![ضرورت حمایت پرشتاب از قانون جهش تولید دانشبنیان در دولت جدید](/files/fa/news/1403/3/27/568442_910.jpg)
تشریح جزئیات طرح «اقدام رسانهای در جهت تحول بنیادین آموزش و پرورش»/ اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همواره با چالش همراه است
![AALI0242.jpg](/c-files/old/1399/02/27/637252391268387801.jpg)
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمیدرضا قائمپناه در جلسه هماندیشی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با خبرنگاران پیرامون طرح «اقدام رسانهای در جهت تحول بنیادین آموزش و پرورش» که صبح امروز در سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه کارهای خوبی در مسئله آموزش و پرورش شده اما سوالات مختلفی در آن وجود دارد. آموزش و پرورش نظامی براساس کشورهای غربی است و باید تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرد.
وی افزود: ضریب دادن بیشتر از حد رسانهها به خصوص رسانه ملی به معیشت و حقوق معلمان، هویت معلمی را نشانه گرفته است و جای نقد دارد و در طرح اقدام رسانهای برای تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره کردهایم که جزوه کامل این طرح را در اختیار رسانهها قرار میدهیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: با رویکرد حل مسئله میتوانیم کارهای خوبی در زمینه تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام دهیم. گام اول در حوزه رویکرد حل مسئله، کشف مسئله و پیدا کردن آن از میان گفتگوها و حساس شدن نسبت به مسائل است. گام دوم کشف پاسخ مسئله در قالب برگزاری نشستهای گفتگومحور، برگزاری نشستهای نقد و مناظره، ارتباط با کارشناسان این حوزه و نمایهسازی ایدهها و پرداختن و تشریح مسائل است.
قائمپناه ادامه داد: گام سوم که در نظر گرفتهایم، گفتمانسازی در قالب تولیدات رسانهای، گفتگو با مردم و استفاده از فضای مجازی است. گام چهارم مطالبهگری در قالب مصاحبه با مسئولان و برگزاری میزگرد با حضور مسئولان مربوطه است و گام پنجم اقدام میدانی در قالب تهیه گزارش میدانی و بررسی مسائل و مشکلات از نزدیک است.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با پرداختن به مسائل موجود، موضوعی مهم است. بررسی نظام مسائل آموزش و پرورش از طریق نشست خبری با کارشناسان (وزرا، اساتید دانشگاه و...) و یادداشتهای موضوعمحور، بررسی عملکرد آموزش و پرورش و وضع موجود آن از طریق مصاحبه با معلمان و خانوادهها، تولید محتوا از سطح مدرسه و... را باید با کمک رسانهها جلو ببریم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: بررسی ضرورت تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر تاریخی از طریق بررسی ستاد طرح کلیات نظام آموزش و پرورش ایران سال ۶۷ از طریق نشستهای خبری و میزگرد با حضور و دعوت از اساتید پیشنهادی مانند صافی، فرشیدی، فانی، حداد عادل و همچنین بررسی مطالبات رهبر معظم انقلاب پیرامون تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق تولید محتوا در دستور کار ما قرار دارد که با کمک رسانهها دنبال کنیم.
قائمپناه افزود: معنای حقیقی تحول را باید به صورت جدی دنبال کنیم. پیشنهاد ما تلاش برای رسیدن به معنای دقیقتر تحول از طریق برگزاری میزگرد و نشست خبری با حضور کارشناسان این حوزه و مسائل دیگر است. همچنین اسباب تحول، ملزومات و موانع آن و بررسی چالشهای موجود نظام آموزش و پرورش را پیگیری میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همواره با چالشهایی همراه بوده است که پیگیری حل این چالشها از نکات قابل توجهی میتواند باشد که رسانهها میتوانند با آن بستر به نظام تعلیم و تربیت کمک کنند. چالشهایی اعم از عدم آشنایی بدنه آموزش و پرورش با سند تحول بنیادین، رویکرد تحریف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چالش اسناد بیگانه و همچون سند آموزش ۲۰۳۰ در حوزه سند تحول وجود دارد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: کمبود نیروی انسانی، طرح خرید خدمات آموزشی و فساد حکمرانی در نظام آموزش و پرورش از جمله موضوعهای دیگری است که در طرح اقدام رسانهای برای تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظر گرفتهایم. پیشنهاد ما به رسانهها ضریب رسانهای به اقدامات تشکلهای دانشجویی پیرامون مبارزه با فساد حکمرانی در آموزش و پرورش، اطلاعرسانی و گفتمان کردن این موضوعات با تهیه بستههای خبری، برگزاری میزگردها و نشستها حول این محور، برگزاری مناظره یا مصاحبه با وزیر اسبق آموزش و پرورش و به چالش کشیدن و قرار دادن او در مقام پاسخگویی، پیگیری و مطالبه موضوعات از قوه قضائیه و رسانهای کردن تبعات و آسیبهای این تصمیمات به نظام آموزشی است.
قائمپناه گفت: برای موضوعات خصوصیسازی در آموزش و پرورش، نظام رتبهبندی معلمان، محتوای کتب آموزشی و عدالت آموزشی، پیشنهادهای خوبی داریم که در برنامه پیشنهادی اقدام رسانهای در جهت تحول بنیادین آموزش و پرورش به رسانهها میدهیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/