کشور به سامانه احراز هویت یکپارچه نياز دارد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایراندر پنل گفتوگوی تخصصی رویداد فیناپ كه با موضوع احراز هویت دیجیتال برگزار شد، حضور یافت و از تجربه بانك مهر ایران بهعنوان نخستین بانكی گفت كه احراز هویت دیجیتال را ارائه كرده است.
اکبری در این نشست گفت: بانک مهر ایران بانکداری خرد انجام میدهد و در طول هر سال تعداد زیادی از مشتریان، طرف قرارداد این بانک قرار میگیرند. اگر بانك بهصورت سنتی فعالیت خود را ادامه دهد، با حجم زیادی از مشتریان روبرو میشود و ظرفیت فیزیكی لازم برای ارائه خدمات به آنها را نخواهد داشت. مسئله این بود كه خدمات بانك مهر ایران باید بهصورت گسترده و به تعداد بالایی از مشتریان ارائه میشد و بانكداری سنتی پاسخگوی آن نبود.
وی اینطور ادامه داد: در بانک مهر ایران به این سمت رفتیم که خدمات خود را بر بستر دیجیتال ارائه کنیم. نخستین اقدام این بود که افتتاح حساب هر فرد بر بستر دیجیتال انجام شود. فاز بعدی نیز ارائه خدمات و تسهیلات بانكی بر این بستر بود تا مراجعات مردم را كاهش دهیم. از آنجایی كه وامهای بانك مهر ایران مبالغ اندكی دارد، در صورتی كه این تسهیلات بهشكل سنتی و با ملزم كردن مشتری برای مراجعات متعدد به شعبه ارائه شود، موجب ایجاد نارضایتی برای وی میشود. در نتیجه باید سرعت و كیفیت ارائه خدمات بانك مهر ایران را افزایش میدادیم.
مدیرعامل بانک مهر ایران درباره ریسکهای ارائه خدمت احراز هویت دیجیتال، گفت: نظام بانکی بخشنامهمحور است و بانکها باید بر اساس دستورالعملها و آییننامههای از پیش تعیین شده عمل كنند. ویژگی دیگر سیستم بانكی تجربهمحور بودن است و هر فرد بر اساس آنچه از افراد قبلی فرا گرفته، كارش را پیش میبرد. در نتیجه خلاقیت در سیستم بانكی كمتر مشاهده میشود. ریسكپذیری پایین مدیران برای پذیرش ریسكها كار را دشوار میكند.
اکبری در همین رابطه افزود: بانکها با پول سروکار دارند که ذاتاً پدیده پرریسكی است. از فردی كه در این حوزه فعالیت میكند، انتظار میرود تمام جوانب یك تراكنش را در نظر گیرد. اگر یك مدیر كوچكترین اشتباهی انجام دهد، مسئولیت سنگینی بر عهده وی خواهد بود. پذیرش كارهای نو از سوی بدنه سازمان نیز یكی از چالشهای سیستم بانكی در این حوزه است.
وی با اشاره به محدودیتهای ایجاد شده از سوی نهاد ناظر، گفت: قانونگذار موضوعات مختلف را بهشدت رصد میکند و اگر کوچکترین مشکلی رخ دهد، انگشت اتهام به سوی مجریان طرح نشانه میرود. این مسئله باعث میشود مدیرانی كه در حوزه بانكی فعالیت میكنند، كمتر خطر كرده و خود را درگیر فعالیتهای نوآورانه كنند. این افراد صبر میكنند یك حوزه دیگر یا یك بانك دیگر فعالیتی را انجام دهد تا پشت سر آن حركت كنند.
اکبری در پاسخ به مقایسه سیستم بانکی با بورس و پیشرو بودن بورس در این حوزه، اظهار کرد: مشکل اساسی كه در كشور وجود دارد این است كه رگولاتورهای مختلفی داریم و هر كدام بر اساس محیطی كه دارند تصمیمگیری میكنند. برخی از این رگولاتورها بهصورت روان كار میكنند و برخی دیگر، خیر. شاید سازمان بورس با احراز هویت دیجیتال راحتتر كنار آمده یا اینكه ناگزیر به پذیرش آن بوده است. بیماری كووید۱۹ بهیكباره شیوع پیدا كرد و از سوی دیگر بازار سرمایه نیز فعال شد و حجم زیادی از مردم متقاضی فعالیت در آن شدند. در این شرایط رگولاتور این بخش ناچار به كوتاه آمدن از برخی سختگیریهای قبلی میشود. در حالی كه برای سیستم بانكی چنین فشاری ایجاد نشد.
وی اظهار کرد: رگولاتور باید تحت تأثیر محیط قرار گیرد تا از یک سری سختگیریها کوتاه بیاید. تغییرات فناوری بهشدت بالاست و از سوی دیگر هزینههای مردم در حال افزایش است. حوزههای بانک، بورس و بیمه هر یك جداگانه احراز هویت را انجام میدهند؛ در صورتی كه لزومی ندارد چنین كاری انجام شود. هنگامی كه فرد در سیستم بانكی احراز هویت میشود، قطعاً این كار به سختگیرانهترین شكل انجام شده و دیگر نیازی نیست كه بورس هم احراز هویت كند.
اکبری اینطور ادامه داد: در سامانه سجام دادهها را از قبل جمعآوری میکنند و هنگامی که میخواهند احراز هویت انجام دهند، همان دادهها را بازخوانی میکنند. هنگامی كه فرد كد شبا ارائه می كند، تمام نتیجه تراكنشهای فرد در نهایت وارد حساب مربوطه میشود. در غیر این صورت سایر فعالیتهای فرد در بورس اهمیت زیادی ندارد. با این حساب وقتی فرد كد شبا را از سیستم بانكی دریافت كرده، احراز هویت مجدد مفهومی ندارد.
وی با بیان اینکه معتقدم بورس موازیکاری کرده، گفت: بورس مجدداً مسیری را رفت که پیش از این طی شده بود. این كار در حوزههای دیگر هم داریم. نهادهای مختلف در این حوزهها به یكدیگر اعتماد ندارند. شاید نیاز به یك قانون جامع بالادستی و رگولاتورهایی متحد باشد تا برای تمام این حوزهها تصمیم بگیرند. نمیتوان انتظار داشت یك رگولاتور برای بورس تصمیم بگیرد و برای هر یك از حوزههای مالی دیگر نیز رگولاتورهای مختلف دیگری تصمیمگیری كنند.
اکبری یادآوری کرد: با رویکرد کنونی هزینههای مردم به شدت افزایش یافته است. تكرارهای مجدد نیز یكی از تبعات چنین رویكردی است. این موضوع باعث شده هر فردی موضوعات را تنها در حوزه خود ارزیابی كند و از منظر بالادستی نبیند. نیاز به یك احراز هویت عمیق و یكپارچه در كشور داریم. لازم است تا سازوكاری طراحی شود تا شناسایی یك بار برای همیشه انجام شده و نهادهای مختلف همه به آن مراجعه كنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و همه نهادها با یك لینك به یكدیگر متصل شوند، بسیاری از مشكلات كنونی حل میشود. در این قسمت یك خلأ بزرگ وجود دارد كه تا حل نشود، بسیاری مشكلات به وقت خود باقی خواهد ماند.
مدیرعامل بانک مهر ایران درباره اینکه چرا بانکها اطلاعات مشتریان خود را در اختیار سایر نهادها قرار نمیدهند، گفت: در سیستم بورس نیز وضعیت به همین صورت است. این موضوع نیاز به یک قانون بالادستی دارد. نمیشود بر محرمانه بودن اطلاعات تأكید كرد و سپس از بانكها خواست كه اطلاعات مشتریان را در اختیار سایر نهادها قرار دهند. باید در این موضوعات بازاندیشی شود تا مشخص شود كدام یك قابلیت اجرایی شدن دارد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/