دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1399 - 15:07
کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با آنا:

شکست قطعنامه آمریکا پیروزی چندجانبه گرایی در عرصه بین‌الملل است/ پیام ناکامی ترامپ برای غربگرایان

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا پیروزی چندجانبه گرایی در عرصه بین‌الملل است.
کد خبر : 508382
10525cc5-6e24-4bef-b8f1-32743ae44e08.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا با شکست مواجه شد و به صورت کاغذ پاره‌ای روی ‌میز شورای امنیت سازمان ملل متحد باقی ماند. در ۷۵ سال حیات این سازمان جهانی سابقه نداشته است آمریکا این‌طور مفتضحانه در شورای امنیت تنها بماند.


قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران با دو رأی موافق، دو رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به‌شدت رد شد. یک عضو ارشد اندیشکده کارنگی مخالفت قاطع شورای امنیت سازمان ملل متحد را فاجعه دیپلماتیک برای دستگاه دیپلماسی خارجی آمریکا توصیف کرد.




بیشتر بخوانید:


شکست کاخ سفید در شورای امنیت ضربه شدیدی به موقعیت آمریکا زد




«منصور صالح فرد» در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: رد پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و گام دیگری در راستای افول هژمونی و انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل به‌شمار می‌رود. انزوا از آن جهت که تنها حامی آمریکا در شورای امنیت، کشور بسیار کوچک دومینیکن بود.


منصور صالح‌فرد


وی افزود: آمریکا در شورای امنیتی منزوی شد که همواره به آن به‌عنوان عرصه یک‌جانبه‌گرایی خود نگاه می‌کرد؛ لذا با این شکست بزرگ، انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل شدت بیشتری یافت. جهان در مدت چند ساعت شاهد شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا بود و این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد بودیم ترامپ بدون اجماع داخلی و حتی اخذ نظر شرکای خود به انحای مختلف از توافقات سیاسی، قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج می‌شد که بدیهی‌ترین و نمونه بارز آن برجام بود.


این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا هرگز احتمال نمی‌داد با زیر پا زدن به توافقات، کنوانسیون‌های بین‌المللی و اتخاذ سیاست یک‌جانبه‌گرایی با مشکل مواجه شود. ترامپ می‌پنداشت فقط روسیه و چین مخالف قطعنامه باشند، ولی دیگر اعضای شورای امنیت و حتی شرکای اروپایی آمریکا با او همراه نشدند.


صالح فرد گفت: از یک هفته قبل و به‌دنبال برکناری برایان هوک، مسئول کارگروه اقدام علیه ایران پیش‌بینی می‌شد سیاست‌های آمریکا به‌ویژه در رابطه با کشورمان با شکست مواجه شود.



شکست پیش‌نویس قطعنامه و رأی نیاوردن آن نشان داد سیاست‌های آمریکا علیه ایران در عرصه بین‌الملل با شکست مواجه شده است.



این کارشناس امور بین‌الملل عنوان کرد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در دو هفته گذشته رایزنی‌های بسیاری را با متحدانش، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف برای موافقت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام داد، ولی فکر نمی‌کردند با چنین واکنشی از سوی کشورهای جهان مواجه شوند. هر چند این یک‌جانبه‌گرایی با حمایت رژیم صهیونیستی و اعضای شورای همکاری‌های خلیج‌فارس ازجمله امارات انجام شد، ولی همراهی نکردن اعراب با دولت آمریکا بر شدت ناکامی واشنگتن در عرصه بین‌الملل افزود.


صالح فرد گفت: این تحول پیروزی چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل قلمداد می‌شود. کشورها متوجه خسارت‌های ناشی از یک‌جانبه‌گرایی و زورگویی آمریکا در عرصه بین‌الملل شده‌اند و دریافته‌اند که این کشور با زیرپا گذاشتن و نقض قوانین بین‌المللی به‌دنبال اهداف خاص خود است.



شکست آمریکا نوید حمایت کشورهای بزرگ نوظهور ازجمله چین و روسیه را از ایران داد و این، خبر بسیار خوبی در زمینه هم‌گرایی منطقه‌ای و بین‌المللی است.



این کارشناس امور بین‌الملل درباره پیام‌های شکست آمریکا در تصویب قطعنامه ضدایرانی گفت: پیام نخست برای آن‌هایی است که منتقد توسعه روابط ایران با شرق و قرارداد درازمدت با چین هستند. با این تحول مشخص شد کشورهایی که در چارچوب سیاست «نگاه به شرق» روی آن‌ها حساب ویژه باز کرده‌ایم تا حد زیادی قابل اطمینان هستند.


وی افزود: حمایت چین و روسیه از ایران نشان داد باید به‌دنبال تحکیم و گسترش روابط و تداوم سیاست «نگاه به شرق» باشیم. این راهبرد چندجانبه‌گرایی می‌تواند برای سیاست بین‌الملل نیز گام مثبتی قلمداد شود.


صالح فرد گفت: پیام دیگر تحول سیاسی این بود که به غربگرایان اثبات کرد اگر به تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با استکبار توجه شود و در راه آرمان‌هایمان ایستادگی و مقاومت کنیم، حتماً پیروزی‌های بزرگی رقم خواهد خورد. این موضوع پیروزی بزرگی برای دیپلماسی ایران و محور مقاومت محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته