دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1399 - 11:50
 برای نخستین بار؛

تعامل کریستال‌های زمان رویت شد

دانشمندان برای نخستین بار تعامل کریستال‌های زمان را رویت کردند.
کد خبر : 508858
lllllllllllllpp.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محققان دانشگاه ییل، لنکستر و آلتو شاهد تعامل دو کریستال زمان با یکدیگر بودند. این اتفاق برای نخستین بار اتفاق افتاده و می‌تواند مسیر بکارگیری این پدیده در محاسبات کوانتومی را هموار کند. یک کریستال زمان، کریستال فضا-زمان یا کریستال چهار بعدی یک ساختار متناوب است که در زمان و فضا تکرار می‌شود. کریستال طبیعی سه‌بعدی دارای الگوی تکرار در فضا است اما در زمان بدون تغییر باقی می‌ماند.


کریستال‌های زمان برای نخستین بار در سال 2016 در آزمایشگاه ساخته شد. این کریستال‌ها توانایی تکرار الگوهای حرکتی در زمان، حتی بدون وجود نیروی خارجی، را دارند. دانشمندان در حال بررسی ساختار عجیب این کریستال‌ها بودند که تعامل دو کریستال زمان را رویت کردند.  گروه تحقیقاتی هلیم-3 را به درجه صفر مطلق رساند و سپس دو کریستال زمان در ابرشارگی (فازی از ماده که در دماهای پایین دیده می‌شود) ساختند و اجازه دادند که این دو کریستال یکدیگر را لمس کنند.


به گفته دانشمندان، این کریستال‌ها ذرات را بین هم جابه‌جا می‌کردند که این حرکت باعث ایجاد الگویی متناوب شد. این تعامل نشانه‌ای از پدیده اثر جوزفسون به شمار می‌رود. اثر جوزفسون نوعی ابرجریان (جریانی که بدون هیچ‌گونه ولتاژ اعمال‌شده‌ای تا ابد جریان می‌یابد) است که در دستگاه اتصال جوزفسون جریان دارد. این دستگاه از دو یا چند ابررسانا با یک پیوند ضعیف تشکیل شده است.


پیوند ضعیف می‌تواند از یک مانع عایق نازک (معروف به اتصالات ابررسانا-عایق - ابررسانا یا SIS)، یک برش نازک از فلز غیرابررسانا (SNS) یا یک محدودیت فیزیکی باشد که باعث تضعیف ابررسانایی در نقطه تماس می‌شود. اثر جوزفسون نمونه‌ای از پدیده‌های کوانتومی ماکروسکوپی به شمار می‌رود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب