تسریع در تحقق کسبوکارهای نوین با شیوع کرونا/ اپلیکیشنی که خریدها را آسان کرد و حمایت نشد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، ورود ابزارهای دیجیتالی یا همان اپلیکیشنها به عرصه زندگی بشر انقلاب چهارم صنعتی را رقم زد. چند سالی است که در کشورهای توسعه یافته این تحول با سرعتی شگفتانگیز در حال حرکت است و در ایران نیز شاهد نقشآفرینی این ابزارهای دیجیتالی در کسب و کارهای نوین هستیم.
بیشتر بخوانید:
از تولید اپلیکیشنهای خدماتی در ایام کرونا تا ساخت «پمپهای سرنگی فشار بالا»
اپلیکیشن «از ما بخر» راهاندازی شد/ در خانه بمانیم
فرهاد عابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و استان گیلان با ساخت و رونمایی از اپلیکیشن «از ما بخر» (که بهعنوان هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مستقر است) در دوران مبارزه با کرونا حداقل در شهر رودسر توانسته فضای کسب و کار را در این شهر دگرگون کند و با شیوع ویروس کرونا این فعالیت سرعت گرفت.
خبرنگار آنا به همین مناسبت با عابدینی به عنوان یک کارآفرین و کسی که در دوران شیوع کرونا با ساخت نرمافزاری مانع از حضور فیزیکی افراد در فروشگاهها شد، گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: ایده اپلیکیشن «از ما بخر» چگونه شکل گرفت؟
عابدینی: با بررسی و آنالیزی که انجام دادیم، متوجه شدیم روزانه حداقل 500 خرید اینترنتی در یک شهر کوچکی مثل رودسر انجام میشود. از آن طرف هم بازاریها و مغازهدارهای رودسری از افت کسب و کار خود ناراحت بودند ولی دلیلش را نمیدانستند.
تیم پژوهشی ما بررسی کرد و معلوم شد نتیجه این افت، خریدهای اینترنتی بوده است. در همین بررسیها مشخص شد وقتی شهروندان رودسری از دیجیکالا خرید میکنند، سه تا چهار روز طول میکشد تا کالا به دست آنان برسد و در این فرایند اصلاً نمیدانند کالا را از چه کسی خرید میکنند.
ایدهای که به ذهن ما رسید، این بود که تمام فروشگاههای هر شهر را به همان سبک داخل یک اپلیکیشن بیاوریم و فروشندهها محصولات خود را در اپلیکیشن بگذارند و مردم هم خرید کنند و در فاصله زمانی یک ربع تا نیمساعته کالای خود را در خانه تحویل بگیرند.
آنا: یعنی در این پروژه دانشبنیان سرعت در تحویل کالا به مردم در اولویت قرار داشت؟
عابدینی: بله، الان اگر به رودسر و در اپلیکیشن «از ما بخر» خرید کنید، یک ربع تا نیم ساعت بعد محصول را در خانه تحویل میگیرید، هر فروشگاهی که شما در رودسر نام ببرید در اپلیکیشن «از ما بخر» در حال فعالیت است، اگر محصولی هم خریدید و حتی مشکلی هم داشت، بعد میتوانید روی آشنایی که با آنها دارید، تلفنی تماس بگیرید و آن را برگردانید.
آنا: این نرمافزار از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟
عابدینی: در ماه رمضان امسال و در زمان شیوع کرونا فعالیت آزمایشی انجام دادیم که استقبال نسبتاً خوبی شد؛ اما بنایی در سرعت دادن به فعالیت نداشتیم و فکر میکردیم که اپلیکیشن دیرتر آماده شود. با این حال با شیوع کرونا در کشور برای خدمترسانی به مردم گفتیم چه فرصتی بهتر از این که با رونمایی از این اپلیکیشن بتوانیم خدمتی هم داشته باشیم که به همین منظور در روزهای کرونا اپلیکیشن رونمایی شد و آغاز به کار کرد.
آنا: به عبارتی شما از روزها و تهدیدهای کرونایی فرصت ساختید؟
عابدینی: در این روزها مردم با استفاده از اپلیکیشن «از ما بخر» توانستند با ماندن در خانه خیلی راحت از هر فروشگاهی که در رودسر فعالیت داشت، خرید کنند و محصول را در یک فاصله زمانی یک ربع تا نیم ساعته در منزلشان تحویل بگیرند. در بحران کرونا حتی از سود خود گذشتیم و کمک کردیم که مردم از خانه بیرون نیایند و خریدهای خود را به این شکل انجام دهند.
آنا: آماری دارید که نشان دهد چند درصد مردم باعث شد از این راه برای خرید کالا استفاده کنند؟
عابدینی: آمار نداریم ولی شاید حدود 10 درصد باشد.
آنا: 10 درصد رقم قابل توجهی نیست؟ پس چند درصد از این اپلیکیشن استقبال کردند؟
عابدینی: 10 درصد مردم یعنی از هر 100 هزار نفر از مردم میشود 10 هزار نفر که آمار قابلتوجهی است.
آنا: ایدهپردازی و استفاده از این اپلیکیشن از چه زمانی آغاز شد و چند ماه طول کشید؟
عابدینی: هسته فناور ما تقریباً از اردیبهشت سال 98 در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت آغاز به کار کرد و فروردین 99 اپلیکیشن رونمایی شد.
آنا: تیم شما چند نفره است؟
عابدینی: متغیر بوده، البته اعضای تیم کم و زیاد شدند. یعنی یک سری به ما اضافه شدند و تعدادی هم کم شدند؛ ناگفته نماند که ایده این اپلیکیشن با خود من بوده و برای اجراکردنش از برخی از دوستان کمک میگرفتم. حالا کار تا یک جایی جلو میرفت، یک سری هم دیگر وقتشان تمام میشد و از کار فاصله میگرفتند.
آنا: خدمات «از ما بخر» فقط در رودسر در دسترس است؟
عابدینی: فعلاً در رودسر به صورت پایلوت انجام دادیم و نتیجه هم گرفتیم. الان این امکان وجود دارد در هر شهری که فضا و زیرساخت لازم فراهم شود، این کار را انجام دهیم.
آنا: برخورد مسئولان چگونه بود؟
عابدینی: انتظار داشتیم مسئولان اعم از مسئولان دانشگاه یا استانی به این نتیجه برسند که این اپلیکیشن میتواند کمک حال مردم باشد و برای اجرا در شهرهای مختلف به ما کمک کنند. تصور کنید استانداری گیلان یک سایتی طراحی کرد که همه فروشگاههای آنلاین به داخل آن آمده و مردم دسترسی دارند؛ اما ما کار بهتری کردیم. ما برای همه فروشگاهها فضای آنلاین فراهم کردیم. یعنی هر فروشگاهی که دلش بخواهد، بدون هزینه و رایگان میتواند بیاید در اپلیکیشن «از ما بخر» و یک صفحه به نام خودش داشته باشد و محصولاتش را با گوشی عکس بگیرد، خیلی راحت و سریع در صفحه مربوطه به همراه قیمت بگذارد.
آنا: تا چه اندازه این اپلیکیشن معرفی شده است؟
عابدینی: بحث من همین است. یادم است ابتدای روزهای کرونایی مرتب از سیمای ملی آگهی حمایت از کسب و کارهای نوین پخش میشد. انتظار داشتیم حداقل پارک علم و فناوری، استانداری یا ... ما را معرفی کنند. چون آنقدر بودجه نداشتیم که بتوانیم در رسانه ملی تبلیغ کنیم یا معرفی شویم، به عنوان عضو هیئت علمی واحد رودسر هم هیچ حمایتی از طرف دانشگاه نشد.
آنا: منظور از حمایت چیست؟
عابدینی: حتی یک اطلاعرسانی کوچک در سایت یا کانالشان هم نزدند و فقط در خبرگزاری آنا توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خبر فعالیت ما درج شد.
آنا: برای «از ما بخر» در فضای مجازی فعالیتی انجام دادهاید؟
عابدینی: در گروههای اجتماعی، اینستاگرام و ... تبلیغ این اپلیکیشن را کردهایم و موفق بودیم. از آنجایی که اهل شهر رودسر هستم و شناخت وجود داشت و به راحتی توانستم این محصول را جا بیندازم؛ اما اگر بخواهم آن را وارد یک شهر دیگر کنیم؛ اگر دانشگاه کنارمان باشد، راحتتر میتوانیم در این مسیر گام برداریم.
آنا: خودتان به فکر ایجاد شبکه بین همکاران همرشتهایتان نیفتادهاید؟
عابدینی: درگیر اجرایی کردن این پروژه و از بین بردن خطاهای آن بودیم، هنوز به این مرحله نرسیدهایم.
آنا: اگر یک همکار همرشتهای با شما فعالیت کند، میتوانید شبکه «از ما بخر» راهاندازی کنید در این مورد چه نظری دارید؟
عابدینی: دقیقاً در رشت چنین کاری کردیم و راهاندازی از ما بخر را در رشت به یکی از همکاران واگذر کردیم تا بعد از رودسر وارد رشت شویم و بهتدریج سایر شهرهای استان گیلان را پوشش دهیم.
آنا: فعالیت این اَپ چه تأثیراتی داشت؟
عابدینی: شاید در حالت عادی آنقدر نمود پیدا نکند؛ اما در روزهای کرونایی تأثیری که از خود بر جای گذاشت خیلی زیاد بود. اگر هم بخواهد موج بعدی کرونا بیاید، مردم خیلی راحت میتوانند در خانه بنشینند و از فروشگاههایی که در این اپلیکیشن است و میشناسند، خرید کنند.
آنا: چگونه فروشگاههایی که در اپ «از ما بخر» حضور دارند را توجیه کرده و آموزش دادید؟
عابدینی: کرونا فضایی را ایجاد کرد که خود فروشنده زنگ میزد به ما خواهش میکرد که یک صفحه برای او ایجاد کنیم. ؛ البته تبلیغات گستردهای در رودسر انجام شد. ما صفحه را برای فروشنده ایجاد میکردیم و به او یوزر و پسورد میدادیم. میگفت محصولاتم زیاد است، گفتیم اشکال ندارد، یک خروجی اکسل از برنامه فروشگاهیاش میگرفت و به ما میداد، ما با یک دکمه سریع کانورت میکردیم و او فقط میرفت عکسهای محصولاتش را میگذاشت. یعنی کاری که فروشنده برای یک سوپرمارکت انجام داد، این بود که عکس تمام محصولاتش را میگذاشت. یا مثلاً میوهفروشی از آنجایی که محصولاتش زیاد نیست، همه اطلاعات را خودش بارگذاری میکند، حتی نان داغ هم داشتیم و مردم نیم ساعته نان سنگک داغ در خانه تحویل میگرفتند.
آنا: آیا فضای کشور ما پذیرای کسب و کارهای نوین و دیجیتال هست؟
عابدینی: در کشورهای توسعهیافته اغلب خریدها به صورت آنلاین انجام میشود. یعنی مردم وقت ندارند خریدهای روزانه خود را انجام دهند، کشور ما یک فاصله چندساله با آنان داریم و پیشبینی این نیاز را برای چند سال آینده در شهر کوچکی مثل رودسر میکردیم؛ بنابراین کار را آغاز کرده با این تفاوت که شیوع ویروس کرونا به فعالیت ما سرعت بخشید، پیشبینی ما این بود که سه تا چهار سال آینده این اتفاق بیفتد، اما کرونا این پیشبینی را جلو انداخت و زودتر محقق کرد.
انتهای پیام/4117/4062/پ
انتهای پیام/