جزئیات دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در دانشگاه امام صادق (ع)/ بررسی تجارت خارجی ایران در زمان تحریم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاهها در مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... میتوانند ورود پیدا کرده و از طریق علم و پژوهش به حل مسائل کشور کمک کنند. یکی از دانشگاههایی که در زمینه مسئلهمحوری کارهای خوبی کرده، دانشگاه امام صادق (ع) است که نتایج پژوهشهای این دانشگاه تا حالا به نتایج مطلوبی رسیده است.
با توجه به اینکه اقتصاد یکی از مسائل مهم ایران و جهان است و برای دیپلماسی در این حوزه باید کار جدی و اساسی شکل بگیرد، دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) تأسیس شد و در کنار آن بهتازگی شاهد برگزاری دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی بودیم.
در همین راستا با محسن شرافتینیا، دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، دستیار پژوهشی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه و مدیر اجرایی دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی دانشگاه به گفتگو نشستهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
آنا: بهتازگی مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. پیرامون این رویداد توضیح بفرمایید.
شرافتینیا: مدرسه تابستانه امسال در ادامه رویداد سالانه دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) در تابستان است که در این دوره به آموزش اعضا و شبکه پژوهشگران این دفتر پرداخته میشود. برخی از مباحث و شخصیتها که در ظرفیت مدرسه تابستانه سال گذشته نمیگنجید در دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی پیشبینی شد. این رویداد که از 15 شهریور 99 آغاز شد با تشکیل 9 جلسه آموزشی در روز 23 شهریور به کار خود پایان داد.
در این دوره اساتیدی همچون مهدی غضنفری با موضوع تجارت خارجی ایران در زمان تحریم، شیرمحمدی با موضوع ظرفیتهای صادراتی ایران در بازار همسایگان، میرهادی سیدی با موضوع چشماندازهای ورود به بازارهای اوراسیا، سمیه مردانه با موضوع سازمانهای اقتصادی بینالمللی، بهادر بیژنی با موضوع بازار سرمایه و دیپلماسی اقتصادی، مسعود کمالی اردکانی با موضوع الگوی موفق چین در دیپلماسی اقتصادی، نادر با موضوع جعفری گردشگری و برند ملی جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل تکیهسادات با موضوع بررسی و ورود به بازار حلال جهانی و احسان قمری با موضوع ارزآوری تجارت خارجی دعوت به تدریس شدند.
نکته قابل توجه این است که با توجه به فقر دانش و تجربهنگاری در این موضوع و عدم وجود فرصتهای مشابه در فضای دانشگاهی و پژوهشی کشور، کل فعالیت این عرصه بر دوش دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امامصادق(ع) است و ما هنوز در سطح آموزشهای پایهای و تربیت نیروی متخصص در این حوزه هستیم.
برگزاری مجازی کلاسهای مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در شرایط کرونایی
آنا: آیا شرایط شیوع بیماری کرونا تاثیراتی بر کیفیت برگزاری این رویداد علمی داشته است؟
شرافتینیا: اگر منظور سطح جلسات و عمق مباحث باشد باید خدمتتان عرض کنم که در محتوای آموزشی و سرفصلهای دوره تغییر به خصوصی نداشتیم و به مقرریهای آموزشی که از پیش برای دومین مدرسه تابستانه تعیین کرده بودیم در این دوره پرداخته شد.
البته در فرم کار با توجه به شرایط ویژه کشور تغییراتی داشتیم که البته این تغییرات سختیهای بخصوصی را برای تیم اجرایی این دوره بههمراه داشت اما دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی از پاییز 98 به آموزشهای مجازی ورود کرده بود و همین باعث آمادگی مجموعه میشد و توانستیم برای مخاطبان دوره کلاسها را به شکل مجازی برگزار کنیم.
در این دوره، اساتید را به محل برگزاری جلسات در دانشگاه دعوت میکردیم و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به صورت آنلاین جلسات را تشکیل میدادیم و اعضا و پژوهشگران دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی این امکان برایشان مهیا بود تا از هر جای کشور در این جلسات حاضر شوند و به تحصیل بپردازند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که علیرغم این سختیها، وظایف و مأموریت مجموعه نوآورانه و اصیلی همچون دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی نمیتواند تعطیل شود و برای پیشرفت کشور در این حوزه باید با چنین شرایط ویژهای نیز خودمان را وفق دهیم و برای پیشبرد اهداف در این زمینه تلاش کنیم.
چالشهای برگزاری مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی
آنا: غیر از محدودیتهای ناشی از شرایط شیوع بیماری کرونا چالش دیگری در برگزاری مدرسه داشتید؟
شرافتینیا: عمده چالش بهعلت غیر حضوری بودن دوره و شرایط کرونا بود. حدود یک ماهونیم است که اعضای دفتر به صورت نوبتی و زمانبندی شده در تهران حضور یافته و برای برگزاری دوره به فعالیت میپرداختند.
یکی از مواردی که جزو چالشهای دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی محسوب میشد بحث آماده نبودن زیرساختهای فنی کشور در حوزه اینترنت بود که بعضاً اختلالاتی در حین برگزاری جلسات بهوجود میآورد که البته با تلاش دوستانمان بیشتر این چالشها به سرعت مرتفع شد.
آغاز فرآیند گفتمانسازی دیپلماسی اقتصادی در قشر نخبگانی و اجرایی کشور
آنا: برای گفتمانسازی دیپلماسی اقتصادی در قشر نخبگانی چه اقداماتی در مدرسه تابستانه طراحی شده است؟
شرافتینیا: سبک برنامههای دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی بهگونهای است که اعضای پژوهشی دفتر در جلسات حضور دارند و محتوا پس از تدوین فنی و علمی به صورت دورههای آموزش مجازی در اختیار قشر دانشگاهی، تحقیقاتی و اجرایی در این حوزه قرار میگیرد، از این رو این دوره نیز همانند برنامههای گذشته پس از انجام شدن فرآیند تولید محتوا با بهترین کیفیت در اختیار قشر نخبگانی کشور قرار خواهد گرفت.
پرونده دومین مدرسه تابستانه دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی هنوز بسته نشده است و تازه فعالیت پژوهشگران این دفتر آغاز میشود. پس از پایان جلسات در تابستان، از ابتدای پاییز معاونت رسانه با همکاری معاونت پژوهش و نشر دفتر وارد فاز تحلیل محتوا، مضمون تدریس اساتید و همچنین فرآیند گفتمانسازی این محتوا در قشر نخبگانی و اجرایی کشور خواهند شد.
این نوید را هم به علاقهمندان و نخبگان این حوزه بدهم که انشاءالله دوره آموزش آزاد مجازی همانند سال گذشته در پاییز امسال برگزار میشود.
آنا: در پایان اگر نکتهای دارید بفرمایید.
شرافتینیا: در اینجا بر خود لازم میدانم از زحمات صادقی شاهدانی، رئیس شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)، اساتید شورای علمی و اعضای پژوهشی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی، اساتید میهمان و سخنرانان مدرسه تابستانه و همچنین از بخشهای اجرایی دانشگاه بهویژه معاونت دانشجویی فرهنگی، معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی و معاونت پژوهش و فناوری که در برگزاری هرچه بهتر این دوره با توجه به شرایط ویژه کنونی ما را یاری کردند کمال قدردانی و سپاس را از حضور تکتک عزیزان داشته باشم.
همچنین کمال قدردانی از دقت نظر شما در رصد و پیگیری رویدادهای علمی و پژوهشی حاضر در دانشگاههای کشور دارم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/