دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1399 - 16:32

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟/ مهارت فن بیان خوب

در واقع بهبود فن بیان کار یک روز و دو روز نیست در واقع حقیقت این است که چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم بلکه باید نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم بیان خود را بهتر کنیم.
کد خبر : 519512
چگونه-فن-بیان-خوبی-داشته-باشیم؟.jpg

 به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ممکن است با افرادی برخورد کرده باشید که صدای گوش خراش و یا خیلی نازک دارند و یا لحن خوبی برای  بیان ندارند و یا نمی توانند درست هدف را بیان کنند.  اصولا از همچین آدم هایی فاصله می گیریم اگر شما نیز جزو این دسته هستید و می خواهید روی مخاطبتان اثر بگذارید و فن بیان خوب داشته باشید، ادامه ی مطالب را بخوانید.


چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم؟


فن بیان از این جهت مهم است که ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که برای جمعی صحبت کنید از عقیده ی خود دفاع کنید و یا کسی را متقاعد کنید و یا ممکن است در مساله ای تجربه ی شخصی داشته باشید و کسی از شما کمک بگیرد اما قدرت نفوذ کلمات را نداشته باشید.


کارمندان براساس قدرت توانایی سخن رانی در جمع رتبه بندی می شوند و ترفیع می گیرند. در هر سمتی که باشید باید شیوه ی درست حرف زدن را بدانید.


نفوذ در دیگران و قدرت کلماتتان چه در زندگی شخصی و چه در زندگی  کاری به شما کمک میکند و باعث تغییر می شود.


فن بیان چیست؟


فن بیان مختص به افراد خاصی نیست و در هر صنفی تعریفی دارد و لی به طور کلی فن بیان؛ فنون و مهارت هایی است که با استفاده از تمام اجزای ارتباطی خود برای ارتباط کلامی به کار می بریم.


معرفی راهکارهایی برای فن بیان خوب


با چند راهکار ساده زیر می توانید فن بیان خوب داشته باشید.


1-عجله چرا؟ شمرده صحبت کنید


شاید حرف هایی که می زنید خیلی مفید و منطقی باشد ولی با عجله صحبت کردن باعث می شود که شنونده بعضی کلمات را نشنود پس وضوح کلمات رمز موفقیت شماست. افرادی که با سرعت حرف می زنند درباره ی آنچه که می گویند تردید دارند پس شمرده حرف زدن نه تنها باعث می شود که شنونده کلمات را بهتر بفهمد بلکه شما را فردی خونسرد و آرام نشان می دهد.


برای تمرین سرعت گفتارتان، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین خواندن، آن ها را در هوا یادداشت کنید.


2-با اعتماد به نفس کلمات را ادا کنید


وقتی وارد جمعی می شوید با اعتماد به نفس حرف بزنید چراکه هیچ کس تمایل ندارد با فردی که با تردید و ترس و یا از روی هول شدن خود را معرفی می کند، حرف بزند و این نکته را به بیاد داشته باشید که برخورد اول تاثیر مثبتی روی مخاطب می گذارد.


3-با اشتیاق صحبت کنید


شاید این نکته کمی نامحسوس باشد ولی با اشتیاق حرف زدن باعث می شود که مخاطب تفاوت را احساس کند و صدایتان قابل باورتر و متقاعد کننده تر به نظر برسد و این یکی از راه های تقویت قدرت بیان است.


4- ملایمت در صدا به خرج دهید


یک نوازنده ی گیتار را در نظر بگیرید که چگونه از ابزار کارش محافظت می کند و شما چگونه با ابزار کارتان رفتار می کنید. برای محافظت از زبان خود به چند نکته ی زیر توجه کنید:


-تنفس صحیح داشته باشید و نفس عمیق را هرگز فراموش نکنید چرا که عمق صدایتان را بهبود می بخشد.


-آب بنوشید و تارهای صوتی تان را مرطوب نگه دارید.


-از فریاد زدن بپرهیزید چرا که به گره های صوتی و برآمدگی تارهای صوتی منجر می شود.


-استراحت کافی داشته باشید چون یک صدای خسته بد به نظر می رسد.


5-زیر و بم صدایتان را کنترل کنید.


صداهای زیر و یا با شیب زیاد دلیل بر اضطراب و عدم اطمینان فرد است پس برای ارتباط بهتر زیر و بم صدایتان را کنترل کنید. اوج صدایتان همان کلمه ی آها باشد.


فن بیان قوی


6-آمادگی داشته باشید


یک ورزشکار قبل از ورزش بدنش را گرم می کند تا آمادگی لازم را برای فعالیت داشته باشد. شاید برایتان عجیب باشد اما برای تقویت قدرت بیانتان هر روز صدایتان را گرم کنید یکی از این تمرینات ارتعاش لب‌ها با عبور هوا از بین آنهاست.


7-بدون آمادگی خواندن شروع کنید


  ممکن است برای متن سخرانی یا ضبط یک ویدیو چندین بار مطلبی را بخوانید اما این کار را نکنید چون وقتی برای اولین بار مطلبی را می خوانید، بار اول کلمات آن را بهتر ادا می کنید.


8-تمرین را فراموش نکنید


برای قدرت بیانتان تمرین کنید با اینکه دیگران بارها و بارها تمرین کرده اند و کلمات را بدون اشتباه بیان می کنند این نحوه ی بیان حاصل سالها تمرین است.


تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و به این ترتیب گفتارتان به هم پیوسته و بدون اشتباه می شود و در کارتان به سود می رسید و پیشرفت می کنید.


9-آرام باشید


اگر سخنران تازه کاری هستید ممکن است فکر کردن به این چند دقیقه واقعا استرس زا باشد ولی نفس عمیقی بکشید و لبخند بزنید و به توانایی های خود ایمان داشته باشید. نتیجه مهم نیست مهم این است که شما از تمام تلاشتان استفاده کردید.


10-حواستان به زبان بدنتان باشد


طرز نشستن یا ایستادن در سخنرانی موثر است چرا که صاف ایستادن یا نشستن باعث می شود که به خوبی نفس بکشید و این امر در قدرت نفوذ صدایتان بی تاثیر نیست. برای کم کردن صدایتان می توانید چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کج کنید و درنتیجه صدایتان شفاف تر به گوش مخاطب برید.


سخن آخر


در اینجا چند نکته برای فن بیان خوب ذکر کرده ایم ولی در واقع بهبود فن بیان کار یک روز و دو روز نیست، حقیقت این است که چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم بلکه باید نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم بیان خود را بهتر کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته