آینده گردشگری در پساکرونا/ فناوریهایی که مسافرت را متحول میکنند
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اکثر مردم جهان به طریقی تحت تأثیر همهگیری کنونی قرار گرفتهاند. مرزها کمابیش بسته شدهاند، فاصلهگذاری اجتماعی شهروندان را ملزم به منزوی بودن و ماندن در خانهها کرده و چرخ اقتصادی کشورها شدیداً کُند و آهسته شده است.
درحالیکه بسیاری از صنایع و مشاغل تحت تأثیر این اوضاع بد قرار گرفتهاند، اما صنعت جهانگردی بهویژه بیش از بقیه آسیب دیده است. محدودیتهای سفر و قرنطینه به همراه کاهش بودجه و ترس از آلودگی، باعث کاهش چشمگیر گردشگری در ماههای اخیر شده است. پیشبینی میشود تا پایان سال 2020 گردشگری بینالمللی با کاهش 80 درصدی همراه بوده و درنتیجه درآمد 1.2 تریلیون دلار ضرر به این صنعت وارد شده باشد. علاوه بر این، تخمین زده میشود 100 میلیون شغل گردشگری و 25 میلیون شغل هواپیمایی در معرض خطر باشند.
این امر باعث شده بسیاری از کارشناسان، کارمندان و مسافران نسبت به آینده گردشگری مطمئن نباشند. در حال حاضر، ارائهدهندگان صنعت گردشگری در حال تطبیق خود با این شرایط هستند اما برخی دیگر نیز از همین حالا به دوران پساکرونا فکر میکنند.
گردشگری در آینده نزدیک چگونه خواهد بود؟
هنوز مشخص نیست که چه زمانی همهگیری تمام میشود. دولتها که در بازگرداندن سلامتی به مردم ناکام بودهاند، در حال تلاش برای بازگرداندن سلامتی به اقتصاد ملی خودشان هستند. این بدین معنی است که باید در مورد اینکه کدام صنایع لازم است به فعالیت عادی خود برگردند تصمیمگیری شود و همچنین معنای کلمهی عادی برای هر صنعت ازجمله گردشگری باید بازتعریف شود.
درحالیکه کشورها و مسافران برای آینده آماده میشوند، بسیاری از شرکتها نیز در تلاشاند تا فناوری را یکدست و یکپارچه کنند تا حملونقل و مسافرت آسانتر شود. در ادامه برخی از امیدوارکنندهترین فناوریهایی که انتظار میرود به صنعت گردشگری کمک کند را معرفی خواهیم کرد:
فناوری بدون تماس
کاهش ارتباط مستقیم و چهره به چهره، یکی از نگرانیهای اصلی مسافران و ارائهدهندگان سرویسهای گردشگری است. برای کاهش این نگرانی، بسیاری از سازمانها به دنبال یافتن راههایی برای تلفیق فناوریهای بدون تماس با صنعت گردشگری هستند.
بهعنوانمثال، برخی از فرودگاهها در حال بررسی اعمال گزینههایی برای اتوماتیکسازی رسیدگی به مراحل تحویل بلیت، گذرنامهها و سایر اسناد سفر بهصورت بیتماس هستند و بر روی بهکارگیری فناوریهای بیومتریک کار میکنند. فناوریهای تشخیص بیومتریک میتواند شامل اثرانگشت بدون تماس، اسکن عنبیه چشم یا فناوریهای معمولِ تشخیص چهره باشد. سایر گزینههای قابل پیادهسازی ورود بدون تماس، شامل کنترلهای اشاره، اسکن اسناد یا دستورات صوتی است.
یکی دیگر از مواردی که بهویژه در هتلها و اقامتگاهها محبوبیت روزافزونی خواهد داشت، استفاده از برنامههای موبایل است. این برنامهها میتوانند مهمانان را قادر به اعلان ورود و خروج به هتل، باز کردن قفل درها یا پرداخت هزینه خدمات بدون تماس مستقیم کند. همچنین میتوان از اپلیکیشنهای موبایل برای بررسی منو سرویس اتاق، کنترلهای محیطی و... استفاده کرد که همه اینها گسترش ویروس از طریق سطوح را کاهش میدهد.
فناوریهای پیشرفته تمیز کردن
تمیزکاری و اصول بهداشتی یکی دیگر از موارد اصلی ارائهدهندگان خدمات مسافرتی به مشتریان است. مسافران انتظار دارند شرکتها اقدامات احتیاطی را اتخاذ کنند تا از تمیز بودن محیط اطمینان حاصل کنند و همچنین کارکنان و کارمندان میخواهند اطمینان حاصل کنند که میتوانند با خیال راحت کار کنند.
برای رفع این نگرانیها، ارائهدهندگان لاجرم استانداردهای سختگیرانهتری را اعمال خواهند کرد. بهعنوانمثال، هتلهای زنجیرهای «ماریوت» (Marriott) اخیراً شورای جهانی تمیزکاری ماریوت را ایجاد کرده است. این شورا بر ایجاد استانداردی برای هتلداری بینالمللی متمرکز شده است تا بهترین روشها را برای به حداقل رساندن خطر برای بازدیدکنندگان و کارکنان فراهم آورد. در حال حاضر گردپاشهای الکترواستاتیک با مواد ضدعفونیکننده درجهیک بیمارستانی مورداستفاده قرار میگیرد تا امکان ضدعفونی کاملتر سطوح در لابیها یا سالنها و ... ممکن باشد. همچنین از فناوریهای ماورا بنفش برای کمک به استریل کردن مؤثرتر استفاده میشود.
فرودگاهها از فناوریهای مختلفی برای بهبود گندزدایی استفاده میکنند. در هنگکنگ، از غرفههای ضدعفونی کامل بدن، پوششهای ضدمیکروبی در سطوح با لمس بالا و روباتهای تمیزکننده استفاده میشود. این غرفهها میتوانند در 40 ثانیه فرد و لباسهای وی را ضدعفونی کنند و از کاتالیزگر نوری یا فناوری نانوسوزن که برای از بین بردن عوامل بیماریزا طراحی شده است، استفاده میکنند. در همین حال، روباتها به نور ماوراءبنفش و ضدعفونیکننده هوا مجهز شدهاند و اقدامات نظافتی را با کارآیی بیشتری انجام میدهند.
فرایندهای خودکار
با توجه به اینکه بسیاری ارائهدهندگان خدمات گردشگری باید هزینههای خود را درآورند، بنابراین شرکتها بهاحتمالزیاد بهناچار کارکنان کمتری را برای کمک به مشتریان به کارخواهند گرفت و باید عذر عده قابلتوجهی را بخواهند. همزمان برای عدم نقصان در سرویسدهی لازم است استفاده از فرایندهای اتوماسیون در دستور کار قرار گیرد.
علاوه بر سلفسرویس که مسافران میتوانند از طریق برنامههای موبایلی که قبلاً ذکر شد، به آن دسترسی پیدا کنند، برخی از فروشگاهها نیز ممکن است فرآیندهای پرداخت خودکار را برای خرید آسانتر و بدون تماس فیزیکی اتخاذ کنند. بهعنوانمثال، با استفاده از فناوری Just Walk Out آمازون، فرودگاهها و هتلها میتوانند به فروشگاهها و کافهتریای سلفسرویس تبدیل شوند. این فناوری به خریداران این امکان را میدهد تا بدون نیاز به مراجعه به صندوق فروشگاه، اقلام دلخواه خود را انتخاب کنند و با دریافت کالاهای موردنظر، پس از خروج از فروشگاه، تمام خریدهایشان محاسبه و از کارت اعتباری آنها کسر شود. همچنین احتمال دارد در فرودگاهها فرایندهای بهداشتی خودکار استفاده شود. بهعنوانمثال دوربینهای حرارتی را میتوان با فرایندهای نظارت امنیتی تلفیق کرد تا برای تشخیص تب مورداستفاده قرار گیرد.
یکی دیگر از روشها برای کاهش تماس، اتخاذ سیاست اسناد هویتی بینالمللی است که هرچند پیادهسازی آن آسان به نظر نمیرسد اما بار کاری را بهشدت کاهش میدهد، مشابه آنچه در پروژهی Digital ID دنبال میشود. این امر بهطور قابلتوجهی سرعت غربالگری و تأیید سلامت را افزایش میدهد.
حملونقل هوشمند، به درب منزل
روند دیگری که انتظار میرود محبوبیتش افزایش یابد، خدمات حملونقل منزلبهمنزل است. بسیاری از مسافران که نگران ایمنی حملونقل عمومی هستند، به دنبال راههای جایگزین برای رفتوآمد هستند. خدمات حملونقل هوشمند ازنظر ایمنی، بودجه و راحتی به مسافران کمک میکند تا راهحل مناسب حملونقل را که به بهترین وجه نیازهای آنها را برآورده میکند بیابند. این خدمات را میتوان در یک هتل یا وبسایت آژانس مسافرتی آنلاین ادغام کرد تا مسافر با کمترین تردد در سطح شهر به مقصدهای گردشگری خودش برود. از این رو همکاری اخیر شرکت HERE Mobility و سایت Booking.com به همین منظور انجام شده است تا کاربران این سایت و سایر مسافران بتوانند از منزل، فرودگاه یا هتل مستقیماً به مقصد خود بروند.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/