دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1394 - 09:35

عامل گروگانگیری مالی مشخص شد/ وزیر دفاع فرانسه: مرابطون ملغمه‌ای از راهزنان و بنیادگرایان است

گروه «مرابطون» شاخه القاعده در مغرب عربی، با انتشار نوار صوتی که از طریق شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر پخش شد، مسئولیت حمله جمعه به هتلی در مالی را بر عهده گرفت.
کد خبر : 50847

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای شبکه «یورونیوز»، در جریان حمله به هتل «رادیسون» در شهر تاریخی «باماکو» پایتخت مالی، دست کم 30 نفر از جمله سه مهاجم کشته شدند.


به گفته یک مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، سه مهاجم خود را منفجر کرده اند.


همین منبع افزود شمار مهاجمان از چهار نفر تجاوز نمی‌کند.


هنوز ملیت کشته‌شدگان مشخص نشده است اما گروگان‌ها شهروند 14 کشور مختلف بودند.


«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه که مالی زمانی مستعمره آن بود، گفت تاکنون هیچ شهروند فرانسوی در میان کشته‌شدگان شناسایی نشده است.


به گفته او، 6 هزار فرانسوی در مالی زندگی می‌کنند.


وی همچنین درباره رهبر گروه مرابطون گفت: «مختار بالمختار» از سالها پیش توسط چند کشور تحت تعقیب است و قطعا او پشت این حمله قرار دارد. باید بگویم که مرابطون ملغمه‌ای از سارقان، راهزنان و بنیادگرایان است و از راه تجارت اسلحه و مواد مخدر منابع مالی خود را تهیه می‌کند.


به گزارش یورونیوز، مهاجمان صبح جمعه با حمله به هتل رادیسون که محل اقامت شهروندان خارجی است، 140 مهمان و 30 خدمه هتل را گروگان گرفتند.


نظامیان ارتش مالی به کمک نیروهای ویژه کشورهای دیگر بویژه فرانسه پس از 9 ساعت به گروگانگیری پایان دادند اما تبادل آتش میان مهاجمان و نیروهای امنیتی تا چند ساعت ادامه داشت.


در پی این حمله وزیر دفاع فرانسه از اعزام نیروهای ویژه ارتش به مالی خبر داد.


اکنون 3600 نیروی ارتش فرانسه برای مبارزه با گروه‌های افراطی در مالی حضور دارند.


کاخ سفید نیز اعلام کرد آمریکا کمک‌های لازم را در اختیار مالی قرار خواهد داد.


حملات مرگبار در پاریس که شامگاه بیست‌ودوم آبان‌ماه رخ داد، 132 کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.


داعش با به عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید به حملات کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


باماکو پایتخت مالی نخستین بار در ماه مارس (فروردین) امسال صحنه خشونت‌های تروریستی شد. کافه‌ای که پاتوق خارجی‌ها بود، به دست یک گروه تندرو مورد حمله قرار گرفت و پنج تن از جمله یک بلژیکی و یک فرانسوی کشته شدند.


به نوشته یورونیوز، دو سال پس از برقراری آرامش نسبی به دنبال ورود ارتش فرانسه، گروه‌های تندرو همچنان به عنوان زخم کهنه مالی و مانع اصلی برای آشتی در این کشور قلمداد می‌شوند.


هنوز هزار سرباز فرانسوی در چهارچوب یک ماموریت در شمال مالی حضور دارند.


به گزارش یورونیوز، در سال ۲۰۱۲ میلادی سه گروه در مالی با یکدیگر در حال جنگ بودند: شورشیان طوارق که مدعی استقلال منطقه ازواد در شمال کشور بودند، نیروهای ارتش مالی که از تمامیت کشور دفاع می‌کردند و گروه سلفی انصارالدین که به گروه های جهادی دیگر مانند «عقمی» شاخه القاعده در مغرب عربی، نزدیک است.


ژانویه ۲۰۱۳ (دی‌ماه 1391) در چنین شرایط جنگی بسیار پیچیده و در حالی که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، سه ماه پیش از آن اعلام کرده بود ارتش این کشور وارد مالی نخواهد شد، ارتش فرانسه عملیات موسوم به «یوزگربه» یا «سروال» را در مالی آغاز کرد. آن زمان، این عملیات موفقیت‌آمیز بود و تلفات اندکی برای فرانسه داشت و تندروها به‌واقع از کشور رانده شدند.


از آوریل ۲۰۱۳ (اردیبهشت 1392) یعنی چهار ماه پس از آغاز عملیات، نیروهای فرانسوی کم کم از مالی بیرون آمدند و در اوت ۲۰۱۴ (مرداد 1393) جای خود را به یک هزار نیروی عملیاتی موسوم به «برخان» دادند.


گرچه آن نبرد در ظاهر پیروزمندانه بود اما مشکلات بنیادین را حل نکرد.


سرانجام در بیستم ژوئن ۲۰۱۵ (تیرماه امسال) قرارداد آشتی میان مقام‌های مالی و شورشیان طوارق امضا شد و گروه‌های تکفیری خارج از کشور بویژه لیبی پناه گرفتند.


گروگانگیری روز جمعه در باماکو نشان داد تا چه میزان وضع در مالی شکننده و ناپایدار است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته