی مهمتر و برای جامعه حیاتی‌تر است و آن را را فدای منافع جناحی نکنند بلکه مصلحت اندیشی را سر لوحه کار خود قرار داده و بدانند ما نیز با اعتقاد راسخ، گسترش تحصیلات تکمیلی را به عنوان وظیفه قانونی، جهاد علمی و مطالبه رهبری معظم انقلاب و نمایندگان ملت دنبال خواهیم کرد.


*رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته