دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1399 - 13:28
یک کارشناس مسائل اجتماعی:

اقتصاد نابسامان، زنگ خطر افزایش حاشیه‌نشینی را به صدا درآورده است

یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اقتصاد بیمار و ناتوانی دولت در امنیت‌بخشی به تأمین معیشت مردم به گسترش معضل حاشیه‌نشینی در کلانشهرها منجر شده است.
کد خبر : 529504
N82523600-71599672.jpg

عبدالرضا عامریان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با موضوع حاشیه‌‌نشینی در اطراف کلانشهرها اظهار کرد: طرح هجوم حاشیه‌نشین‌ها به اطراف شهرهای بزرگ کشور یک طرح برنامه‌ریزی شده از طرف آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای صاحب قدرت برای ایجاد آشوب و بلوا در داخل ایران است.


وی ادامه داد: فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای که آمریکا در مقابله برای تضعیف استقلال و پویایی حاکم در کشور ما اعمال کرده در کنار عملکرد ضعیف برخی از مدیران ارشد داخلی، حاشیه‌نشین‌ها را به داخل شهرها سوق داده و منجر به ناهنجاری‌های اجتماعی متعددی شده است.


این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این‌که زنگ خطر افزایش تعداد حاشیه نشین‌ها و خانوارهای ساکن در حواشی پر آسیب شهرهای بزرگ و پر جمعیت مدتهاست که به صدا درآمده است، گفت: متأسفانه مسئولان هیچ گونه تلاشی در جهت ساماندهی به این معضل اجتماعی انجام نمی‌دهند.


عامریان افزود: اگر مدیران و مسئولان داخلی تمرکز و تلاش کاری خود را در جهت به‌کارگیری ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور قرار بدهند و با ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری امید را به شهرها و روستاهای کشور بازگردانند و حاشیه نشین‌ها را در نقاطی که گل وجود آن‌ها به آن تعلق دارد ساماندهی کنند به مرور این معضل مرتفع خواهد شد.


وی تأکید کرد: اغلب خانواده‌های بومی حاشیه‌نشین جامعه را افراد کم‌درآمدی دربرمی‌گیرد که دغدغه نداشتن شغل و حقوقی حداقلی آن‌ها را روانه شهرهای بزرگی چون تهران کرده و در نتیجه مشابه چنین وضعیتی نیز به مرور در نقاط مختلف سایر کلانشهرهای کشور حاکم شده و تعداد خانواده‌های حاشیه نشین نیز افزایش پیدا داده است.


این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر تعداد خانواده‌های ‌حاشیه‌نشین ساکن در حواشی شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و سایر شهرهای بزرگ و پرجمعیت روبه افزایش است و بخش قابل توجهی از آنها را افراد غیربومی و غیرایرانی دربرمی‌گیرند.


عامریان در ادامه گام نخست به ساماندهی حاشینه‌نشین‌های بومی را منوط به ایجاد شغل و اشتغال پایدار در شهرهایی که آن‌ها در حواشی آن سکونت دارند برشمرد و گفت: ترمیم و التیام زخم اقتصاد نابسامان خانواده‌های ضعیف که به حاشیه‌نشینی پناه درآورده‌اند تنها با ایجاد شغل و کسب درآمدهای حداقلی جهت گذران زندگی میسر است.


وی خاطرنشان کرد: متأسفانه حاشیه‌نشین‌ها در نقاطی سکونت دارند که از امکانات حداقلی اولیه برای زندگی عادی نیز محروم هستند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی سلامت زندگی آن‌ها را دربر گرفته و مورد تهدید قرار داده است و چاره اندیشی مسئولان در جهت رفع مشکلات این قشر آسیب دیده و برطرف شدن معضل حاشیه‌نشینی طی سال‌های اخیر جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز بوده است.


این کارشناس مسائل اجتماعی تأکید کرد: تصمیم‌گیری مسئولان درباره حاشیه‌نشین‌های غیربومی که با ورود به کشور در حاشیه‌های شهرهای بزرگ ایران سکونت دارند باید در اولویت کاری متولیان حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد و بدیهی است افرادی که به‌صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد خاک کشور شده‌اند باید به کشور مبدأ رد مرز شوند.


عامریان افزود: اغلب معضلات اجتماعی به طور مستقیم با اقتصاد و شرایط اقتصادی جامعه مرتبط است و تلاش برای بهبود اقتصاد مردم  و از جمله حاشیه‌‌نشین‌ها در نقاط مختلف کشور پلی برای کاهش  عبور از معضلات و آسیب های اجتماعی است که با آن روبرو هستند.


وی اذعان کرد: متأسفانه در حوزه اقتصادی و اجتماعی افراد اجرایی متخصص به کار گرفته نمی‌شوند و یا افراد متخصص در سمت و جایگاهی قرار نگرفته‌اند که بتوانند به خوبی نقش حیاتی خود را ایفا کنند.


این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: بیسواد ماندن اغلب کودکانی که در حاشیه‌ شهرهای پرجمعیت متولده شده و بزرگ می‌شوند و محروم ماندن آن‌‌ها از کمترین امکانات زندگی و از همه مهمتر بی‌تفاوت ماندن مسئولان نسبت به وضعیت رفاهی زندگی این افراد، معضل حاشیه نشینی را در آینده‌ای نه چندان دور به بحرانی وحشتناک تبدیل خواهد کرد‌.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: حاشیه‌نشینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته