دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1394 - 16:46

ظریف: تصویب 2 قطعنامه اخیر جزو طنزهای تلخ روزگار بود

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه دومین جلسه کمیسیون مشترک اجرای برجام نیز در وین برگزار می‌شود، گفت: کار مذاکره درباره ابعاد فنی سند با همکاری سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود.
کد خبر : 51070

به گزارش گروه بین‌الملل آنا، محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه کشورمان در ظریف در همایش هفتادمین سالگرد سازمان ملل متحد که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با تأکید بر اینکه نمی‌توان نقشی جدی برای ملل متحد در شرایط نوین بین‌المللی قائل بود، گفت: دو قطعنامه‌ای که دیروز کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در حوزه حقوق بشر تصویب کرد؛ شاید یکی از طنزهای تلخ روزگار باشد.


وی افزود : کشورهایی که نه از قانون اساسی و نه از انتخابات خبری دارند، در مورد انتخابات آزاد در سوریه صحبت می‌کنند.


وی تصریح کرد: کسانی که داعش را پرورده‌اند از کسانی که با داعش مبارزه می‌کنند، خرده می‌گیرند.


ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه در منطقه ما و در سطح جامعه جهانی این تفکر وجود دارد که شاید بتوان از برخی از خطرها ابزارهای موقت ساخت.


وی تأکید کرد: آنچه ما نیاز داریم تغییر اصول نیست چون اگر اصول را تغییر بدهیم بازهم بعد از مدتی به آن بازخواهیم گشت.


ظریف گفت: بعید است جامعه بین‌المللی بتواند مفاهیم ماده 51 منشور یا بند 4 ماده 2 منشور و یا حتی بند یک و 7 منشور را عوض کند.


وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما می‌توانیم و باید نگرشمان به مشکلات جهانی را عوض کنیم و باید بفهمیم که خطرها همگانی است.


وی افزود: شاید اگر پدرمان ما 70 سال قبل چنین سازمانی را نیافریده بودند امروز ما ناگزیر از آن بودیم که با همه کمبودها و کاستی‌ها این سازمان را پایه‌گذاری کنیم.


ظریف گفت: نیاز است یک‌ بار و برای همیشه این واقعیت را بپذیریم که دنیای ما به‌هم‌پیوسته است و در آن یا همه امنیت دارند و یا هیچ‌کس امنیت ندارد.


وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای بررسی 70 سال گذشته سازمان ملل متحد باید به همه اقدامات این سازمان در همه حوزه‌ها توجه داشته باشیم، چه در حوزه جلوگیری از جنگ و چه در حوزه کمک به توسعه پایدار.


وی اضافه کرد: بررسی عملکرد سازمان ملل را در قالب یک آرمان‌گرایی واقع‌گرایانه ببینیم یعنی اگر این سازمان نبود چه اتفاق‌هایی می‌افتاد نه اینکه این سازمان چگونه باید در دیدگاه ما عمل می‌کرد.


برخی کشورها به خود اجازه می‌دهند بدون اینکه مزیتی درزمینه حقوق بشر داشته باشند، قطعنامه بدهند و متأسفانه با روش‌های غیر دیپلماتیک امور خود را پیش ببرند که این موضوع حتی باعث ناراحتی دوستانشان نیز شده است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر مجموعه‌ای از کشورها در قالب فراگیر تحت منشور ملل متحد این توان را نداشتند که برخی معضلات و دشواری‌ها را از طریق گفت‌وگو و تشریک‌مساعی حل کنند با چه جهانی روبه‌رو بودیم .


ظریف گفت: زمانی که اصول ملل متحد زیر پا گذاشته شود از سازمان دیگری استفاده می‌کنیم و از ملل متحد صحبت نمی‌کنیم و نمی‌توانیم نقشی جدی برای ملل متحد در شرایط نوین بین‌المللی قائل باشیم.


وی گفت: شرایط نوین بین‌المللی شرایطی است که ملل متحد می‌توانند و باید با آن برخورد کنند، شرایطی که ما در یک دوران سیال انتقالی به سر می‌بریم.


وزیر امور خارجه گفت: امروز نقش دوران سیال انتقالی را به‌وضوح می‌بینیم شرایطی که سازمان تروریستی می‌تواند در حوزه جهانی امنیت زدایی کند و اقداماتی را انجام دهد که برای بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان‌نگرانی امنیتی اساسی ایجاد کند.


برخی کشورها بدون مزینی در حقوق بشر قطعنامه می دهند


همچنین وزیر امور خارجه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در خصوص قطعنامه‌های صادرشده در سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر سوریه گفت: در ملل متحد برخی ملاحظه‌کاری‌های سیاسی است و برخی دولت‌ها که خطر اصلی منطقه که افراط و تحرکات تکفیری است را نادیده می‌گیرند و برخی کشورها به خود اجازه می‌دهند بدون اینکه مزیتی در زمینه حقوق بشر داشته باشند، قطعنامه بدهند و متأسفانه با روش‌های غیر دیپلماتیک امور خود را پیش ببرند که این موضوع حتی باعث ناراحتی دوستانشان نیز شده است.


وی افزود: سازمان ملل بهتر است در حوزه‌های حقوق بشری با واقعیات برخورد داشته باشد. حمایت از حقوق بشر وظیفه اصلی کشورهاست و نباید اجازه دهیم این هدف بازیچه اهداف سیاسی و کوته‌نظران کشورهایی باشد که با حقوق بشر بیگانه‌اند و هیچ نقشی در این زمینه ندارند.


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص سند بازطراحی راکتور اراک نیز گفت: این سند توسط وزرای خارجه 1+5، بنده و خانم موگرینی امضا و منتشر شد.


ظریف بابیان اینکه این سند شامل دو بخش فنی و سیاسی بوده که در بخش سیاسی امور مشخص‌شده است، اظهار داشت: در بخش فنی، جزییاتی مانده است که جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار را پیش می‌برند.


رئیس دستگاه دیپلماسی راکتور اراک در آینده را بسیار پیشرفته‌‌تر از حال خواند و افزود: کار مذاکره ابعاد فنی سند با همکاری سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود چراکه بسیار تخصصی بوده و بهتر است آقای صالحی دراین‌باره صحبت کند.


وی درباره نشست‌هایی که قرار است در وین برگزار شود نیز گفت: همکاران من در نشست‌هایی که در دبیرخانه در خصوص توافق وین برای حل شدن مسائل گذشته و حال لازم است گفت‌وگو می‌کنند و دومین جلسه کمیسیون مشترک اجرای برجام نیز در وین برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته