اول تو لغو کن! / بررسی علل برقرار بودن طرح ترافیک در موج دوم شیوع کرونا
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، موج دوم ویروس کرونا در کشور به گفته متخصصان چند هفتهای است که آغاز شده؛ موضوعی که سبب شد بار دیگر از 24 تیر محدودیتها کرونایی اعلام شود.
بر این اساس فعالیت آموزشگاهها، مدارس شبانهروزی، کافهها، قهوهخانهها، باغ وحش و شهربازی و باشگاههای ورزشی سالنی تعلیق و استخرهای سرپوشیده نیز با محدودیت مواجه شدند. استانداری تهران هم اعلام کرده مراکز تجاری در صورت رعایت نکردن دستورالعملها، پلمب میشوند؛ محدودیتهایی که البته در حد اعلام باقی ماند و خیلیهایشان به اعمال نرسید.
در تیرماهی که گذشت سه بار رکورد مرگ و میر در کشور خودمان شکسته شد و برای چند روز بیش از 200 نفر تلفات ناشی از کووید19 را به ثبت رساندیم.هرچند آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در کشور براساس معیارهای تشخیصی در آزمایشگاهها
به بیشاز دو هزار و ۶۰۰ مورد و آمار فوتیهای روزانه هم حالا به رکورد ۲۰۰ نفر رسید، اما همچنان بیخیالی در برابر کرونا ادامه داشت. ویروسی که هم از طرف برخی مسوولان و هم از طرف برخی مردم جدی گرفته نشده حالا پیوند نامبارکی را رقم زده است.
بر اساس تجربههای جهانی، ایران هم استفاده از ماسک را در فضاهای عمومی و سرپوشیده برای همه اجباری کرد؛ الزامی که از پانزدهم تیر ۹۹ اجرایی و قرار شد با افراد متخلف به شکلهای گوناگونی مثل عدم ارائه خدمت در مراکز دولتی یا نیمهدولتی برخورد شود و حتی کارمندانی که ماسک نمیزنند هم غیبت بخورند.
توصیه مقام معظم رهبری به استفاده از ماسک، نیز تاثیر بسزایی به ترویج استفاده از ماسک در بین مردم داشت، به طوری که سیام تیر، آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت در اینباره میگوید که بیش از 62 درصد از مردم کشور از ماسک استفاده میکنند و این آمار در برخی استانها بیشتر است.
با این حال اگرچه استفاده از ماسک با دستور دولت اجباری شده، اما واقعیت این است که فقط استفاده از ماسک کافی نیست و باید شیوه برخورد با ویروس کرونا در کشور تغییر کند و از آن طرف هم فکری به حال عادیانگاریهای کرونا شود.
روحانی، رییس جمهوری اخیر در جلسه ستاد مبارزه با کرونا از ابتلای 25 میلیون ایرانی به ویروس کرونا خبر داده است؛ این یعنی میلیونها ایرانی به این ویروس مبتلا هستند و بیخبر از این موضوع همچون بمبهای سرگردان در خیابانها تردد میکنند.
نقش طرح ترافیک در کلانشهرها
پس از شیوع بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله کرونا به منظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، طرح ترافیک را در شهر پرجمعیتی مثل تهران لغو کرد تا شهروندان کمتر از وسایل حملونقل عمومی استفاده کنند. با این حال طرح ترافیک از ۱۷ خرداد دوباره از سر گرفته شد.
حالا حملونقل عمومی خود به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شدهاند و باوجود اعلام وضعیت قرمز برای تهران و اعمال محدودیتها در رفت و آمد، شهرداری دیگر حاضر به لغو طرح ترافیک نیست. این درحالی است که رعایت فاصله اجتماعی یکی از اصلیترین عوامل کنترل بیماری است و در عمل، رعایت این فاصله در حملونقل عمومی غیرممکن است و مترو و ناوگان اتوبوسرانی را به محل شیوع بیماری تبدیل کردهاند.
جدال موافقان و مخالفان لغو طرح ترافیک
مخالفان لغو طرح ترافیک استدلال کردهاند که لغو آن باعث ترددهای غیرضروری شهروندان در سطح شهر میشود و به همین دلیل با لغو طرح ترافیک موافق نیستند.
خانم زهرا صدراعظمنوری، عضو شورای شهر تهران میگوید: من بهشخصه مخالف لغو طرح ترافیک در شرایط فعلی هستم و معتقدم که بودن این طرح از لغو کردنش مزیتهای بیشتری برای شهروندان دارد. این عضو شورای شهر اسلامی درباره دلایل مخالفتش ادامه میدهد: لغو طرح ترافیک به وضوح سفرهای غیرضرور را افزایش میدهد، مردم بیشتری با خودروهای سواری تردد میکنند که باعث آلودگی هوا میشود و این آلودگی نیز در شرایط کرونایی ریه شهروندان را مستعد بیماری میکند.
صدراعظمنوری معتقد است که با اجرای درست و دقیق همین پروتکلها نیز میتوان شیب ابتلا به ویروس کرونا را نزولی کرد.
اما موافقان لغو طرح ترافیک میگویند از آنجا که وضعیت حملونقل عمومی در سطح شهر بهگونهای نیست که نه در خطوط اتوبوسرانی و نه در مترو شهروندان بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند؛ بنابراین به طور طبیعی بسیاری از شهروندانی که از حملونقل عمومی استفاده میکنند در معرض تماسهای ناخواسته و آلودهکننده قرار میگیرند.
علاوه بر اینها مگر این روزها با بنزین لیتری سههزار تومان و وضعیت قرمز کرونایی چند درصد از شهروندان هوای رفت و آمد غیرضروری در مرکز شهر به سرشان میزند؟ بدیهی است که علت مخالفتها جای دیگری است. ضمن آنکه تردد با وسیله نقلیه شخصی باوجود افزایش بار ترافیک، ضریب ایمنی را بالاتر میبرد.
چه بخواهیم و چه نخواهیم شهروندان زیادی در این شرایط مجبور به حضور در محل کار خود هستند؛ بنابراین بهتر است به این وسیله از بار حملونقل عمومی هم کم شود تا رعایت فاصله اجتماعی در آنها برای دیگرانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، آسانتر باشد.
این تردیدها در اجرا یا لغو طرح ترافیک در موج اول کرونا نیز وجود داشت و بالاخره بعد از غلبه مسوولان بر این تردیدها، طرح ترافیک در تهران لغو و اثر مثبت آن نیز دیده شد.
آقای حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران که از موافقان لغو طرح ترافیک است، به خبرگزاری ایرنا میگوید: بین ترافیک و سلامتی شهروندان، دومی اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل هم معتقدم باید به منظور کاهش بار مترو و اتوبوسرانی، اجازه دهیم تا خودروهای سواری بدون محدودیت در طرح تردد کنند؛ ضمنا برخی ترددها مربوط به رانندگان تاکسیهای اینترنتی است که با لغو طرح، کرایهها کم شده و مردم کمتر از ناوگان حملونقل عمومی استفاده میکنند.
شهردار تهران چه میگوید؟
اما پیروز حناچی، شهردار تهران درباره اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک اعلام کرده است: «در این زمینه تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم و شهرداری از این تصمیمات حمایت كرده و ملزم به اجرا کردن آن است.» حناچی در صحبتهایش به ستاد ملی کرونا اشاره کرده و این یعنی ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران که توسط دکتر زالی اداره میشود، در مقامی نیست که درباره این موضوع اظهار نظر کند و لغو طرح ترافیک باید به دستور حسن روحانی، رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود.
به نظر میرسد کاهش درآمد شهرداری از لغو اجرای طرح ترافیک مهمترین عامل مخالفت مسوولان است. به همین دلیل شهرداری حتی با وجود سهبرابر شدن نرخ مرگو میر حاضر به لغو طرح ترافیک نیست.
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/
انتهای پیام/