دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1399 - 12:15
در گفتگو با آنا عنوان شد؛

قربانی‌شدن کیفیت در آموزش مجازی ممنوع/ کانون صنعت و جامعه در استان گلستان تشکیل می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان گفت: آموزش از راه دور، نسل جدید و آینده آموزش در دنیاست که همه در تمام کشورها به آن اقبال نشان داده‌اند؛ اما نباید این آموزش به قیمت «قربانی‌شدن کیفیت آموزش» تمام شود.
کد خبر : 525744
photo_2020-09-20_16-38-07.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هفته پایانی مهر در لایو اینستاگرامی صفحه آزاد دانشجو با اشاره به اینکه وظیفه داریم ۱۶ هفته به دانشجویان خدمت ارائه کنیم اعلام کرد که از شنبه (26 مهر 99) کلاس‌ها بجد آغاز خواهد شد و هفته بعد از آن هم دانشجویان سال اول به ما خواهند پیوست و دانشگاه به همان جدیتی که در فروردین، اردیبهشت و خرداد کلاس‌ها را پیش برد به کار خود ادامه می‌دهد و چیزی در آموزش کم نخواهیم گذاشت.


خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت آغاز سال تحصیلی 00-99 که در شرایط کرونایی و آموزش مجازی در دانشگاه آغاز شده است با حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان به گفتگو نشسته و برنامه‌ها و اولویت‌ها، وضعیت جذب دانشجو، خبرهای خوش برای جامعه هدف یعنی دانشجویان و ... را جویا شده است که با هم می‌خوانیم.


آنا: برنامه‌ها و اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان گلستان و واحد گرگان در ترم جاری در بخش‌ها و معاونت‌های مختلف به‌ویژه پژوهش و فناوری چیست؟


طاهری: با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم و بحران کرونا و متعاقب آن پیامدهای اقتصادی ازجمله چالش‌های امسال است، در حوزه پژوهش و فناوری اولویت‌هایی در سال تحصیلی 00-99 در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان قرار دارد که می‌توان انجام اولویت‌های پژوهشی در ارتباط با بحران کرونا و ارائه راهکارهای عملی توسط کارگروهای علمی، تولید کالاها و خدمات پزشکی مورد نیاز جامعه مانند ماسک و گان و ضدعفونی‌کننده و ... و افزایش تعداد قراردادهای منعقدشده درباره طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان در راستای اهداف دانشگاه حل‌مسئله را نام برد.


تقویت مراکز رشد و ترغیب دانشجویان و استادان برای تشکیل تیم‌ها و هسته‌های فناور


ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری بین استادان و دانشجویان با برگزاری دوره‌های تخصصی و نشست‌های مجازی به‌منظور نیل به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و چهارم، تقویت مراکز رشد و ترغیب دانشجویان و استادان برای تشکیل تیم‌ها و هسته‌های فناور با رویکرد مهارت‌افزایی و اشتغالزایی، افزایش تعداد محصولات دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری و مشارکت دانشگاه در تولید و عرضه محصولات و دانش فنی، افزایش کیفیت تولیدات علمی و مقالات و آثار پژوهشی با هدف تولید علم مؤثر و کاربردی و برقراری ارتباط‌های علمی و پژوهشی مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور و مشارکت در تولید علوم مختلف برای تقویت دیپلماسی علمی و کمک به ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اولویت‌های دانشگاه آزاد گلستان در سال تحصیلی 00-99 است.


از دیگر اولویت‌های سال تحصیلی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می‌توان تشکیل کانون صنعت و جامعه در استان و افزایش انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با صنایع و سازمان‌های استان به‌منظور ورود دانشگاه برای حل مسائل و مشکلات موجود در منطقه، مساعدت مالی و معنوی برای افزایش ثبت اختراع داخلی و ثبت پتنت‌های بین‌المللی با هدف تبدیل علم به ثروت، ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری در استان با تقویت سراهای نوآوری موجود و راه‌اندازی سراهای نوآوری جدید مطابق با ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان، فروش دانش فنی و ایجاد و توسعه بازار فناوری و نوآوری در استان را نام برد.


آنا: وضعیت جذب دانشجو در ترم جدید به چه صورت بوده است؟


طاهری: وضعیت جذب دانشجو در رشته‌های واحد گرگان را می‌توان به چند رده تقسیم کرد. رشته‌های پرطرفدار شامل رشته‌هایی که دانشجو در حین تحصیل در کنار آموزش تئوری، آموزش عملی هم می‌بیند. این رشته‌ها پراستقبال بوده و مورد توجه دانشجویان قرار دارند.  در مرحله بعدی رشته‌هایی هستند که دانشجویان به آینده شغلی این رشته‌ها امیدوارند و به سراغ آنها می‌آیند.


در مرحله بعدی رشته‌هایی هستند که در واحد گرگان یا استان گلستان انحصاری هستند و دانشجویان به این دلیل به سراغ آنها می‌آیند. در مرحله بعد هم رشته‌هایی هستند که کمتر مورد توجه دانشجویان هستند. این رشته‌ها عمدتاً دارای گرایش‌های متعدد در دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور، غیرانتفاعی و ... هستند.


در هر صورت امسال به دلیل شرایط خاص حاکم در کشور و دنیا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان در شهر محل سکونت تحصیل کنند و این امر سبب شده رشته‌های واحد گرگان کماکان مورد توجه خانواده‌ها و فرزندان آنان باشد.


آنا: با توجه به آموزش به‌صورت مجازی برای جامعه هدف به‌ویژه دانشجویان چه تصمیمات و برنامه‌هایی دارید؟


طاهری: آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. همه‌گیری بیماری کرونا بیشتر فعالیت‌های انسانی را مجازی کرده است، دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فعالیت‌های آموزشی اکثر آنها غیرحضوری شده است.


با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تدابیری برای حفظ سلامت دانشجویان، هیچ دانشجویی الزام برای حضور در دانشگاه ندارد؛ ولی دانشگاه در حال برنامه‌ریزی برای دانشجویانی است که دروس کارگاهی و آزمایشگاهی دارند.


تمام تلاش دانشگاه بر این است که دانشجویان جدید را چند هفته در محیط دانشگاه برای آشنایی آنان با استادان، محیط دانشگاه و امکانات پذیرا باشد و طبیعی است که تمام ترم با توجه به شیوع کرونا در دانشگاه برگزار نمی‌شود و در واقع این ترم به‌صورت ترکیبی از حضوری و مجازی ارائه می‌شود.


کلاس‌های دوره کارشناسی و دانشجویان جدید مجازی و دوره تحصیلات تکمیلی نیز تلفیقی است، به‌صورتی که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند برای برخی کلاس‌های عملی و کارگاهی و ارائه رساله و پایان‌نامه در دانشگاه حضور پیدا کنند.


قطعاً کاستی‌هایی در این تجربه آموزش فراگیر الکترونیکی که برای نخستین‌بار در این سطح در کشور اجرا شد، وجود دارد و ما هم همواره بر بهبود کیفیت آموزش تأکید داریم. کلاس‌های مجازی در حوزه تولید محتوا موجب خلق سامانه‌های جدید شده است که با محتواهای دیگر تفاوت‌هایی دارد و ماندگارتر است.


میزان مشارکت استادان و دانشجویان در آموزش مجازی رضایت‌بخش است


آموزش از راه دور، نسل جدید و آینده آموزش در دنیاست که همه در تمام کشورها به آن اقبال نشان داده‌اند. این بحران توفیق اجباری شده است تا ما با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنیم؛ اما همان‌طور که گفته شد، نباید به قیمت «قربانی‌شدن کیفیت آموزش» تمام شود.


برگزاری این کلاس‌ها یک تجربه جدید و ناشی از یک بحران است؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که بدون خطا و چالش باشد. بهترین کار این است که چالش‌ها و اشکالات آن را به‌طور مستمر پیگیری و برای رفع آنها تدبیر و چاره‌اندیشی کنیم.


یکی از معایب کلاس‌های مجازی این است که استاد از هوشیاری و حضور دانشجو مطمئن نیست و به‌طور مکرر می‌پرسد که اگر صدای من را دارید، اعلام حضور کنید و به این معنی است که می‌توان به استاد متصل شد؛ اما به کار دیگری پرداخت و ابزاری هم برای کنترل این امر وجود ندارد.


ارزیابی سامانه‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های این استان نشان داد که سطح آموزش مجازی در بخش‌های زیرساخت، فرایندهای آموزشی، درصد تشکیل کلاس‌های غیرحضوری و میزان مشارکت استادان و دانشجویان رضایت‌بخش است.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب