تلاش برای جلوگیری از افت کیفیت آموزش در دوره کرونا/ اولین کانال آموزش بازیسازی برای دانشآموزان را در شبکه شاد راهاندازی میکنیم
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، بازیهای رایانهای و شرکتهای سازنده این بازیها یکی از بزرگترین و سودآورترین صنایع جهان را تشکیل میدهند. دولتهای در کشورهای مختلف توجه ویژهای به صنعت بازیسازی کرده و تلاش میکنند تا در کنار درآمدزایی، فرهنگ و سیاستهای خود را به مردم جوامع گوناگون معرفی کنند. درواقع بازیهای رایانهای نهتنها ابزاری برای سرگرمی بلکه در موارد زیادی وسیلهای برای انتقال پیامهای مهم سیاسی نیز هستند.
بیشتر بخوانید:
آینده هوش مصنوعی در سینما/ نسل بعدی بازیگران هوشمند میشوند
صنعت بازیسازی در ایران با شتاب مناسبی درحالتوسعه است و تاکنون بازیهای ایرانی متعددی معرفی و عرضه شده است. در این میان آموزش بازیسازی از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند کشور را به سمت صادرات گسترده بازیهای رایانهای در آیندهای نزدیک سوق دهد. از همین رو با فرزانه شریفی مدیر انستیتوی ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفتگو کردهایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: انستیتوی ملی بازیسازی با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا چه اقداماتی در خصوص آموزش بازیسازی به علاقهمندان انجام داده و چه برنامههایی برای آینده دارد؟
شریفی: انستیتوی ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور همه کلاسهای آموزشی را بهصورت برخط برگزار میکند. حتی برنامه کلاسهای فنی یا کلاسهای طراحی که باید بهصورت حضوری برگزار شود تغییر کرد و برنامهریزی جدیدی برای آنها انجام شد. تمام تلاش خود را بهکار گرفتیم تا هیچ افت کیفیتی در ارائه مفاهیم آموزشی صورت نگیرد.
استفاده از روشهای برخط آموزشی حتی پیش از شیوع کرونا
البته انستیتوی ملی بازیسازی پیش از دوران کرونا نیز از روش برخط برای آموزش دانشجویانی که در شهرهای مختلف کشور هستند استفاده میکرد و از به همین دلیل همهگیری کرونا آسیب جدی به روند آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای وارد نشد. برای اینکه بتوانیم در راستای رسالت اصلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای توانمندسازی افراد مستعد و برقراری ارتباط آنها با صنعت حرکت خود را ادامه دهیم رویدادهای مختلفی را با مشارکت نهادهای دولتی و بخش خصوصی برگزار کردهایم. در همین دوره کرونا بزرگترین رویداد جامع آموزش بازیسازی کشور برای حدود 300 نفر از شهرهای مختلف ایران بهصورت رایگان برگزار شد.
این رویدادها با محتوای آموزشی مشخص، نظارت و ارزیابی برگزار میشود و بنیاد ملی بازیهای رایانهای به گروههای برنده 100 میلیون تومان جایزه میدهد. تمامی کلاسهای آموزشی چه در زمان برگزاری رویدادها و چه در سایر مواقع بهصورت برخط برگزار میشود.
آنا: در برنامههای آموزش بازیسازی گروههای سنی خاصی را بهعنوان جامعه هدف انتخاب میکنید یا از همه سنین در کلاشهای آموزشی حضور دارند؟
شریفی: آموزش بازیسازی برای همه سنین است اما محتوایی که در کلاسها ارائه میشود بهصورت تفکیکشده و برای گروههای سنی مشخصی است. بخشی از این محتوای آموزشی با مشارکت نهادهای دیگر که یکی از آنها آموزشوپرورش است، ارائه میشود. اکنون بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بستر شاد فعالیتهایی را انجام میدهد. مدیران انستیتوی ملی بازیسازی قصد دارند برای گروههای سنی کمتر از 16 تا 17 سال محتوای آموزشی مشخصی را ارائه کنند و احتمالاً این برنامه تا پیش از پایان آبان ماه آغاز میشود. اکنون کارشناسان در حال تهیه و ضبط ویدئوهای آموزشی هستند.
راهاندازی کانال آموزش بازیسازی به دانشآموزان در شبکه شاد
برای اولین بار قرار است در پلتفرم شاد کانال بازیسازی با عنوان بازیسازان فردا راهاندازی شده و آموزشهای بازیسازی به دانشآموزان کل کشور داده شود. تا این لحظه تقریباً 30 هزار دانشآموزش در کانال مدرسه بازیسازان فردا عضو شدهاند.
آموزش در شبکه شاد برای گروههای کودک و نوجوان است و برای گروههای دیگر انستیتو بهصورت معمول کلاس برگزار میشود. علاقهمندان به بازیسازی در گروههای سنی بالا 17 سال معمولاً از کلاسهای آموزشی این رشته استقبال میکنند. این گروه سنی بیشتر شامل دانشجویان و افرادی است که بزرگتر از 25 سال هستند.
آنا: انستیتوی ملی بازیسازی درزمینهٔ آموزش تا چه میزان با استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان ارتباط دارد؟ این نهاد چقدر از تجربه شرکتهای بازیسازی ایرانی استفاده میکند؟
شریفی: در مرکز رشد انستیتوی ملی بازیسازی 12 گروه مستقر هستند. در هرکدام از این گروهها جوانهایی خلاق فعالیت میکنند. تعدادی از اعضای شاغل در مرکز رشد انستیتوی ملی بازیسازی شرکتهای بازیسازی خودشان را ثبت کرده و حتی برخی از آنها دانشبنیان شدهاند. در سال گذشته گروههای فعال در این مرکز رشد موفق شدند 11 عنوان بازی کاملاً ایرانی را ثبت کنند. تعداد اعضای این 12 گروه به 29 نفر میرسد. اعضایی که در مرکز رشد مستقر هستند در مراحل رشد یا پسارشد فرآیندهای آموزشی خودشان را طی میکنند. تقریباً همه گروهها در این مرکز طرحهای درآمدزایی خود را ارائه کردهاند و انتظار میرود بهزودی محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
آنا: یعنی گروههای فعال در مرکز رشد انستیتوی ملی بازیسازی هم بهصورت استارتآپهای مستقل و هم بهصورت اعضای این مرکز فعالیت میکنند؟
شریفی: بله همینطور است. درواقع چون 80 درصد این گروهها نوپا هستند خیلی بهصورت مستقل فعالیت نمیکنند. دو یا سه گروه از این مجموعه در مرحله پسارشد هستند و طرحهای تجاری از شرکتهای مختلفی را میپذیرند و روی آنها کار میکنند. خوشبختانه این گروهها به مرحله استقلال رسیده و بهتدریج از مرکز رشد جدا میشوند.
آنا: اکنون وضعیت شرکتهای بازیسازی ایرانی چه ازلحاظ آموزش و چه ازلحاظ بازیسازی در منطقه غرب آسیا یا سایر مناطق جهان چگونه است؟
شریفی: هیچ معیار و شاخصی برای سنجش این وضعیت وجود ندارد. البته آمارهای مختلفی از شرکتهای بازیسازی منتشر میشود ولی نمیتوان با استناد به آنها گفت وضعیت بازیسازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه و منطقه چطور است. کشور پاکستان را در نظر بگیرید در بازیسازی بسیار قدرتمند است و شرکتهای خوبی در این کشور فعالیت دارند. پاکستانیها ارتباط خوبی با شرکتهای اروپایی برقرار کردهاند و برای آنها بازی تولید میکنند و حتی درزمینهٔ بازیدرمانی فعالیت جدی دارند. در کشور افغانستان نیز فعالیتهای خوبی در حال انجام است و گروهی از دختران این کشور در رویدادهای بازیسازی بینالمللی مقامهای بالایی را کسب کردهاند.
بازیسازی مهارتی لبه دانشی است
بنابراین نمیتوانیم فقط با درنظر گرفتن یک شاخص بگوییم ازلحاظ بازیسازی ایران بهتر است یا کشورهای همسایه؟ اکنون تقریباً همه کشورهای غرب آسیا در سطحی مشخص بازیسازی میکنند و به سمت اهداف خود درحرکت هستند. بازیسازی در حقیقت مهارتی لبه دانشی است. کسی یا نمیتواند وارد آن شود یا باید در لبه دانش مسیر را ادامه دهد. جزء آن دسته از علوم نیست که کسی وارد آن شود و آموزشهای لازم را ببیند و پس از مدتی کار دیگری را انتخاب کند. بههرحال همه شرکتها و گروههای بازیسازی که در ایران یا غرب آسیا یا حتی در کشورهای دیگر فعالیت میکنند، همهشان پروژههایی یکدست با استانداردهای مهارتی مشخصی دارند.
آنا: برای رشد صنعت بازیسازی در ایران با کشورهای همسایه مانند پاکستان تعامل لازم را برقرار کردهاید؟ آیا درزمینهٔ آموزش با این کشورها همکاری میکنید؟
شریفی: در سالهای 1397 و 1398 در ایران رویداد بینالمللی بازیسازی برگزار کردیم. در آن رویدادها نمایندگانی از 90 کشور جهان حضور پیدا کردند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای در آن زمان از شرکتهای بازیسازی در مصر، چین، پاکستان، افغانستان، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی دعوت به همکاری کرد. این تعاملات آورده خوبی برای بازیسازان ایرانی داشت. در رویدادهای برگزارشده رقابت به حدی بود که در اختتامیه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در کنار داوران ایرانی از داوران افغانستانی هم استفاده شد. در سال 1398 مجدداً کنفرانسی با عنوان دیجیآرتی برگزار کردیم. در آن کنفرانس هم نمایندگان صنعت بازیسازی پاکستان حضور داشته و محصولاتشان را به شرکتهای ایرانی معرفی کردند.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/