دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1399 - 10:33

هزینه، مراحل و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

مطابق با ماده ۱ قانون تجارت ایران، شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایۀ آن به سهام‌هایی تقسیم شده است و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. تمامی سرمایۀ لازم برای تاسیس این‌گونه شرکت‌ها از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود.
کد خبر : 520205
image_40f964d1f9239a0a80f11b61f87de4fc6748100d.jpg

به گزارش واحد بازرگانی خبرگزاری آنا، شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های سهامی است. سهام این نوع شرکت قابل عرضه در بورس اوراق بهادار نیست، اما مردم می‌توانند به راحتی آن را بین خود خرید و فروش کنند. تشکیل شرکت سهامی خاص با سرمایه‌ای اندک نیز امکان‌پذیر است و هر یک از شرکا فقط به میزان سهم خود مسئولیت خواهند داشت. یکی از جذابیت‌های ثبت شرکت سهامی خاص این است که الزامی برای تأمین کامل سرمایۀ نقدی آن وجود ندارد. همچنین در قانون تجارت ایران شرایط آسان‌تری برای این کمپانی‌هاs در نظر گرفته شده است. در این مقاله به بررسی دقیق ویژگی‌ها، امکانات و امتیازات تاسیس شرکت‌های سهامی خاص در ایران می‌پردازیم.


 


ثبت شرکت سهامی خاص در ایران


در قانون تجارت ایران، شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی خاص و عام تقسیم شده‌اند. انتخاب نوع شرکت به زمینۀ فعالیت شما و برنامۀ کاری آینده‌تان بستگی دارد. با این حال، ثبت شرکت سهامی خاص در ایران بسیار رایج است زیرا تشریفات و پیچیدگی‌های دیگر انواع کمپانی‌ها را ندارد. حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است که تأمین فقط ۳۵% از آن برای شروع کار کافی است. همچنین حضور ۵ نفر برای تشکیل شرکت سهامی خاص کفایت می‌کند. سه نفر به عنوان سهامدار (که اعضای هیئت‌مدیره نیز محسوب می‌شوند و یکی از آنها مدیرعامل، نفر دیگر رئیس هیئت‌مدیره و دیگری عضو هیئت‌مدیره است) و دو نفر به عنوان بازرس. گفتنی است که اعتبار شرکت‌های سهامی خاص نزد بانک‌ها برای گرفتن وام بسیار بیشتر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.


 


قوانین شرکت سهامی خاص


مطابق با ماده ۱ قانون تجارت ایران، شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایۀ آن به سهام‌هایی تقسیم شده است و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. تمامی سرمایۀ لازم برای تاسیس این‌گونه شرکت‌ها از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود. همچنین طبق ماده ۴، عبارت شرکت سهامی خاص باید پیش از نام شرکت یا پس از آن در کلیۀ اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌ها به طور روشن و خوانا قید شود. ثبت شرکت سهامی خاص با موضوع بازرگانی انجام خواهد گرفت حتی اگر مستقیماً در امور بازرگانی عمل نکند. گفتنی است که انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسین بر عهدۀ خود سهامداران گذاشته است.


 


مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص


+ اساسنامه شرکت سهامی خاص (دو نسخه)


+ شرکت‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو نسخه)


+ اظهارنامه شرکت سهامی خاص (دو نسخه)


+ صورت‌جلسه با امضای کلیه موسسان (دو نسخه)


+ اقرارنامه بازرسان مبنی بر نداشتن نسبت فامیلی با اعضا


+ شناسنامه و کارت ملی همۀ اعضای هیئت‌مدیره، سهامداران و بازرسان


+ گواهی بانکی تأمین حداقل سرمایه تشکیل شرکت سهامی خاص (۳۵% سرمایه‌ای که موسسین باید فراهم کنند)


 


نحوه ثبت شرکت سهامی خاص


۱. اساس‌نامه و شرکت‌نامه سهامی خاص باید دربردارندۀ اطلاعات اصلی و اساسی شرکت باشند. مشخصات شرکت، شرکا، مدیران و تعیین سرمایه شرکت با تفکیک نقدی یا غیرنقدی بودنشان جزو این موارد هستند.


۲. سی و پنج درصد از سرمایه تاسیس شرکت باید به صورت نقدی تأمین شود و در یک حساب بانکی با عنوان «شرکت سهامی خاص در شرف تاسیس» سپرده شود. رسید این سپردۀ نقدی به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم می‌شود.


۳. دست‌کم سه شریک، سه مدیر و دو بازرس باید برای معرفی به مرجع ثبت شرکت‌ها معیّن شوند.


۴. اقرارنامۀ بازرسان باید به طور شفاف هر گونه نسبت خانوادگی نسبی یا سببی با مدیران شرکت را رد کند و گویای این موضوع باشد که خود این اشخاص و همسرانشان از این مدیران هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند.


۵. هنگام ثبت شرکت سهامی خاص نیازی به ارائۀ مدارک تحصیلی هیچ‌یک از اعضا نیست. همچنین ارائۀ کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی نیز ضرورتی ندارد.


۶. نام شرکت سهامی خاص باید ریشۀ فارسی داشته باشد و نباید تکراری باشد. نشانی پستی مرکز اصلی و شعب نیز به همراه موضوع و مدت شرکت باید از پیش مشخص شده باشد.


۷. حداقل هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در شهرستان‌ها ۴۹۰ هزار تومان و در تهران و قم ۷۹۰ هزار تومان است. این مبلغ با افزایش سرمایه و تعداد شرکا اندکی بیشتر می‌شود. این هزینه‌ها تمامی اقلام پستی، واریزی‌های اداره ثبت، حق‌الوکاله‌ها و آگهی‌ها را دربرمی‌گیرد.


۸. ثبت شرکت سهامی خاص حدوداً بین ۲۵ تا ۳۵ روز کاری زمان می‌برد. مراحل ثبت قانونی شرکت سهامی خاص در ایران باید به ترتیب طی شود. پس از فرستادن مدارک باید منتظر تأیید بازرسان اداره ثبت شرکت‌ها شد. مدت زمان این کار پس از بررسی دقیق آنها روشن می‌شود.


۹. ثبت نهایی شرکت سهامی خاص با درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به پایان می‌رسد.


تهیه شده توسط تیم حقوقی آسان‌ثبت (AsanSabt.com)


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: رپرتاژ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته