دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده: تامین امنیت زنان از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از اولویت‌های ما در برنامه ششم توسعه تامین امنیت زنان است که از جمله اقداماتی که در رابطه با کاهش خشونت علیه زنان انجام داده‌ایم امضای تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون حقوق بشر اسلامی است تا بتوانیم قدم‌های اساسی را در این باره برداریم.
کد خبر : 52323

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مشهد، شهیندخت مولاوردی در همایش زنان، امنیت و توسعه پایدار که به مناسبت روز جهانی رفع خشونت علیه زنان به همت انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه امنیت انسانی به معنی زندگی بدون ترس و توام با کرامت انسانی است، گفت: چنانچه به سند چشم انداز برگردیم خواهیم دید که این سند آن مولفه هایی را که یک جامعه انسانی نیازمند است را داراست بنابراین باید مورد توجه همگان قرار گیرد.


وی با بیان امروز مولفه های بسیاری برای تامین امنیت مطرح می شود، اظهار کرد: هنگامی که کشوری مرزهای خود را در خطر حمله می بیند اولویتی را که به تامین امنیت می دهد به سایر برنامه های رفاهی نخواهد داد.


معاون رئیس جمهوری در امور بانوان گفت: امنیت پیش شرط توسعه است و تا زمانی که امنیت نداشته باشیم نمی توانیم انتظار رشد و پیشرفتی برای زنان قائل باشیم.


مولاوردی درباره زنان قربانی خشونت گفت: باید به جای راه حل، بیشتر بر پیشگیری تمرکز داشته باشیم که این امر در عین تاثیر قابل توجه در کاهش خشونت، هزینه کمتری نیز برای جامعه در پی دارد.


مولاوردی: در دولت یازدهم طی پیگیری ها و جلسات متعدد با قوه قضائیه قرار شد 10 ماده که پیش نویس آن با عنوان جرم انگاری مصادیق خشونت علیه زنان بویژه خشونت خانگی تهیه شده، در قانون گنجانده شود

وی با بیان اینکه در این حوزه اقداماتی از دولت های گذشته آغاز شده که از جمله آنها تدوین و ارائه لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت با همکاری قوه قضاییه بوده است، گفت: در ماده 230 قانون پنجم توسعه کشور نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بازنگری قوانین و مقررات در قالب 14 محور جزو ماموریت های معاونت امور زنان و خانواده است که باید با همکاری دستگاه های اجرایی به انجام برسد.


مولاوردی ادامه داد: در دولت یازدهم طی پیگیری ها و جلسات متعدد با قوه قضائیه قرار شد 10 ماده که پیش نویس آن با عنوان جرم انگاری مصادیق خشونت علیه زنان بویژه خشونت خانگی تهیه شده، در قانون گنجانده شود.


وی تصریح کرد: در زمینه تدابیر بازدارنده، حفاظتی و حمایتی این لایحه هم طی بررسی ها مشخص شد که اقدامات متعدد از سوی دستگاه های متولی در حال انجام است.




همایش خشونت علیه زنان در واحد مشهد





وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آثار و عواقب خشونت علیه زنان پیامدها و هزینه های سرسام آوری به طور مستقیم و غیر مستقیم در پی دارد، افزود: برای مقابله و پیشگیری از این خشونت نمی توان نسخه واحدی برای همه جوامع و مناطق پیچید.



مولاوردی، استفاده از ظرفیت های مردمی و سازمان های مردم نهاد در این زمینه را بسیار ضروری و حائز اهمیت دانست.


وی امضای تفاهم نامه هایی با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری و نیز کمیسیون حقوق بشر اسلامی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات کمک کند در دو سال باقیمانده از دولت یازدهم و پنج سال باقیمانده از اجرای برنامه ششم توسعه، قدم های اساسی در این حوزه برداشته شود.


به گفته معاون رئیس جمهوری، خشونت علیه زنان قابل پذیرش و قابل انکار نیست اما قابل پیشگیری است.


زنان با تربیت صحیح مردان در کاهش خشونت در جامعه تاثیرگذار باشند


رییس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز، در همایش زنان، امنیت و توسعه پایدار با بیان اینکه زنان باید بدانند که آنان مسئولان نخست فرهنگی کشور هستند، افزود : زنان بیشتر در تربیت فرزندان نقش دارند بنابرایی این زنان هستند که می بایست با تربیت صحیح مردان در کاهش خشونت در جامعه تاثیرگذار باشند.


دکتر عباس شیخ الاسلامی گفت : پرداختن به کاهش خشونت علیه زنان بحث مهمی است که باید در اولویت کاری قرار بگیرد و از اولویت کاری ما اقدامات فرهنگی است و با جرم انگاری نمی توان اقدامی اساسی انجام داد .
وی با تاکید بر اینکه زنان مسئولان نخست فرهنگی کشور هستند افزود : آنان هستند که مردان را تربیت می کنند بنابرایی می‌بایست با تربیت صحیح مردان در کاهش خشونت در جامعه تاثیرگذار باشند.‌


دکتر شیخ الاسلامی با بیان اینکه مردان نیز باید تمرین اعتدال کنند ، اظهار داشت : مسئولان کشور نیز باید تلاش کنند برای زنان جامعه امنیت ایجاد نمایند .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد : دانشجویان واحد مشهد در مسیر کاهش خشونت علیه بانوان طرح بزهکاری ثانویه را در دست اجرا دارند که طبق این طرح در تلاشند تا از بزه‌دیدگی مجدد زنانی که یک بار بزه دیده‌اند جلوگیری کنند.
وی افزود : طرح های دیگری نیز برای امنیت جامعه بویژه بانوان و نفی خشنونت ، توسط این دانشجویان در دست اقدام است .



متاسفانه آمار و اطلاعات دقیق و فراگیری از خشونت علیه بانوان وجود ندارد


در ادامه این مراسم انوشیران بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور اولین قربانیان آسیب های اجتماعی را بانوان دانست و گفت : 80 درصد تماس های تلفنی به کانون اعتیاد سازمان بهزیستی از سوی بانوان است که این امر نشان از احساس مسئولیت بانوان در خانواده دارد.
وی گفت: طی بررسی های سازمان بهزیستی کشور 30.1 درصد از مراجعین به مراکز بهزیستی خانواده هایی بودند که مردان آنان دچار اعتیاد شده بودند و بیش از 50 درصد طلاق ها نیز ناشی از همین مسئله است .
بندپی با اشاره به اینکه زنان کلیدی ترین نقش را در خانواده دارند گفت: سازمان بهزیستی کشور با توجه به وظایف قانونی که در رابطه با زنان و دختران دارد به دنبال نهادینه کردن اقداماتی است که بتوانند شرایط پایدار را در خانواده ها ایجاد کند.
سیدعلی کاظمی نسب رئیس اداره مطالعات حقوق قوه قضائیه در این مراسم در رابطه با خشنونت خانگی و پاسخ های قانونی آن گفت : متاسفانه در جامعه ما آمار و اطلاعات دقیق و فراگیری از خشونت علیه بانوان وجود ندارد به همین دلیل نمی توانیم اطلاعات صحیحی در این رابطه ارائه دهیم و ناگریزیم اطلاعات را به صورت انتزاعی مطرح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هر خشنونت یک نقض حق از زنان است ، افزود : امروز از دختران تا بانوان سالمند مورد خشونت های بسیاری هستند و افراد و عاملان خشونت نیز طیف های گسترده ای دارند و این خشونت ها فیزیکی، جنسی ، اقتصادی ویا روانی هستند .
وی افزود : ما صاحب دین و مذهبی هستیم که برای زنان اهمیت خاصی قائل است و در آیه های متعددی در قرآن خلقت انسان را از یک مرد و زن دانسته و این دو را برابر می داند.
گفتنی است : این دومین همایشی است که به همت انجمن اسلامی دانشکده حقوق ، علوم سیاسی و زبانهای خارجه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در روز جهانی منع خشنونت علیه زنان با حضور معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در واحد مشهد برگزار می شود .


در این مراسم علاوه بر دکتر انوشیروان محسنی بندپی ریاست سازمان بهزیستی کشور، مسئولان دیگری همچون سلجوقی مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، دکتر کاظمی رئیس اداره مطالعات حقوق قوه قضائیه و جمعی دیگر از مسئولان این حوزه حضور داشتند.




در این مراسم که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزاری شد، دکتر انوشیروان محسنی بندپی ریاست سازمان بهزیستی کشور، دکتر عباس شیخ الاسلامی ریاست واحد مشهد، سلجوقی مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، دکتر کاظمی رئیس اداره مطالعات حقوق قوه قضائیه و جمعی دیگر از مسئولان این حوزه حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته