دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 10:29
رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی(ره) مطرح کرد

باید رابطه بین دهنده و گیرنده کلیه را قانونمند کرد/ با راه‌اندازی سازمان فرآوری کلیه می‌توان به کشورهای همجوار هم کمک کرد

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: با راه‌اندازی سازمان فرآوری عضو می‌توانیم سالانه هفت تا هشت هزار کلیه را فرآوری کرده و حتی به بیماران کشورهای همجوار نیز کمک کنیم.
کد خبر : 51980

سید محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص فروش کلیه در کشور اظهار کرد: امروز جهان به‌خاطر کمبود عضو به سمت پیوند کلیه از انسان زنده روی آورده است در حالی که در داخل کشور ما این موضوع فرق می‌کند زیرا ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خیلی کوچک نه تنها همه نیازهای داخلی کشور را برای پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی فراهم کنیم بلکه حتی می‌توانیم به کشورهای همجوار نیز کمک کنیم که آنها نیز بیماران خود را نجات دهند.


وی با بیان اینکه سالانه دو هزار و 500 پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به میزان بالای حوادث جاده‌ای در کشور نیازمند یک سازمان فرآوری عضو هستیم زیرا اگر بتوانیم این امکانات را از لحاظ انتقال مجروحان به بیمارستان، آی‌سی‌یوهای مجهز و تیم‌های حرفه‌ای و متخصص فراهم کنیم با این اقدام می‌‌توانیم سالانه حداقل هفت تا هشت هزار کلیه را فرآوری کنیم.


معاون بهداشت اسبق وزارت بهداشت به پیشرفت‌های علمی و تخصصی ایران در زمینه پزشکی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون قدم‌های مثبتی برداشته شده است و پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی صورت می‌گیرد اما در بخشی از این پیوندها هنوز از اهدا کنندگان زنده استفاده می‌شود که متاسفانه همه مسایل به خاطر نیازهای مادی و اقتصادی است بنابراین اگر دولت بتواند بودجه و امکانات کافی برای حل این موضوع را تخصیص دهد می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی از اعضاء بدن قربانیان حوادث جاده‌ای استفاده کنیم.


وی تاکید کرد: امیدواریم دولت برنامه‌ای برای کاهش حوادث جاده‌ای در نظر بگیرد زیرا بسیاری از مجروحیت‌ها و مرگ‌ مغزی افراد بر اثر حوادث جاده‌ای صورت می‌گیرد بر همین اساس امروز نیازمند برنامه‌ریزی کوچک اما موثر و کارآمد برای استفاده از ظرفیت موجود کشور هستیم.


رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی(ره) در مورد فروش کلیه در کشور نیز گفت: کشورهایی مانند هند و پاکستان وضعیت وحشتناکی درباره فروش کلیه دارند اما در کشورهای پیشرفته به هیچ وجه دنبال خرید و فروش کلیه از انسان زنده نیستند و راه‌هایی را پیدا کرده‌اند که حتی اگر افراد نیازمند مایل به اهدا کلیه باشند رابطه مادی و تجاری بین دهنده و گیرنده عضو وجود نخواهد داشت و کمک‌های دولتی، امکانات مادی و معنوی که در اختیار دهنده عضو قرار می‌گیرد ممکن است جزئی از اینها باشد اما به هیچ وجه مساله تجارت هنوز در آنجا وجود ندارد. البته در داخل کشور نیز، دولت و تیم های پزشکی هیچ نقشی در تجارت عضو ندارند و این رابطه بین دهنده و گیرنده عضو وجود دارد که متاسفانه همه ما چشمانمان را روی هم می‌گذاریم و این مسایل را نادیده می‌گیریم.


خاتمی ادامه داد: در برخی از کشورهای توسعه یافته که با کمبود عضو مواجه هستند و بسیاری از بیماران نیازمند در صف انتظار همچنان منتظر دریافت عضو هستند، مردم را به اهدای خیرخواهانه کلیه دعوت و تشویق می کنند و پس از بررسی پزشکان از نظر بافت‌شناسی و ژنتیکی، اهدا کلیه صورت می‌گیرد و به این صورت نیست که هر کسی خواست بتواند کلیه خود را اهدا کند. پیوند کلیه، نیاز امروز کشور است و تا زمانی که زیر ساخت‌ها فراهم نشود و تنها فراهم‌آوری کلیه را از بیمار مرگ مغزی داشته باشیم تعدادی از بیمارانی که تمکن و امکان تهیه و خرید کلیه را دارند از دریافت محروم می‌شوند.


این فوق تخصص نفرولوژی برای جلوگیری و کنترل فروش کلیه در کشور پیشنهاد کرد: شاید بتوانیم رابطه بین دهنده و گیرنده کلیه را قانونمند کنیم مثلا در سال‌های قبل دولت یک میلیون تومان به دهنده کلیه ارائه می‌داد و یا آنها را بیمه می‌کرد اما امروز هیچ یک از این امکانات به اهداکنندگان و گیرندگان پیوند کلیه ارائه نمی‌شود در حالی که اگر در مجلس قانونی را در نظر بگیریم که اهداکنندگان از تسهیلاتی استفاده کنند که دیگر نیازمند دریافت پول از گیرنده کلیه نباشند شاید بخشی از این مشکلات حل شود اما در مجموع نمی‌توان دریافت کلیه را از انسان زنده منع کرد.


رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی(ره) یادآور شد: خوشبختانه در عرصه پزشکی پیشرفت‌ها و تجربیات بسیار خوبی داریم و نیازمند این هستیم که روش‌های درمانی را قانونمندتر و ضابطه‌مندتر کنیم تا بتوانیم از کارهایی که انجام می‌دهیم در همه مجامع علمی و غیر علمی دنیا دفاع کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته