حملونقل دریایی همچنان هوا را آلوده میکند/ وقتی اهداف سازمان بینالمللی دریانوردی مؤثر واقع نمیشود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تک اورگ، کشتیها قادر به حمل حجم باورنکردنی محموله هستند که اغلب نسبتاً ارزان و مقرونبهصرفه است. ازاینرو شرکتهای مختلفی بهطورمعمول حملونقل رایگان را ارائه میدهند. اما این نوع تسهیلات بدون تأثیر و عوارض جانبی نیست و این امر موجب شده میزان انتشار گازهای گلخانهای صنعت کشتیرانی افزایش یابد.
«سازمان بینالمللی دریانوردی» (IMO) تحقیقی را انجام داده که نشان میدهد میزان انتشار گازهای گلخانهای در صنعت کشتیرانی در حال افزایش است. طبق این مطالعه میزان انتشار آلودگی در سال 2017 به بالاترین حد خود رسید ولی به دلیل ضعف مقررات این میزان بیشتر شد.
این امر کمی نگرانکننده است، زیرا هرچه اتومبیلها بیشازپیش با محیطزیست سازگار میشوند، صنعت کشتیرانی بسیار کند پیشرفت کرده و کشتیها هنوز موتورهای فرسوده قدیمی دارند و آلایندههای بزرگی وارد هوا میکنند. علاوه بر این، صنعت حملونقل رو به رشد است و در حال حاضر کشتیهای بیشتری نسبت به گذشته در دریا وجود دارد.
صنعت کشتیرانی باید تا سال 2050 میزان انتشار گازهای گلخانهای را حداقل تا 50 درصد نسبت به سال 2008 کاهش دهد. این هدف توسط سازمان بینالمللی دریانوردی تعیین شده است.
کارشناسان همچنین از طریق دادههای ماهوارهای تخمین زدند که 30درصد از کل انتشار آلودگی کشتیها مستقیم به عهده دولتها است. این بدان معناست که اهداف تعیینشده توسط سازمان بینالمللی دریانوردی آنطور که قبلاً تصور میشد مؤثر نیستند.
طبق این مطالعه، موتورهای بهتر، سیستمهای اگزوز بهروزرسانیشده، فناوری هیبریدی و غیره میتوانند کشتیها را با محیطزیست سازگارتر کرده و درمجموع موجب کاهش آلودگی هوا شوند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/