دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1399 - 16:30

پاشنه آشیل کامپیوترهای کوانتومی کشف شد

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که پرتوهای کهکشانی می‌تواند کامپیوترهای کوانتومی را بی‌ثبات کند.
کد خبر : 511597
vvvvvvvvv.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از نیواطلس، کامپیوترهای کوانتومی با سرعت شگرفی در حال پیشرفت هستند اما به نظر می‌رسد که این روند به زودی با مانع مواجه خواهد شد.  نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی حاکی از آن است که پرتوهای کیهانی که به سوی زمین حرکت می‌کنند باعث ایجاد اختلال در درستی و صحت اطلاعات کامپیوترهای کوانتومی می‌شوند.


در کامپیوترهای معمولی اطلاعات به صورت «بیت» نمایش داده می‌شوند که همان کد یک و صفر است. براساس قوانین فیزیک کوانتوم اطلاعات در کامپیوترهای کوانتومی به شکل ابرحالت وجود دارند، به به عبارت دیگر می‌توانند همزمان یک و صفر باشند که به آنها کیوبیت گفته می‌شود. این امر بدین معناست که کیوبیت‌ها قادر به انجام بسیاری از اعمال به طور موازی هستند، به همین دلیل کامپیوترهای کوانتومی از کامپیوترهای معمولی قدرتمندتر به شمار می‌روند.


در ساخت کامپیوترهای کوانتومی مانع بزرگی وجود دارد. کیوبیت‌ها زمان انسجام بسیار کمی دارند، یعنی مدت زمان کوتاهی را می‌توانند در ابرحالت باقی بمانند. این امر به دلیل حساسیت بسیار بالای آنها به گرمای محیط خارجی، میدان الکتریکی، مغناطیسی و پرتوهای سطح پایین است. یکی از مخرب‌ترین اشعه‌ها پرتوهای کیهانی است. پرتوهای کیهانی و آبشاری که از ذرات ثانویه ایجاد می‌کند به طور دائم بر سر ساکنان زمین می‌بارد. این اشعات باعث خراب شدن وسایل الکترونیک می‌شود.


حال یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی نشان می‌دهد که پرتوهای کیهانی آسیب بسیار زیادی به کامپیوترهای کوانتومی وارد می‌کند. تابش پرتوهای کیهانی باعث می‌شود زمان انسجام کیوبیت‌ها به میلی‌ثانیه برسد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته