دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 08:42
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

کام شیرین دانشگاهیان از نخستین طرح درآمدزای واحد کرج/ زنبورستانی با ۷۰ کلنی زنبور جوان و ملکه اصلاح‌شده

نخستین طرح درآمدزای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در قالب طرح ایجاد زنبورستان با حمایت‌های دکتر بهروز میرزا رئیس این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : 51684

دکتر مریم معرفی مجری این طرح در خصوص چگونگی روند اجرای این طرح به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالقوه شهرستان کرج برای نگهداری و پرورش زنبور عسل به لحاظ پوشش گیاهی در استان و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، طرح درآمدزایی و توسعه زنبورستان در زمستان ۱۳۹۳ مطرح و با توجه به حمایت‌های مستقیم ریاست واحد کرج با خرید ۷۰ کلنی زنبور وارد مرحله اجرایی شد.


وی تولید عسل و فرآورده‌های دیگر، کمک در گرده‌افشانی گیاهان زراعی و باغات و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین اهداف این طرح برشمرد و گفت: قصد بر این است که با استفاده از تجارت علمی و عملی در راستای افزایش بازده توان تولید و با کار کار‌شناسی و مشاوره بتوان علاوه بر استحصال عسل، محصولات جانبی نظیر گرده، زهرگیری و پرورش ملکه را در ادامه کار فراهم کرد.



مجری طرح در خصوص نحوه آغاز آن گفت: این طرح در ابتدا با خرید ۷۰ کلنی زنبور عسل به همراه جمعیت جوان و ملکه اصلاح شده، لوازم و تجهیزات مورد نیاز و استقرار کندو‌ها در مزرعه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صورت گرفت. سپس بر اساس تقویم زنبورداری و شرایط آب و هوایی منطقه و نوع پوشش گیاهی، اجرای عملیات و مدیریت زنبورستان اعم از تغذیه، دیواردادن، بازرسی کندو و با گرم شدن هوا و جریان شهد و گرده در منطقه طبق دادن و ایجاد اتاق عسل به منظور استحصال بیشتر انجام شد.


نخستین کوچ کندو‌ها در خرداد امسال و به منطقه خوش آب و هوای هشترود صورت گرفت که به برداشت اول عسل منجر شد. همچنین برداشت دوم عسل از تعدادی از کندو‌ها صورت گرفت و در نتیجه بالغ بر ۸۰۰ کیلوگرم عسل تولید شد

معرفی افزود: نخستین کوچ کندو‌ها در خرداد امسال و به منطقه خوش آب و هوای هشترود صورت گرفت که به برداشت اول عسل منجر شد. همچنین برداشت دوم عسل از تعدادی از کندو‌ها صورت گرفت و در نتیجه بالغ بر ۸۰۰ کیلوگرم عسل تولید شد.


وی با توجه به شرایط کنونی کندو‌ها به آنا گفت: در کوچ دوم به منظور افزایش ذخیره زمستانی، کندو‌ها به مزرعه‌ای در بویین زهرا انتقال داده شدند و اکنون این کندو‌ها مراحل آماده شدن برای شرایط سخت زمستان را سپری می‌کنند.


معرفی با بیان اینکه از بدو پیدایش انسان، زنبور عسل نیز مورد توجه قرار داشته است، اظهار کرد: شهد شیرین زنبور عسل توجه و تحسین انسان را به خود معطوف کرد و سپس نحوه زندگیش مورد مطالعه و نیش دردناکش او را واداشت تا با احتیاط با آن عمل شود.


وی تصریح کرد: آنچه که زنبورعسل را در کنار محصولاتش مهم‌تر جلوه می‌دهد، اهمیت آن در گرده‌افشانی گیاهان زراعی است و باید تأکید کرد که یقیناً این حشره کوچک منشأ خدمات و اثرات مثبت برای خود انسان، محصولات کشاورزی، محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع است.


مجری طرح ایجاد زنبورستان در تشریح اهمیت پرورش زنبور عسل و زنبورداری عنوان کرد: دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد و عده‌ای به این موضوع به عنوان یک صنعت مهم در دنیا نگاه می‌کنند و عده‌ای آن را شغلی برای کسب درآمد می‌دانند و البته گاهی نیز به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می‌شود.



وی محصولات زنبورعسل را عسل، موم، گرده، بره موم، ژل رویال، زهر و بچه کندو نام برد و افزود: با در نظر گرفتن مزایای پرورش زنبورعسل، اجرای این طرح به عنوان نخستین طرح درآمدزایی واحد کرج می‌تواند علاوه بر منافع‌ علمی مشارکت کننده و مجری باعث برندسازی شود.


معرفی ابراز امیدواری کرد که عسل به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی و مفید در فرهنگ مصرف غذایی مردم کشورمان جایگاه ویژه خود را بازیابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته