تحول عصر پساکرونا با تکنولوژیهای مدرن
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، کارشناسان حوزه فناوری معتقدند در دوران پساکرونا هوش مصنوعی و ارتباطات 5G انقلابی در جهان ایجاد خواهند کرد. شیوع ویروس کرونا به سازمانها این امکان را داده تا سیستم سنتی خود را با این فناوریها تعویض و بهروز کنند. فناوریهایی همچون هوش مصنوعی، ارتباطات 5G و روباتیک طی سالهای متمادی در حال پیشرفت بودهاند، اما با شیوع ویروس همهگیر کرونا، استفاده از این فناوریها تسریع شده است.
این بیماری همهگیر موجب شده سازمانها و شرکتها مجبور به دورکاری شوند، بخش بهداشت و درمان با تلاش بیشتری کار کند و دولتها به دنبال تدابیری باشند که بتوانند تأثیر اقتصادی ناشی از کرونا را کاهش دهند. در این میان چنین فناوریهایی بهعنوان گزینه اصلی برای جبران خسارات ارائه میشوند. علاوهبراین از هوش مصنوعی و 5G در خدماترسانی به مراکز درمانی و مبارزه با کرونا استفادههای بسیاری شده و این امر باعث شد مردم این فناوریها را بهتر بشناسند.
هوش مصنوعی
طی سالها، تحولات دیجیتال در دستور کار بسیاری از سازمانها و شرکتها قرار داشت. اما این تحول فقط به شرکتهای فناوری بزرگی مانند اپل، آمازون و مایکروسافت محدود شده بود. با شیوع ویروس کرونا، مشاغل به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در تشکیلات سازمانی، ایجاد امنیت برای سرویسهای ابری و ذخیره اطلاعات با رایانش ابری پی بردند.
در بخش مراقبتهای بهداشت و درمان، نقش هوش مصنوعی و کلانداده در تشخیص و درمان بیماریها قابلتوجه است. هوش مصنوعی بهخصوص برای شناسایی بیماران کرونا و نیز ایجاد امنیت در نقاط پرخطر بسیار دقیق عمل کرده است.
در حوزه ساخت و تولید، استفاده از علم داده و هوش مصنوعی بسیاری از سازمانها را برای ارتقا مشاغل خود متقاعد کرده است. مشاغل، سازمانها و خردهفروشان با کمک هوش مصنوعی مکالمه (conversational AI) و بات مکالمه (chatbots)، بدون هیچگونه کمکی از جانب انسان، «تجربه مشتری» را بهبود میبخشند. همچنین وظایف پیشپاافتادهای که در جهان قبل از کرونا توسط انسانها انجام میشد، اکنون با فناوری «یادگیری ماشین» انجام میشود، درنتیجه این امر سازمانها را قادر میسازد تا روی وظایفی که نیاز به مهارت و توجه انسان دارد تمرکز کنند. با افزایش درآمد خدمات رایانش ابری مانند آمازون، مایکروسافت و آیبیام، مشخص شده است که «خدمات ابری» در سطح جهان بهعنوان گزینهای برای بازیابی دادهها پذیرفته شدهاند.
در شرایطی که جهان با وضعیتی بیسابقه روبرو شده است، بسیاری از سازمانها مانند توئیتر، دورکاری را بهعنوان یک گزینه موقت و یا دائمی برای کارمندانشان در نظر گرفتهاند. به همین دلیل است که در طول همهگیری کرونا هوش مصنوعی و کلانداده بهطور گسترده موردپذیرش قرار گرفته، و چشمانداز دستیابی به هوش مصنوعی در آینده نزدیک قطعی است. البته کارشناسان قبلاً نیز معتقد بودند از این فناوری در آینده نزدیک استقبال گستردهای خواهد شد.
ارتباطات 5G
هر سازمان یا شرکت برای فعالیت کارآمد به یک شبکه خوب نیاز دارد. با شیوع ویروس همهگیر کرونا، نیاز به یک شبکه ارتباطی که حتی در حین دورکاری عملکرد شرکتها و سازمانها را مختل نکند در سطح جهانی احساس و مشاهده شده است.
اشکال در شبکه میتواند باعث هزینههای هنگفتی برای هر سازمانی شود. این امر میتواند فعالیتها را متوقف کرده و زنجیره تأمین جهانی را مختل کند و در صورت ادامه، میتواند فاجعهبار باشد. در یک صنعت که «ارتباطات» کلید مدیریت مشاغل است، یک شبکه پرسرعت بدون اینکه تأخیری در ارائه خدمات ایجاد کند، میتواند عملکرد کارآمد را تضمین کند.
کارشناسان 5G را یک فناوری نوظهور میدانند که میتواند انقلابی در جهان ایجاد کند. اکنون کشورها برای استفاده از خدمات این فناوری در حال خرید تجهیزات آن هستند و با یکدیگر رقابت دارند. این فناوری حتی قبل از پیدایش نیز سروصدای زیادی ایجاد کرده بود و مخالفتهای بسیاری با آن صورت گرفت. اما با توجه به خدمات شگفتانگیزی که ارائه میدهد، اتخاذ این فناوری در دستور کار سایر دولتها قرار دارد.
بنابراین از آنجا که چشمانداز جهان در پساکرونا تغییر خواهد کرد، پذیرش فناوری نیز تغییر میکند. همه موارد مذکور بیانگر این است که اتخاذ فناوری در دوران کرونا افزایش پیدا کرده است و این روند در پسا کرونا نیز ادامه خواهد یافت. چراکه خدمات ارائهشده توسط فناوریها علاوه بر افزایش کارایی و بهبود بهرهوری شرکتها و سازمانها، موجب صرفهجویی اقتصادی نیز میشود. درعینحال مسئولان میتوانند نیروهای خود را برای انجام کارهای مهمتر بهکار بگیرند. در این میان فناوریهایی همچون هوش مصنوعی و 5G نقش مهمتری ایفا میکنند و جهان پساکرونا را بیش از گذشته متحول خواهند کرد.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/