دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1399 - 12:55
تدبر در آیه ۸۲ سوره یس؛

هیچ کاری نیست که از دایره قدرت خداوند خارج باشد/ فاصله‌ای میان اراده خدا و موجود شدن چیزی وجود ندارد

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 507841
10531493143288287331.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
خدا و فرشتگان از روی رأفت و رحمت بندگان را از تاریکی خارج و به سوی نور وارد می‌کنند




پیغام دوست
در روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۲۳ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:
چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏‌گويد باش پس [بی‌درنگ] موجود می‌شود (یس، ۸۲)
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (یس، ۸۲)
آیه درس بزرگی درباره اثرگذاری خداوند در هستی ارائه می‌دهد که در خداشناسی ما بسیار مؤثر است. انسان وقتی اراده می‌کند که کاری انجام دهد، ده‌ها شرط دیگر لازم است تا آنچه اراده کرده محقق شود؛ آن هم نه هر کاری، بلکه تنها کاری که در محدوده توانایی اوست.
سؤال: خداوند وقتی اراده کاری می‌کند چگونه محقق می‌شود؟ آیه به این سؤال، اینگونه پاسخ می‌دهد:
اول اینکه خداوند بر انجام هر کاری تواناست و هیچ کاری نیست که از دایره قدرت خداوند خارج باشد.
دوم اینکه خداوند، موجودات را از عدم ایجاد می‌کند و نیازی به مقدمات و مواد اولیه ندارد. مولوی می‌گوید: (بر عدم‌ها کآن ندارد چشم و گوش/ چون فسون خواند همی آید به جوش) این بیت مولوی تفسیر این آیه است. چشم و گوش ندارد یعنی هیچ هویت و موجودیتی ندارد؛ زیرا عدم است. آید به جوش؛ یعنی موجود می‌شود. معنی بیت مولوی این است که خداوند همینکه بر عدم که هیچ چیزی نیست، افسونی می‌خواند یعنی اراده می‌کند، بلافاصله به جوشش می‌آید یعنی به‌وجود می‌آید.
سوم اینکه اراده کردن خداوند به کاری همان و محقق شدن آن و به‌وجود آمدن آن همان. هیچ فاصله‌ای میان اراده خدا و موجود شدن چیزی وجود ندارد. همینکه اراده کند موجود بشود، موجود می‌شود.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته