دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1399 - 12:34
متین خبر داد؛

برگزاری همایش ملی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل به صورت مجازی

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل گفت: مهم‌ترین برنامه‌های پیشروی این برنامه علمی، برگزاری همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل است است که در دهه فجر از 11 تا 18 بهمن‌ماه این همایش ملی مجازی برگزار می‌شود.
کد خبر : 527330
4752c134-3c1b-4006-b04d-85e82c8d07ae.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله فرهنگ متین عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سلسله نشست‌های تخصصی با نخبگان دانشگاهی با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور و جمعی از اساتید و نخبگان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: با توجه به اهمیت هدفمند شدن تحقیقات دانشجویان در راستای حل مشکلات تراز اول کشور و منویات مقام معظم رهبری که باید در خصوص پدافند غیرعامل کار علمی صورت بگیرد، مأموریت نگاه حل مسئله‌ای با محوریت برنامه علمی پدافند غیرعامل به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال سپرده شد.


8 درصد پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد در راستای حل مسائل کشور


وی افزود: تاکنون حدود 8 درصد پایان‌نامه‌ها در راستای برنامه علمی هدفمند شده که ۱۷ درصد آن به برنامه علمی پدافند غیرعامل اختصاص دارد. نگاه کلی در برنامه علمی پدافند غیرعامل به دفاع غیرنظامی در برابر هرگونه تهدیدات عامدانه با رویکرد تاب‌آوری، مصونیت افزایی، بازدارندگی و تسهیل مدیریت بحران و... است.


این عضو هیئت‌علمی در تشریح فعالیت‌های انجام‌شده در برنامه علمی پدافند غیرعامل گفت: در گام نخست به مسئله شناسی و نیازسنجی پرداختیم که از توانمندی علمی و پژوهشی بیش از 350 واحد دانشگاهی و 25 هزار اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه با رویکرد هم‌افزایی بهره گرفته شود.


انقعاد تفاهم‌نامه مشترک واحد تهران شمال و سازمان پدافند غیرعامل کشور


متین افزود: پس از راه‌اندازی برنامه علمی پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در اواخر سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با سازمان پدافند غیرعامل کشور تفاهم‌نامه‌ای منعقد گردید که تمامی فعالیت‌های تخصصی و علمی، ذیل تفاهم‌نامه مشترک واحد تهران شمال و سازمان پدافند غیرعامل کشور است.


 مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل بیان کرد: در ادامه مسیر نقشه جامع علمی پژوهشی پدافند غیرعامل با رویکرد تاب‌آوری در برابر تهدیدات با «استخراج نظام موضوعات پژوهشی در 9 حوزه دانشی با رویکرد پدافند غیرعامل با بیش از 6 هزار نفر ساعت، جلسات تخصصی با حضور خبرگان دانشگاه و صاحب‌نظران پدافند غیرعامل» و «احصا چالش‌ها، رصد و پایش تهدیدات، مصون‌سازی و حفاظت از زیرساخت‌ها، تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پذیری» طراحی شد که درنهایت 9 جلد نظام موضوعات پدافند غیرعامل به چاپ رسید.


تدوین 9 جلد نظام موضوعات پدافند غیرعامل


به گفته وی 9 جلد نظام موضوعات پدافند غیرعامل شامل «حوزه حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی»، «حوزه علوم و فناوری زیستی»، «حوزه ارزیابی و مدیریت ریسک»، «حوزه روان‌شناسی و علوم شناختی»، «حوزه کالبدی (فنی – مهندسی)»، «حوزه سایبری»، «حوزه اقتصاد و مدیریت»، «حوزه فرهنگی، اجتماعی» و «حوزه شیمی و نانو فناوری» می‌شود.


متین با اشاره به راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل گفت: مراکز تحقیقاتی و پروژه‌های برون دانشگاهی و اهداف پیشرویی که در یک برنامه علمی تعریف‌شده است که با مدیریت دانش باهدف حل مسئله طراحی‌شده است می‌تواند جزء مؤلفه‌های اصلی ارزیابی برای رتبه‌بندی در خصوص برنامه‌های علمی محسوب شود.


راه‌اندازی مرکز تحقیقات مدیریت ریسک و ارتقای تاب‌آوری


این عضو هیئت‌علمی گفت: راه‌اندازی مرکز تحقیقات مدیریت ریسک و ارتقای تاب‌آوری (پدافند غیرعامل) از اقدامات پیشروی این برنامه است. شناسایی ریسک یک فرایند جمع‌آوری اطلاعات پیرامون فرصت‌ها و تهدیدها است تا متعاقب ارزیابی کیفی و کمی احتمال وقوع و تأثیر هر یک ز ریسک‌ها، نسبت به اتخاذ تصمیمات علمی و شفاف برای واکنش به یک ریسک اقدام شود.


وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در پیش خواهیم داشت؛ برگزاری همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل است و در دهه فجر از 11 تا 18 بهمن‌ماه این همایش ملی مجازی برگزار می‌شود. این همایش به‌صورت مجموعه‌ای از سلسله نشست‌ها در هفت محور اصلی که برگرفته از حوزه‌های دانشی مانند مدیریت، اقتصاد، سلامت، سبک زندگی و غیره برگزار شود و از همه علاقه‌مندان دعوت می‌شود که برای شرکت در این همایش ملی مجازی که مقالات منتخب آن در مجلات معتبر به چاپ خواهد رسید.


سه گام آتی برنامه علمی پدافند غیرعامل چیست؟


متین در خصوص برنامه‌های مهم در آینده این برنامه علمی خاطرنشان کرد: تولید نقشه پدافند غیرعامل در گام دوم انقلاب، دستیابی به مرجعیت علمی در پدافند غیرعامل و بومی‌سازی فناوری‌های پایه پدافند غیرعامل سه برنامه پیشروی برنامه علمی پدافند غیرعلمی است.


مجری برنامه علمی پایش تصریح کرد: از دستاوردهای مهم این برنامه در سال 99، کسب رتبه اول توسط برنامه علمی غیرعامل در بین 40 عنوان برنامه علمی در دبیرخانه پایش آزاد کل کشور با ابلاغ حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است. بارگذاری بیش از 1600 زمینه پژوهشی ذیل چالش‌های داوری شده در کمیته ارزیابی پایش سازمان مرکزی، احصای چهار چالش در حوزه اقتصاد و مدیریت، 4 چالش در حوزه سایبری، 11 چالش در حوزه حقوق و روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، یک چالش ذخایر ژنتیکی و احصاء ده‌ها عنوان چالش در حوزه‌های فنی، فرهنگی، روانشناسی که در حال تکمیل فرآیند داوری برای بارگذاری روی سامانه پژوهش‌یار است.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته