دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1399 - 00:08
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد:

نمونه و مدل جدید «LED درایو» در طول یک‌ماه طراحی و تولید شد/ هسته‌ای فناور در مسیر دانش‌بنیانی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: نمونه و مدل جدید LED درایو را در مدت یک ماه طراحی و تولید کردم و نمونه‌های اولیه آن بعد از سه، چهار سال هنوز به‌خوبی کار می‌کنند.
کد خبر : 511232
slider_anwendungsgebiete06-1-1500x600.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، یک پیشنهاد ساده برای اصلاح LEDدرایوهای روشنایی‌های اداره برق شهرستان بجنورد باعث ایجاد و شکل‌گیری یک هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شد که اکنون توانسته با این اقدام  در مسیر ساخت این محصول (LED درایو) قدم بگذارد.


خبرنگار خبرگزاری آنا برای آگاهی بیشتر از جزئیات روند تولید این محصول با امین طالب‌خواه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفتگو کرده است که در ادامه می‌‌خوانیم.


آنا: ابتدا راجع به خود و محصول و اختراعی که داشته‌اید، توضیح دهید.


طالب‌خواه: از سال 93 دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد هستم و هنوز  دفاع از پایان‌نامه‌ام مانده است. سال 96 یا 95 بود که یکی از استادان‌ به من گفت برای اداره برق مشکلی به‌وجود آمده که باعث سوختن لامپ‌های LED آنها می‌شود، آیا می‌توانی این مشکل را برطرف کنی؟


آنا: مشکل چه بود؟


طالب‌خواه: درایور این لامپ‌ها به دلیل بالا و پایین شدن ولتاژ یا عمرشان تمام می‌شد یا به دلایل دیگر می‌سوخت. بعد از مدتی به من گفت دردسر این کار زیاد است و آن را ادامه ندهیم؛ اما گفتم من این کار را انجام می‌دهم و اجازه دهید با اداره برق کار کنیم.


آنا: و شما ادامه دادید؟


طالب‌خواه: بله یک نمونه برای اداره برق تولید کردیم. آن را نصب کردند و پس از سه ماه که از کار کردن آن گذشت و مطمئن شدند که کار می‌کند با ما قرارداد بستند.


آنا: چه مدت زمان طول کشید تا این پروژه به سرانجام رسید؟


طالب‌خواه: انجام این طرح یک سال و نیم طول کشید.


آنا: چگونه با مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد وارد همکاری شدید؟


طالب‌خواه: در طرح‌های پژوهشی زیادی با استادان مختلف همکاری داشتم و یکی از دانشجویان فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بودم؛ بنابراین پس از راه‌اندازی مرکز رشد به من پیشنهاد دادند که طرح اصلاح LED درایو را به مرکز رشد بیاورم و ما جزء نخستین شرکت‌هایی بودیم که در مرکز رشد این واحد دانشگاهی پذیرش شدیم.


آنا: و پس از حضور در مرکز رشد چه اتفاقی افتاد؟


طالب‌خواه: پس از پذیرفته شدن در مرکز رشد، بودجه‌ای در اختیار ما گذاشتند و دانشگاه هم در این طرح با ما شریک شد. در نمایشگاه سال 96 یا 97 هفته پژوهش، دانشگاه یک غرفه بزرگ گرفته و آن را قسمت‌بندی کرده بود و ما هم در آنجا حضور داشتیم، از سال گذشته دو استاد دیگر را به تیم خود اضافه کردیم و قرارداد دیگری با اداره برق برای تولید 170  عدد LED درایو منعقد کردیم که آنها هم انجام و تحویل این اداره شده و اکنون برای دانش‌بنیان شدن اقدام کرده‌ایم.


آنا: در مورد LED درایو برای خوانندگان و کاربران بیشتر توضیح دهید.


طالب‌خواه: چیپ‌های LED درایو ولتاژ پایینی دارند و ولتاژ 220 نیست، 20 یا 30 ولت و با یک جریان مشخص است و LED درایو برای تغذیه آن جریان استفاده می‌شود با این تفاوت که در این تغذیه، مقدار جریان ثابت است. یعنی اگر شما یک منبع تغذیه 12 ولت دارید، 12 ولت یعنی ولتاژ ثابت جریان تغییر می‌کند؛ ولی در LED، جریان ما ثابت است، یعنی اگر جریان دو آمپر است، آن دو آمپر ثابت است، ولتاژ با توجه به آن، تغییر می‌کند، عمرش هم از تغذیه‌های دیگر یک مقدار بیشتر است و باید در شرایط سخت هم بتواند کار کند.


آنا: مورد استفاده LED درایو فقط در روشنایی است؟


طالب‌خواه: بله، فقط در روشنایی استفاده می‌شود. هرجا که LED باشد باید یک درایور هم باشد تا آن را تغذیه کند.


آنا: قبل از شما، تولیدکننده ایرانی دیگری هم LED درایو را تولید می‌کرد؟


طالب‌خواه:  در ایران دو سه شرکت هستند؛ اما کیفیت محصولات آنها زیاد خوب نیست.


آنا: چرا پروسه دانش‌بنیان شدن شما طولانی شده است؟


طالب‌خواه: مدیریت مرکز رشد همکاری مناسبی نداشتند. زمان ایجاد هسته فناور به ما قول داده شد که 40 میلیون تومان کمک کنند و ما بر آن اساس برنامه‌ریزی انجام دادیم اما 9 میلیون تومان بیشتر به ما ندادند. در هر صورت قرار بود سرمایه‌گذاری خوبی از طرف دانشگاه برای طرح ما انجام شود؛ اما این کار انجام نشد.


البته برای دانش‌بنیان شدن اقدام کردیم، اما داوران ما را رد کردند. دلیل اینکه قرارداد دیگری نگرفتیم این بود که مرتب درگیر جنگ و جدل بودیم. گره‌های اداری و مشکلاتی از این دست باعث می‌شد که تمرکز کاری نداشته باشیم. وقتی سیستم درست نباشد، باعث کُندی کار می‌شود. مثلاً می‌گویند قرارداد اداره برق درست شده است؛ اما از وقتی که می‌گویند تا وقتی که می‌خواهد انجام شود، یک سال و نیم طول می‌کشد، بروکراسی اداری مشکل‌ساز است.


آنا: مسئول ارتباط صنعت با دانشگاه برای بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار شما اقدامی نکردند؟


طالب‌خواه: مسئول وقت ارتباط صنعت با دانشگاه در این واحد دانشگاهی همین قرارداد 170تایی را پیگیر و به سرانجام رساند؛ البته وی اکنون این مسئولیت را به عهده ندارد.


آنا: درباره پروژه خودتان هم توضیح دهید.


طالب‌خواه:  نمونه و مدل جدید LED درایو را در عرض یک ماه طراحی کردم که آنها را تست کردند و همان نمونه‌های اولیه اکنون بعد از سه، چهار سال هنوز هم به‌خوبی کار می‌کنند. در این مدت هم مرتب آن را به‌روزرسانی کردم. 


آنا: هزینه تمام شده نسبت به نمونه‌های قبلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


طالب‌خواه:  از آنجایی که آنها وارداتی و قیمت بالایی داشت، محصول تولیدی ما قطعاً به‌صرفه‌تر است.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته