دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1399 - 13:57

معمای مسئولیت پلتفرم‌ها/ در دیگر کشورها مسئولیت محتوا با کیست؟

در روزهای گذشته صحبت محکومیت مدیرعامل آپارات به خاطر بارگذاری یک ویدئو از سوی یکی از کاربران این پلتفرم بار دیگر بحث مسئولیت محتوای بارگذاری یا پست شده در نرم افزارهای مختلف را مطرح کرد.
کد خبر : 526176
image.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طبق قانون و بر اساس ماده 23 جرایم رایانه ای در کشورمان «ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی موظفند به محض دریافت دستور کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق مذکور در ماده فوق یا مقام قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سامانه‌های‎ رایانه‎ای خود از ادامه دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند. چنان چه عمدا از اجرای دستور کارگروه (کمیته) یا مقام قضایی خودداری کنند، منحل خواهند شد.»


همشهری آنلاین هم درباره این قانون نوشته: «این قانون همچنین مجازاتی را در 3مرحله از جریمه نقدی تا تعطیلی موقت پلتفرم از یک تا 3سال در نظر گرفته است.» با این حال امروز می خواهیم به قوانینی که در جهان درباره مسئولیت محتوای ارسالی در پلتفرم ها وجود دارد بپردازیم و ببینیم در آمریکا و اروپا در این خصوص چه قوانینی وجود دارد.


ماجرای ویدئوی دردسر ساز


مهرماه سال پیش بود که یک ویدئوی جنجالی در آپارات منتشر شد که در آن زنی از کودکان می‌پرسید، «آیا می‌دانید چگونه به دنیا آمده‌اید؟» همان وقت این ویدئو حسابی جنجالی شد و عوامل تولید آن بازداشت شدند و حالا بعد از یک سال روابط عمومی آپارات خبر محکومیت 10ساله مدیرعامل این پلتفرم را در دادگاه بدوی داده است. با این حال طبق آن چه در فضای مجازی منتشر شده، به ‌نظر می‌رسد آن چه باعث صدور رأی علیه مدیرعامل آپارات شده است، استناد به اظهارات عوامل تهیه این ویدئو و مواد دیگری از قانون جرایم رایانه‌ای است.


عوامل تولید ویدئو می‌گویند خود آپارات این ویدئو را درحالی‌که حدود 100بازدید داشته به صفحه اول پلتفرم می‌برد و پس از آن که 7هزار بار دیده می‌شود، مورد اعتراض  قرار می‌گیرد. به این ترتیب دادسرای ارشاد عوامل تولید این ویدئو را احضار می‌کند و از آن ها در این‌باره توضیح می‌خواهد.


البته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی با لحنی منتقدانه به همین موضوع اشاره کرده بود. او گفته بود: «اگر یک نفر محتوای مجرمانه‌ای را در پیام‌رسان داخلی بارگذاری کرد، شما مالک پیام رسان را به زندان می‌اندازید. این حمایت از تولید داخل نیست.»


قوانین جهانی حامی پلتفرم ها


 هر چند قوانین هم به نفع پلتفرم ها تنظیم شده اما گهگداری زمزمه هایی درباره تغییر قوانین شنیده می شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. به طور مثال با وجود این که ماده230 قانون حفظ حرمت ارتباطات (CDA) از پلتفرم‌های آمریکایی در این موضوع حمایت می‌کند، اما امکان احضار آن ها از سوی مراجع مرتبط همیشه محتمل است. بر این اساس، چندی پیش کمیسیون تجارت سنای آمریکا به احضار مدیران گوگل، فیس بوک و توئیتر رأی داده است تا سناتورها بتوانند درباره سیاست‌های این شرکت‌ها و محتوای منتشر شده در این پلتفرم‌ها، مدیران آن ها را مورد پرسش قرار دهند. یکی از موضوعاتی که در این احضاریه مورد توجه قرار می‌گیرد، برخورداری از حمایت‌های قانونی در برابر پست‌هایی خواهد بود که در پلتفرم‌های آن ها منتشر می‌شود.


به جز آمریکا اروپا هم تاکنون از پلتفرم ها حمایت کرده و طبق توافق سال 2018 اتحادیه اروپا با شرکت های فناوری قرار بر این شد که شبکه های اجتماعی برحسب قوانین خود این شرکت ها، محتوای فیک، نامناسب، مجرمانه، غیر اخلاقی و ... را از پلتفرم هایشان حذف کنند، اما ظاهرا این اتحادیه به این نتیجه رسیده که صرف تکیه به این قوانین خودتنظیمی، تضمینی برای پاسخگو بودن پلتفرم‌ها نیست، از این‌رو تلاش می‌کند که «قانون سرویس‌های دیجیتال» را به تصویب برساند.


قانون 230 آمریکا چه حمایتی از پلتفرم ها دارد؟


به گزارش رویترز براساس ماده 230 این قانون، شبکه‌های اجتماعی و سایر وب سایت‌ها در برابر پیگردهای قانونی ناشی از نظرات کاربران مصون هستند. درواقع، این ماده قانونی به این معنی است که پلتفرم‌ها در قبال آن چه از سوی کاربران آن ها ارسال می‌شود، مسئولیتی ندارند. البته پس از این که ترامپ بحث «ایفای نقش ویراستاری» شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرد، این مصونیت قانونی دوباره در کانون توجهات قرار گرفت.


این همان نقشی است که توئیتر با اضافه کردن هشدارها و برچسب‌هایی به برخی از توئیت‌های ترامپ، ایفا می‌کند. به همین دلیل نمایندگان با احضار مدیران این غول‌های فناوری درصدد اعمال فشار به آن ها هستند و طرحی تازه را برای ایجاد محدودیت در این زمینه دنبال می‌کنند. از نظر ترامپ و نمایندگان جمهوری خواه، ماده 230 شرایطی را برای این پلتفرم‌ها فراهم کرده که هر آن چه می‌خواهند، انجام دهند و پلتفرم ها حق دست کاری و برچسب زدن روی نوشته کاربرانشان را ندارند. البته جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ پیش از این گفته بود که ماده 230به دلایل مختلف از جمله «تبلیغ دروغ» باید لغو شود.


رفتار خود پلتفرم ها


جدا از آن چه درباره حمایت قانون از پلتفرم ها نوشتیم خود این پلتفرم ها هم بر محتوای ارائه شده در بستر شان حساسیت هایی دارند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی بر حذف ویدئوها، تصاویر و مطالب غیرقانونی، مجرمانه، غیر اخلاقی و ... دارند. البته به گزارش مهر، فیس بوک برای نظارت بیشتر بر محتوای بارگذاری شده توسط کاربران از چند روز دیگر یک هیئت ناظر بر فیس بوک که به عنوان یک مرجع درباره محتوای انتشار در این پلتفرم تصمیم می گیرند خبر داده است. مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی این شرکت هم گفته: «ما هم اکنون مشغول آزمایش سیستم های فنی جدیدی هستیم که به هیئت نظارت اجازه بررسی پرونده های مربوط به محتواهای مختلف را می دهد.


همچنین کاربران از طریق این سیستم می توانند به رای هیئت نظارت فیس بوک درباره محتوا اعتراض کنند. اگر آزمایش این سیستم طبق برنامه ریزی ها تکمیل شود، هیئت نظارتی فیس بوک در اواسط یا اواخر اکتبر می تواند بررسی پرونده ها را آغاز کند.» هیئت نظارت فیس بوک یک گروه چندملیتی است که حقوق دانان و کارشناسان حقوق بشر و روزنامه نگاران اعضای ۲۰نفره آن را تشکیل می دهند.


اگر اهل فضای مجازی باشید هم حتما خبر برچسب دار کردن بعضی از پیام های ترامپ در توئیتر را شنیده اید. توئیتر یکی از توئیت های ترامپ را درباره جرج فلوید به دلیل ترویج خشونت برچسب دار کرد و آن را ناقض رفتار شایسته دانست و چند توئیت دیگر ترامپ را هم نیاز مند درست سنجی دانست و آن ها را برچسب دار کرد.اینستاگرام هم که از سال 2012 توسط فیس بوک خریداری شده از  سال 2019 علاوه بر سیاست‌های معمول فیس‌بوک به‌عنوان کمپانی مادر، خط مشی و سیاست‌های ویژه ای برای اینستاگرام مشخص کرده تا کاربران در برابر تصاویر مستهجن، محتوای تروریستی و تبلیغات مرتبط با آن، خشونت، سخنان تنفرآمیز، تبعیض نژادی و... محافظت شوند.


نحوه برخورد پلتفرم ها با متخلفان


هرچند پلتفرم ها برخوردهای متفاوتی با کاربران متخلف دارند اما به طور معمول کاربرانی که سیاست های پلتفرمی را که در آن عضو هستند، رعایت نکنند در وهله اول پیام هشدار دریافت می کنند و در صورت ادامه، تعلیق چند هفته ای و اگر بازهم تکرار شود احتمال حذف همیشگی اکانت آن ها خواهد بود.


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب