دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1399 - 00:02
سیدافقهی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ترکیه به‌دنبال احیای دولت عثمانی/ برداشت آنکارا از توافقات آستانه و مسکو اشغالگری است

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: ترکیه با تحرکات نظامی در عراق، سوریه و لیبی به دنبال احیای دولت عثمانی بوده و تنها برداشتی که از توافقات آستانه و مسکو دارد، توسعه‌طلبی اشغالگرانه است.
کد خبر : 507598
_L3H7726.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در حمله  و بمباران اخیر ارتش ترکیه به منطقه «سیدکان» اقلیم کردستان، خودروی حامل شماری از فرماندهان و نیروهای مرزبانی عراق هدف قرار گرفت. در نتیجه این حمله، فرماندهان تیپ دوم منطقه یکم فرماندهی نیروهای مرزبانی و هنگ سوم این تیپ جان خود را از دست دادند و فرمانده هنگ یکم تیپ مذکور، یک افسر اطلاعات و دو نیروی دیگر همراه آن‌ها نیز زخمی شدند. 


هم‌زمان با این حمله از سوریه خبر رسید ارتش ترکیه به‌تازگی منطقه‌ نظامی جدیدی در «کورمانج کوه» (کوه کردها) واقع در حومه لاذقیه در شمال شرقی سوریه ایجاد کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که آنکارا احساس کرد ارتش سوریه در حال پیشروی و کنترل منطقه است. 




بیشتر بخوانید:


سفیر آنکارا در بغداد فراخوانده شد/ اعتراض عراق به بمباران «سیدکان» به‌وسیله ارتش ترکیه




منطقه‌ای که ترکیه به‌عنوان پایگاه نظامی خود انتخاب کرده است، نقطه حائل میان ارتش سوریه و گروه‌های افراطی حاکم بر منطقه به‌شمار می‌رود و درواقع آنکارا این پایگاه نظامی را با هدف حفاظت از نیروهای مذکور و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه و کنترل بخش دیگری از شمال شرقی سوریه ایجاد کرده است.


سیدهادی سیدافقهی، کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره تحولات شمال عراق و سوریه و اقدامات تجاوزکارانه ارتش ترکیه گفت: ارتش ترکیه به‌دنبال حمایت از نیروهای مسلح مورد حمایت خود در نوار مرزی جنوب این کشور است و این‌گونه اقدامات خطرناک تأثیری بر پیشروی ارتش سوریه برای بازپس‌گیری خاک این کشور از تسلط تروریست‌ها ندارد.


سیدهادی سید افقهی


وی افزود: نظامیان ارتش ترکیه خاک سوریه را اشغال می‌کنند و شمال این کشور را جولانگاه حملات خود قرار می‌دهند، ولی بهای آن را مردم ترکیه می‌پردازند و خطر بالقوه‌ای برای آن‌ها به‌دلیل نفوذ و احتمال انجام برخی حملات تروریستی در این کشور وجود دارد.


این کارشناس امور بین‌الملل تأکید کرد: دولت ترکیه مدعی است می‌خواهد به توافقات آستانه و مسکو عمل کند و این را در مذاکرات خود با ایران و روسیه اعلام کرده، ولی جای تعجب اینجاست که از کل توافقات، حضور در خاک سوریه را با هدف هماهنگی میان روسیه می‌بیند و هیچ توجهی به باقی تعهدات خود در زمینه مقابله با گروه‌های مسلح تروریستی ندارد.



آنکارا در عراق، سوریه و لیبی به‌دنبال راه‌حل سیاسی نیست و  راه‌حل نظامی را با خوی خودکامگی دنبال می‌کند. 



سیدافقهی گفت: ترکیه در فضای احیای قدرت عثمانی است ولی کدام قدرت و کدام شکوه؟ آن‌ها به بهانه نئوعثمانی‌گری نیروهای خود را به عراق و لیبی می‌برند و آنجا را به اشغال خود در می‌آورند، درحالی‌که در عراق، دولت مرکزی این کشور بارها اشغالگری آنکارا را محکوم کرده است. در لیبی نیز حضور نیروهای ترکیه بر آتش اختلافات و درگیری‌ها می‌افزاید و مانع از برقراری راه‌حل سیاسی مؤثر می‌شود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته