حرکت نسل جدید دانشگاهها به سمت کارآفرینی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی پورفتح، مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران درباره کارآفرین بودن دانشگاهها اظهار کرد: دانشگاه کارآفرین نسل جدیدی از دانشگاههاست؛ دانشگاهها در گذشتههای دورتر و در کشورهای غربی صرفا وظیفه آموزشی داشتند و به تدریج پژوهش به این حوزه اضافه شد.
دانشگاهها در نسل جدید به سمت کار آفرینی در حرکت هستند
وی افزود: در ایران تا اواخر دهه ۶۰ آموزشمحور بودیم و از حدود سال ۷۰ پژوهشمحور هم شدیم و توانستیم در این دو حوزه به خوبی فعالیت داشته باشیم؛ دانشگاهها در نسل جدید به سمت کار آفرینی در حرکت هستند و این به معنای دور ماندن آنان از آموزش و پژوهش نیست، در واقع جهتدهی آموزش و پژوهش به گونهای است که به کارآفرینی هم منجر خواهد شد.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: تأکید روی مسائلی که به درد جامعه نمیخورد لازم است تا با یک بازنگری ایجاد شده آموزش و تحقیقات دانشگاهها بتوانند کاربردی عملی و مؤثر در زندگی مردم، مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند.
پورفتح بیان کرد: حدود ۲ دهه اخیر توجه زیادی به مسئله «کارآفرین بودن دانشگاهها» شده است، از اوایل سال ۸۰ اهمیت به مسائل کارآفرینی و مسائل جدی جامعه پر رنگتر شد و سالانه این وضعیت روند رو به رشدی را طی کرد؛ خیلی از شرکتها و استارتآپها با کمک فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی تأسیس شدهاند و با آرمانهای معقولتری در جهت پیشبرد اهداف کارآفرین شدن، فعالیتهای خود را نشان میدهند.
وی ادامه داد: دانشگاهها به منظور کارآفرین شدن لازم است تلاش کنند و آموزشهای ارائه شده به دانشجویان را متناسب با نیازهای واقعی و ضروری جامعه انجام دهند؛ نیاز است تا تمامی آموزشها و پژوهشها از قبیل پایاننامهها در راستای نیازمندیهای کشور انجام شوند. در حال حاضر نیازمندیهای متفاوتی در تمامی حوزهها داریم که باید رفع شوند و همچنین تعداد بسیار زیادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که از این میان تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران، بالای ۲۰ هزار نفر است و این افراد باید با بهرهگیری از استعدادهای خود مسیر کارآفرین بودن دانشگاهها را ادامه دهند تا به موفقیتهای بزرگی برسند.
تناسب میان پایاننامههای دانشگاه تهران با نیازهای کشور
وی با بیان اینکه تلاش دانشگاه تهران بر مبنای ایجاد تناسب میان پایاننامهها و نیازهای کشور است، گفت: دانشجویان و استادان باید با شناسایی مشکلات جامعه درصدد رفع آنها برآیند تا از این طریق دانشگاهها به سمت کارآفرینی حرکت کرده و آسیبشناسیهای مناسبی انجام شود.
پورفتح افزود: همانطور که میدانیم تمامی خودروها نیازمند قطعاتهای تک هستند و این قطعات یکی از دلایلی بود که در سالهای اخیر صنعت خودروی ما را دچار مشکل کرد، اما در حال حاضر این حوزه با دانشگاه فعالیتهای بیشماری داشته و توانسته است بسیاری از مشکلات جامعه را پوشش دهد.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران درباره تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: لازم است تا همکاریهای خوبی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و برای تحقق آن به واسطه احتیاج داریم تا بتوانیم رابطه خوبی میان این دو بخش برقرار کنیم، چرا که برای داشتن یک دانشگاه کارآفرین وجود این ارتباط لازم و ضروری است.
پورفتح ادامه داد: اگر دانشجویان علوم اجتماعی با نهادهای مختلف مانند وزارتخانهها، شهرداریها و... ارتباط برقرار نکنند نباید انتظار رفع مشکلات جامعه را داشته باشیم؛ چرا که تمرکز روی مسائل جامعه با استفاده از این ارتباطها محقق خواهد شد.
فارغ التحصیلان دانشگاهی باید متناسب استعدادهای خود به رفع مشکلات جامعه برخیزند
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران گفت: فارغالتحصیلان دانشگاهی باید متناسب استعدادهای خود به رفع مشکلات جامعه برخیزند و تنها به دنبال پیدا کردن کار نباشند و این مسئله به معنای این نیست که از تحقیقات بنیادین و اساسی باز بمانیم، قطعا همیشه باید بخشی از فعالیتها به منظور تحقق کارهای پژوهشی در نظر گرفته شود تا اثربخشی بلندمدتشان بیشتر نمایان شود.
پورفتح عنوان کرد: برنامهریزیهای کوتاهمدت بین ۵ تا ۱۰ سال به منظور رفع مشکلات جامعه از سوی دانشگاهها امری لازم و ضروری است تا بتوانیم آنها را متناسب با نیازهای روز حل کنیم و باید بدانیم که کارآفرینی بهعنوان موتور توسعه فناوری در کشور مدنظر ماست.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/