دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1394 - 11:43
مهر تا مهر با واحدهای دانشگاهی

نهالستان درختان غیرمثمر ویژه جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز شهری در واحد علی‌آباد ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول از ایجاد نهالستان درختان غیرمثمر ویژه جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز شهری در زمین 2 هکتاری این دانشگاه با هدف کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان خبر داد.
کد خبر : 50727

دکتر علیرضا لادن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره عملکرد یک سال گذشته دانشگاه متبوع خود، عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول در راستای کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان و فعالیت‌های دانش‌بنیان را یادآور شد و اظهار کرد: در این راستا معاونت پژوهش و فناوری واحد اقدام به بررسی چند راهکار به صورت موازی کرده است که از جمله آنها فعالیت اقتصادی از طریق سرمایه گذاری با اولویت افزایش بهره‌وری و استفاده از امکانات راکد یا کم‌بازده موجود در واحد طرح ریزی شد.


وی ادامه داد: با استفاده از امکانات بسیار مناسب واحد علی‌آباد در بخش کارگاهی و آزمایشگاهی (واحد علی‌آباد کتول در زمینه امکانات آزمایشگاهی- کارگاهی از برترین واحدها در شمال شرق کشور محسوب می‌شود) طرح‌های تولیدی آغاز شده که خوشبختانه بر اساس برآوردها به سوددهی مناسبی رسیده است.


لادن مقدم افزود: در فاز بعدی این طرح با همکاری مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تصمیم به هوشمندسازی تجهیزات تولیدی گرفته شده است.



این مسئول ادامه داد: با هدف استفاده بهینه از امکانات و حفظ و توسعه فضای جنگلی کشور تصمیم گرفته شد در زمین کشاورزی 2 هکتاری دانشگاه با مشارکت بخش خصوصی، اقدام به ایجاد نهالستان درختان غیرمثمر ویژه جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز شهری کنیم که تمامی مراحل تصویب طرح در استان پایان یافته است و این طرح پس از تایید نهایی از سوی دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی، آغاز می‌شود و در فاز دوم این طرح شرکت دانش‌بنیان برای انتخاب گونه‌های گیاهی مقاوم برای هر منطقه ایجاد خواهد شد.


رئیس واحد علی‌آباد کتول افزود: در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، چهار شرکت در مرحله رشد فعال هستند که خوشبختانه تاکنون تولید محصول نهایی سه شرکت به نتیجه رسیده است و مراحل ثبت این سه شرکت به عنوان شرکت‌های دارای محصول دانش‌بنیان آغاز شده است.


وی ادامه داد:‌ همچنین این واحد دانشگاهی در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصمیم به ارائه خدمات مناسب برای راه‌اندازی خط تولید به این سه شرکت را دارد. با مجموعه اقدامات انجام‌شده و ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده نزدیک و به محصول رسیدن آنها توانسته‌ایم خود را به اهداف عالی دانشگاه آزاد در تحقق دستیابی 16 درصدی بودجه از منابع غیرشهریه‌ای نزدیک سازیم.


با مجموعه اقدامات انجام‌شده و ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده نزدیک و به محصول رسیدن آنها توانسته‌ایم خود را به اهداف عالی دانشگاه آزاد در تحقق دستیابی 16 درصدی بودجه از منابع غیرشهریه‌ای نزدیک سازیم

لادن مقدم درباره پروژه‌های عمرانی این واحد را یادآور شد و گفت: با توجه به مساحت 14 هکتاری واحد و 47827 هزار متر مربع فضای آموزشی پروژه‌های سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب سلف سرویس واحد با ظرفیت بیش از 2000 هزار دانشجو که تا اواخر آذر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین بهسازی و نگهداری فضاهای آموزشی ، اداری و ورزشی با زیر بنای بالغ بر 55000 متر مربع و زیباسازی فضای سبز، پارک دانشجویی و محوطه سایت واحد و اماکن وابسته به متراژه 11 هزار متر مربع، اهم فعالیت‌های سال جاری در حوزه عمرانی واحد است و همچنین احداث پروژه دانشکده فنی و مهندسی به زیر بنای 7400 متر مربع با کاربری آموزشی که تا پایان سال جاری به 50درصد پیشرفت فیزیکی خواهد رسید.


به گفته وی برنامه‌های بر بال ملائک، زلال وحی، نسیم وحی، امیر بیان ( مطالعه دوره‌ای نهج البلاغه)، زیارت بروج، منیر صراط مستقیم، طرح محبان آل یاسین از طرح‌های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول با بیان اینکه 160 رشته در این واحد دایر است به آنا گفت: 26 رشته دکتری و 50 رشته کارشناسی و کاردانی هم امسال افزایش رشته داشته‌ایم. در سال 1393 و 1394 تعداد 23 رشته کارشناسی ارشد و 11 رشته دکترای تخصصی به رشته های موجود واحد اضافه شد که با توجه به آغاز پایش رشته‌ها در مناطق مختلف و با توجه به دریافت هیات علمی و زیرساخت‌های مختلف در ترم بهمن ماه تعدادی رشته جدید دیگر در دوره دکتری تخصصی به رشته‌های واحد افزوده خواهد شد .


وی درباره جذب دانشجو در سال جاری با توجه به اینکه واحد علی آباد کتول رشد داشته یا ثابت بوده است، اظهار کرد: در سال 1394 با لطف خداوند و تلاش هیات رئیسه و همه کارکنان خدوم و زحمتکش واحد 20درصد نسبت به سال قبل دارای رشد در جذب دانشجو بودیم و خوشبختانه درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان جذب شده 60درصد است.



لادن مقدم در مورد برنامه‌ریزی و اولویت اصلی سال جدید تحصیلی در واحد خود اظهار کرد: در حوزه پژوهش بر اساس سه محور اصلی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و سوق دادن درآمدهای دانشگاه از شهریه‌ای به دانش بنیان، کسب درآمد غیرشهریه‌ای از طریق تشویق استادان و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و نخبگان استان برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات آنها، ایجاد بستر مناسب در واحد برای کوتاه کردن و کاهش دشواری‌های مسیر ایده تا محصول برای نخبگان استان در مرکز رشد واحدهای فناور و باشگاه پژوهشگران جوان و جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی به سمت رفع معضلات و مشکلات صنایع و کشور در راستای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از وابستگی کشور به خارج دیگر محور این برنامه تدوینی است.


در سال 1394 با لطف خداوند و تلاش هیات رئیسه و همه کارکنان خدوم و زحمتکش واحد 20درصد نسبت به سال قبل دارای رشد در جذب دانشجو بودیم و خوشبختانه درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان جذب شده 60 درصد است

وی اصلاح هرم هیأت علمی، تصویب رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از برنامه ریزی‌های این واحد در حوزه آموزش عنوان کرد.


لادن مقدم گفت: تلاش واحد در حوزه عمرانی هم معطوف به تکمیل همه طرح های ناتمام و حفظ کیفیت ساختمان‌های موجود با تعمیر و نگهداری منظم خواهد بود.


وی ارتقای رشته‌های آموزشی به ویژه تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز جامعه و همچنین گسترش رشته‌های بین‌رشته‌ای، تلاش برای ارتقای درجه واحد از بسیار بزرگ به درجه جامع، اصلاح هرم هیات علمی و رسیدن به شاخص‌های استاندارد آموزش عالی از نظر نسبت استاد به دانشجو و استادیار و بالاتر به مربی، دستیابی به سطح استاندارهای بین المللی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان و استادان، دستیابی به جمعیت دانشجویی فعال در حدود 7 هزار نفر با توجه به توسعه کیفی و کمی رشته‌های واحد، رقابت علمی سالم با نهادهای آموزشی و تحقیقاتی کشور، تقویت ارتباطات علمی با موسسات و دانشگاه‌های دیگر کشور، برگزاری دورهای آموزشی مشترک با کشورهای همسایه و دانشگاه‌های معتبر و ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی به مراتب دانشیاری و استادی با توجه به گسترش رشته های دوره دکتری تخصصی دیگر برنامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول عنوان کرد.


گفتگو: مریم حضرتی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته