دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1399 - 12:31

چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون از بازدید رییس مجلس از بیماران کرونایی عصبانی شدند؟

سفر قالیباف در گرمای 50‌درجه و کرونا به خوزستان، حضور در بیمارستان و سفر قریب‌الوقوع به سیستان‌و‌بلوچستان، در کنار تصویر رییس دولت و آقای واعظی در اتاق پاستور همان قدر که برای جریان انقلابی امیدآفرین است، برای تفکر غرب‌گرا خطرناک است.
کد خبر : 521458
4501896.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، قرار بود روز گذشته، دومین جلسه سران قوا در سال جاری به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شود. جلسه‌ای که به‌دلیل عیادت رییس مجلس از بیماران کرونایی و خطر سرایت احتمالی ویروس به رییس‌جمهوری توسط دولت لغو شد.


سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری در پاسخ سؤال خبرنگاران درباره علت لغو این جلسه توسط رییس‌جمهوری، گفت: آنچه که مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رییس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند. زمانی که رییس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سؤال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده که گفتند در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است. ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد. بنابراین در کمیته بهداشتی ستادملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تأخیر صورت بگیرد.


ربیعی افزود: البته بازدید و سرکشی به مراکز درمانی هم امر نکویی است و ما امر نکو را باید بگوییم که خوب است ولی باید در شرایطی باشد که اگر بازدید هم صورت گرفته بنابر نظر وزارت بهداشت در زمان خاص باشد و بعد از زمانی که اطمینان از عدم انتقال حاصل شد، جلسه سران قوا برگزار شود. از قبل و زمانی که این اتفاق نیفتاده بود من دیدم کسی پیش‌بینی کرده بود که اینجا بازدید می‌شود و این اتفاق هم می‌افتد مثل اینکه پیشگو بودند و پیش‌بینی کردند. نباید چنین اتفاقاتی بیفتد. ما همواره احترام گذاشتیم و باید همه به همدیگر احترام بگذاریم و با حسن نیت به مسائل نگاه کنیم.


اتهام‌زنی برای تبرئه دولت


درحالی علی ربیعی سخن از احترام گذاشتن و حسن نیت سخن می‌گوید که علیرضا معزی، معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور در واکنش به حضور قالیباف در بخش «آی سی یو» بیماران کرونایی  بیمارستان امام خمینی؟ره؟، در توییتی قالیباف را به دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی‌های شخصی متهم کرد. او حضور قالیباف در بیمارستان را نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم تعبیر کرد!


واکنش افراد و خبرگزاری‌های منتسب به دولت اما به‌گونه‌ای طراحی شده تا با  متهم کردن فردی  که به میانه میدان آمده تا در جریان مشکلات جامعه قرار بگیرد بتوانند دولت خود را تبرئه کنند. همچنانکه در میان پروپاگاندای دولتی‌ها در زیر سؤال بردن بازدید رییس مجلس، یادداشت یکی از حامیان دولت قابل توجه تر است. او در ادعایی خیالی و متوهمانه قالیباف را به انتقال عمدی ویروس به دیگر روسای قوا متهم کرده است. اما او فراموش کرده که آیت‌الله رئیسی نیز هر هفته سفر استانی دارد و رییس‌جمهوری مورد حمایت او تنها فردی است که از ابتدای شیوع کرونا عزت و پاستورنشینی را پیشه‌خود کرده است.


البته اینکه گروهی برای تبرئه عملکرد خود به غلط انگیزه‌خوانی کنند و از واقعیت‌ها با تخطئه رقیب فرار کنند حتماً از چشم و ذهن مردم دور نمی‌ماند. همچنانکه خبر لغو جلسه سران قوا با واکنش کاربرای فضای مجازی مواجه شد.


کاربری نوشته بود: «ناخودآگاه با شنیدن این خبر یاد سردار دل‌ها افتادم که وقتی شهید اصغر پاشایی از سردار می‌خواهد جلوتر از خط نروند، سردار با مزاح به او می‌گوید: «بابا آقای اصغر زشته! منو می‌ترسونی از دو تا گلوله؟» آقای رییس‌جمهور الان خط مقدم کجاست؟»


کاربر دیگری نوشته بود: «آقای رییس‌جمهور! شما که انقدر مراقب هستید و می‌ترسید جلسه سران قوا را با فاصله اجتماعی و ماسک برگزار کنید، خواهش می‌کنم بفرمایید فقط جان شما جان است؟ اگر جان مردم مهم است چرا مترو اینقدر شلوغ است؟»


کنایه این کاربر به تصمیم جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا برمی‌گردد که در اثر افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در تهران، به تعطیلات یک هفته‌ای محدود بسنده کرده‌اند و هر روز هزاران نفر سوار بر مترو و اتوبوس در معرض خطر ویروس منحوس قرار می‌گیرند.


به نظر می رسد ورای این جدال ها، مسأله اصلی دو نوع تفسیر از جمهوریت باشد. جمهوریت الیگارشی که فقط مردم را برای صندوق رای می‌خواهد و جمهوریت برگرفته از انقلاب اسلامی که مردم را ولی نعمت خود می‌داند و در میان مردم رفتن را بخشی از فرآیند حل مسأله می‌داند. در کنار مردم است و با جامعه همدلی می کند.


بازدید رییس مجلس براساس پروتکل‌ها بود


از سویی دیگر در حالی قالیباف به بی‌احتیاطی از سوی دولتی‌ها متهم می‌شود که دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد که حضور رییس مجلس در بیمارستان امام خمینی؟ره؟ براساس رعایت پروتکل‌ها بوده است.


وی در این زمینه گفت: حضور دکتر قالیباف به‌عنوان یکی از روسای سه‌گانه را به فال نیک می‌گیریم. این حضور موجب دلگرمی همکاران ما می‌شود .  فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت که طبیعتاً انتظار همکاران ما این بود که از سوی مسوولان ارشد مورد توجه و تکریم قرار بگیرند. حضور آقای دکتر قالیباف را به‌عنوان رییس قوه مقننه کشور را در جمع همکاران‌مان در بیمارستان امام خمینی؟ره؟ به فال نیک می‌گیریم.


 زالی با بیان اینکه این‌گونه بازدید موجب رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان می‌شود، گفت: آقای قالیباف اطلاعات خیلی خوبی را از این بازدید حضوری به‌دست آوردند که می‌توانند در جلسه سران قوا مطرح کنند تا برای رفع مشکلات بهداشت و درمان به‌ویژه استان تهران تمهیداتی اندیشیده شود.


 وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً اگر پروتکل بهداشتی را درست رعایت کنیم و خود عزیزان که میزبان هستند واشراف کافی هم به پروتکل‌ها دارند می‌توانند میزبانی درستی از مهمانان و مسوولان محترم داشته باشند. بنابراین حضور هر مسوولی در بیمارستان مورد استقبال ماست.  


تفاوت میان جان مردم و مسوولان


حال سخنگوی دولت گفته است زمان برای تشکیل جلسه فراوان است و بعد از عدم اطمینان از انتقال ویروس حتماً جلسه برگزار می‌شود. البته زمان آنقدر که که آقای ربیعی می‌گویند زیاد نیست. دولتی که به گفته رییس‌جمهوری درگیر جنگ اقتصادی است باید جلسات، تصمیمات و اقداماتش نیز متناسب با همین شرایط جنگی فوری، قاطع و اثربخش باشد.


در چنین شرایطی تعطیل کردن جلسات سران قوا چه منطقی می‌تواند داشته باشد. جلسات را تعطیل کنیم و بعد لعن و نفرین آن را به سمت واشنگتن‌دی‌سی بفرستیم. البته دولت در بحبوبه مشکلات نشان داده است در تعطیل کردن و تعطیل بودن بیشتر تبحر دارد تا اتخاذ تصمیمات کلیدی و راهگشا.


همچنانکه محسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس نیز در واکنش به این اقدام رییس‌جمهوری در توییتی نوشت: «رییس‌جمهوری، جلسه سران قوا را لغو کرده است.او در بحبوحه مشکلات معیشتی و آمارهای ناامیدکننده اقتصادی و در شرایطی که مردم به تدابیر رییس دولت احتیاج دارند، فقط دغدغه سلامتی خود را دارد. آیا این هم تقصیر واشنگتن است؟»


از سوی دیگر رییس‌جمهوری بارها از تصمیم خود مبنی بر عدم تعطیلی شهرها و کسب‌و‌کارهای پرخطر دفاع کرده است. او می‌گوید باید با کرونا زندگی کنیم و باید در کنار آن معیشت مردم را نیز تأمین کنیم. آیا زندگی با کرونا نشستن در اتاق و اجرای امورات کشور از طرق مجازی است؟


اینکه کادر درمانی این خطر را به جان بخرد و در موج سوم شیوع کرونا شبانه‌روز برای سلامتی مردم تلاش کند و حالا که یک مسوول در بیمارستان حضور پیدا کرد بگوییم کار غلطی است و ممکن است ناقل باشد. این اقدام در درجه اول توهین به کادر درمان کشور و مدافعان سلامت مردم و در درجه دوم توهین به مردم است؛ چراکه هیچ تفاوتی میان جان مردم و جان مسوولان نیست.


منبع: صبح نو 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته