دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1399 - 00:12
آنا گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره تغییرات قطعی و احتمالی در آزمون دوره دکتری

آزمون دوره دکتری سال 1400 با تغییراتی همراه خواهد بود، لازم است داوطلبان این آزمون در جریان این تغییرات قرار گیرند.
کد خبر : 528754
AALI6026.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدت‌هاست که داوطلبان دوره دکتری تغییر شیوه پذیرش در این آزمون را مطالبه می‌کنند. در این مسیر همواره اخباری به گوش می‌رسد. جدیدترین گمانه‌زنی در این باره واگذاری پذیرش دانشجوی دوره دکتری به دانشگاه‌هاست و قرار است با سازمان سنجش برای تغییر شیوه پذیرش دانشجو مذاکراتی انجام شود.


جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این باره می‌گوید: «دانشگاه‌ها چهارچوب‌های خود را با افزایش جامعه دانشجویی عوض نمی‌کنند و به دنبال پذیرش بی‌حساب و کتاب دانشجو نخواهند بود؛ لذا خود وزارت علوم هم به این نتیجه رسیده که برخی اختیارات را به دانشگاه‌ها تفویض کند. از جمله بحث پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اما در شیوه پذیرش اختلاف‌نظرهایی وجود دارد؛ مثلاً اینکه پذیرش‌ها بی‌آزمون یا باآزمون باشد یا اینکه اصلاً چه آزمون‌هایی از دانشجو گرفته شود. در این زمینه مقرر شد با سازمان سنجش مذاکراتی صورت گیرد.»


ذاکری به اختلاف‌نظر وزارت علوم، شورای گسترش و دانشگاه‌ها اشاره و عنوان می‌کند: «گاهی اختلاف نظراتی در خصوص شیوه پذیرش دانشجو یا توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. بنده و سایر مسئولان دانشگاه‌های بزرگ معتقدیم که دانشگاه‌ها قطعاً یک سری چهارچوب‌ها و قوانین برای پذیرش دانشجو دارند و این گونه نیست که حتی اگر اختیار کامل به دانشگاه‌های بزرگ بدهند، دانشگاه‌ها بدون ضابطه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بگیرند.»


امکان ثبت‌نام دانشجویان دوره دکتری در آزمون دکتری


البته این تغییر شیوه پذیرش، احتمالی است و هنوز قطعی نشده است اما با این حال آزمون دوره دکتری در سال 1400 دو تغییر اساسی خواهد داشت. تغییر اول بر اساس رأی دیوان عدالت اداری درباره این آزمون صورت می‌گیرد. این تغییر مربوط به نحوه ثبت‌نام داوطلبان در آزمون است. داوطلبان از این پس می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در مقطع دکتری، در صورت تمایل در آزمون دکتری ثبت‌نام کنند. پیش از این دانشجویان دوره دکتری باید از تحصیل انصراف می‌دادند تا بتوانند بار دیگر در آزمون دوره دکتری شرکت کنند.


تعیین حدنصاب‌ها در اختیار دانشگاه‌ها


تغییر دیگر در آزمون دوره دکتری مربوط به نمرات حدنصابی است که در نظر گرفته می‌شود. بر اساس تصمیم شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در پذیرش دوره نیمه‌متمرکز (ph.D) اختیار دارند از سال ۱۴۰۰ به بعد برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات، سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه و سنجش علمی طرحواره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین و در پذیرش نهایی عمل کنند.


البته بر اساس آخرین تحولات، برگزاری آزمون دوره دکتری پابرجاست ولی این دو تغییر گفته‌شده اعمال خواهد شد. با این حال داوطلبان دوره دکتری نسبت به این رویه انتقاد دارند. این داوطلبان معتقدند که اگر آزمون سراسری برگزار می‌شود چرا سنجش علمی اختصاصی است؟ این دانشجویان می‌گویند که اساتید دانشگاه‌های سطح یک به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها توجه نمی‌کنند.


مصاحبه مجازی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران مرکز


یکی از داوطلبان دوره دکتری که رتبه دو رقمی را کسب کرده پیش از این به آنا گفته بود که حاضر نشده دانشگاه‌های تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کند چرا که این دانشگاه‌ها افرادی از دانشجویان قبلی خود یا نهایتاً از دانشگاه‌های همسایه خود جذب می‌کنند.


داوطلب دیگری عنوان کرده بود: با اینکه رتبه 17 در آزمون دوره دکتری کسب کردم، اما داوطلبی که رتبه 19 کسب کرده بود پذیرش در دانشگاه شهید بهشتی را از آن خود کرد.


از این دست نظرات در میان داوطلبان بسیار به چشم می‌خورد به همین دلیل به نظر می‌رسد که مسئولان باید چاره‌ای برای آزمون‌های تحصیلات تکمیلی بیاندیشند تا تکلیف شیوه گزینش‌ مشخص شود نه اینکه بخشی از گزینش سراسری و قسمتی اختصاصی باشد.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته