دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1399 - 16:36

اختراع حسگرهایی که از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند

محققان نوعی حسگر مخصوص برای تشخیص آلودگی را طراحی کردند که جنس ابریشم ساخته شده و از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 514079
حسگر 2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، محققان دانشگاه ام‌آی‌تی حسگرهایی از جنس ابریشم تولید کردند که شبیه به نوار چسب است و از ورود باکتری‌ها و عوامل آلوده کننده به مواد غذایی جلوگیری می‌کند. در واقع این حسگرها پس از چسبیدن به بسته انواع مواد غذایی از فساد آن‌ها جلوگیری می‌کند.


این حسگرها دارای سوزن‌های بسیاری ریزی هستند که پس از قرارگیری روی بسته مواد غذایی درون آن نفوذ کرده و ورد هرگونه مواد آلوده کننده را کنترل می‌کنند. حسگرهای ابریشمی حتی برای بسته‌های مایعات نیز کاربرد دارند و می‌توانند سبب حفظ کیفیت آن‌ها شوند.



طبق بررسی متخصصان باکتری‌ها 16 ساعت پس از ورود بسته مواد غذایی باعث فاسد شدن سلول‌های مغذی و خوراکی می‌شوند. از همین رو اگر از ورود این باکتری‌ها جلوگیری کرد برای مدت طولانی‌تری می‌توان مواد غذایی را سالم نگه داشت.


این حسگرها می‌توانند نقش مهمی را در صنعت مواد غذایی و نوع عرضه آن‌ها ایفا کنند. اکنون که بیماری کرونا در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده و بسیاری از مردم نسبت به آلوده بودن یا نبودن مواد غذایی خریداری شده شک دارند حسگرهای اختراع شده توسط محققان ام‌آی‌تی می‌تواند مورد استقبال مصرف کنندگان انواع مواد غذایی قرار گیرد.


مزیت دیگر این حسگرهای کاربردی امکان ذخیره و ارسال مواد غذایی برای نیازمندان است. هرماه فروشگاه‌های مواد غذایی حجم نیز از کالاهای مورد عرضه خود را به دلیل اتمام تاریخ مصرف دور می‌ریزند ولی اگر از این حسگرها استفاده شود می‌تواند به دور ریختن مواد غذایی قدیمی آن‌ها را بین نیازمندان پخش کرد.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته