دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1399 - 16:59

آخرین وضعیت پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدای منا از عربستان

گرچه مطالبات خانواده‌های شهدای منا از عربستان پیگیری می‌شود اما این کشور همچنان دیه خانواده‌های قربانیان را پرداخت نکرده است.
کد خبر : 527425

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پنج سال از فاجعه منا می‌گذرد؛ دوم مهر سال 1394 که در مراسم رمی جمرات فاجعه  رخ داد و به کشته‌شدن دست‌کم 7 هزار و 236 زائر منجر شد که از این تعداد 461 زائر ایرانی بودند. خانواده‌های داغدار فاجعه منا با وجود گذشت این پنج سال همچنان در انتظار پیگیری حقوقی و رسیدگی به پرونده عزیزان‌شان هستند.


علاوه بر خانواده قربانیان فاجعه منا، مطالبه عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور وجود دارد که با پیگیری جدی حقوق ازدست‌رفته قربانیان، اقتدار ایران را روی میز مذاکره با عربستان نمایان و از تمام توان خود برای به سرانجام رساندن پرونده  استفاده کند. با وجود اینکه مسئولیت این اقدام به وزارت امور خارجه محول شده است، ولی عملکرد چشمگیری که بتواند رضایت خانواده‌های قربانیان فاجعه منا را جلب کند، مشاهده نمی‌شود. 


در روزهای نخست، در حالی که مردم به‌دنبال موضع‌گیری قاطع ایران در برابر اقدام سعودی‌ها بودند، وزارت امور خارجه خبری منتشر کرد درباره اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به‌ سر می‌برد، چهار مرتبه با وزیر وقت امور خارجه عربستان تماس گرفت، ولی «عادل الجیبر» حاضر به گفت‌وگو با وی نشد. فردای انتشار این خبر تصویری از ظریف منتشر شد که کنار صندلی امیر کویت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد زانو ‌زده است و از وی درخواست می‌کند به‌عنوان میانجی از طرف ایران از عربستان بخواهد پیکر شهدای فاجعه منا به ایران بازگردد.


ظریف - امیر کویت


البته رویکرد مقام‌های سعودی در برابر این موضع منفعلانه سکوت، پاسخگو نبودن و حتی توهین به ایران بود. روی دیگر این ماجرا اما موضع‌گیری قاطع رهبر انقلاب اسلامی با چاشنی تهدید علیه مقام‌های سعودی بود. رهبر انقلاب در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه افسری ارتش فرمودند عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را به‌دنبال خواهد داشت.



تنها چند ساعت پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب، مقام‌های سعودی با انتقال ابدان مطهر شهدای فاجعه منا موافقت کردند. 



«سعید اوحدی»، رئیس وقت سازمان حج و زیارت بهمن‌ همان سال درباره نقشی که به وزارت امور خارجه درباره پیگیری موضوع فاجعه منا داده شد، گفته بود: به صورت جدی از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم پیگیری‌های حقوقی از شهدای منا را انجام دهد، زیرا طبق فرمایش رهبری و مصوبه دولت، وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی جان‌باخته فاجعه مناست. 




بیشتر بخوانید:


پیام رئیس بنیاد شهید در سالگرد شهادت شهدای فاجعه منا




البته درباره پیگیری حقوق ایرانیان نسبت به رفتار عربستان موضوعات دیگری نیز وجود دارد که پرونده آن‌ها همچنان مفتوح است؛ ازجمله ورود یک دستگاه کامیون به داخل فرودگاه جده در سال 1392 که به کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران ایرانی منجر شد، حادثه سقوط جرثقیل در حج سال 94 که به فوت 11 زائر ایرانی منجر شد و همچنین پرونده دو پلیس فاسد سعودی که وزارت امور خارجه تاکنون گزارش شفافی درباره اقدامات خود در این موضوعات ارائه نکرده است. 


با وجود این، «سیدجواد حسینی‌کیا»،  نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدای منا از عربستان گفت: فراکسیون حج و زیارت در دوره دهم جلساتی با رئیس سازمان حج و زیارت سابق، حجت‌الاسلام قاضی عسگر، نماینده سابق ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی داشت.


حجت الاسلام حسینی کیا


سیدجواد حسینی‌کیا،  نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم
وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری نباید از پیگیری‌ها برای احقاق حقوق شهدای منا کاسته شود بر این اساس باید به جد تلاش کرد تا حقوق مردم عزیز ایران و حجاج گران‌قدر استیفا شود. پیگیری‌ها تا پایان مجلس دهم ادامه داشت و در مجلس یازدهم با توجه به اینکه هنوز فراکسیون حج و زیارت تشکیل نشده، به محض تشکیل هیئت رئیسه فراکسیون یکی از دستور کار‌های اولیه پیگیری مطالبات و حقوق شهدای مناست.
حسینی‌کیا با بیان پرداخت نشدن دیه به خانواده‌های شهدای منا از سوی عربستان تأکید کرد: در صورت همکاری نکردن عربستان در زمینه پرداخت دیه به خانواده‌های شهدا منا، امکان شکایت از این کشور به دادگاه‌های حقوقی و بین‌المللی وجود دارد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته