پیوند «حکایتهای کمال2» با وقایع انقلاب اسلامی/ تولید فصل دوم همچنان منتظر تصمیم مدیران تلویزیون است
بهگزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری آنا، سریال «حکایتهای کمال» به کارگردانی قدرتالله صلحمیرزایی و تهیهکنندگی محسن شایانفر، آبان و آذر سال گذشته در 31قسمت روی آنتن شبکه دو سیما رفت.
«حکایتهای کمال» روایتی از زندگی وروابط اجتماعی مردم در دهه ۴۰ است و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب میشود که قهرمان داستان آن یک نوجوان به نام کمال است.
محمود پاک نیت، شهره لرستانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا شیرخانلو، سولماز غنی، علی مسلمی، شهرام عبدلی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، امیر نوری، فلورنظری، سیروس میمنت، مهرداد ضیایی، مختار سائقی، اکبرسنگی، آرش نوذری، سعید پیردوست، عباس محبوب، حسین چنگی، فریده دریامج، تقی زنجانی، حمید صفایی و شهربانو موسوی، به همراه هنرمندان خردسال امیرحسین کافتری، همراز اکبری و محمدحسین بلوکات و جمعی از بازیگران سینما و تئاتر بازیگران این سریال بودند.
آخر آذرماه سال گذشته و با پایان «حکایتهای کمال»، خبرهایی منتشر شد که حاکی از احتمال ساخت فصل دوم این سریال بود. اخباری که نشان میداد گروه نویسندگان سریال شامل سیدحسین امیرجهانی در کنار نسیم عربامیری و آزاده محسنی طرح مقدماتی فیلمنامه فصل جدید را آماده کرده و مشغول نگارش آن هستند.
کارگردان سریال «حکایتهای کمال» نیز اواخ خردادماه امسال در گفتگویی با خبرگزاری آنا با اشاره به این که سیمافیلم و مدیران تلویزیون هم مانند او و گروه سازنده مشتاق ساخت ادامه «حکایتهای کمال» هستند عنوان کرد:تلاش ما این است که با توافق سیما از یکی دو ماه دیگر پیشتولید جدی کار را داشته باشیم و سریال را جلوی دوربین ببریم. فعلاً کرونا کمی اذیت میکند و باید مواظب باشیم و با برنامه پیش برویم.
با اینحال، حسین امیرجهانی به عنوان یکی از نویسندگان فصل اول این سریال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که هنوز اقدامی جدی برای پیش تولید این اثر انجام نشده است.
او که سابقه نگارش فیلمنامه سریالهایی همچون پدر و بر سر دوراهی را نیز در کارنامه خود دارد اظهار کرد:ما زمستان سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا کلیت داستان فصل 2 و پنج قسمت از آن را آماده کردیم. مدیران تلویزیون هم به ادامه این مجموعه علاقه دارند و میخواهند که کار در تابستان 99 کلید بخورد و این قضیه منتظر برخی هماهنگیهای درون سازمانی است.
وی اظهارکرد:در طراحیهای ما قرار بود یک فاصله دو سهساله از داستان فصل اول داشته باشیم. ضمن این که در فصل دوم تا اندازهای به وقایع انقلاب هم میپردازیم؛ شاید در انتهای فصل دوم، به ماجرای انقلاب برسیم. البته در فصل اول هم اشاراتی به فضای سیاسی دوران پیش از انقلاب داشتیم. این طراحی کلی و هدف ما بود.
امیرجهانی افزود:البته محور کلی سریال همان سبک زندگی و روابط اجتماعی و خانوادگی است. منتهی الان همه چیز منتظر تصمیمگیری خود سازمان است چون برای این مجموعه تلویزیونی هزینه هم شده است.
وی عنوان کرد:به هرحال بحشی از هزینههای سریال که مربوط به ساخت و ساز دکورها و طراحی و آمادهسازی لباسها میشود در فصل یک انجام شده و از این نظر کار گروه جلو است. مجریان در همان فصل یک این شجاعت را داشتند و تصمیم گرفتند و این موارد تأمین شد.یعنی الان اگر به محل تصویربرداری بروید محله حکایتهای کمال و لباسها و آکساسوار صحنه کاملاً آماده است.از این جهت تولدی فصل دوم برا ی مدیران تلویزیون بهصرفه خواهد بود.
نویسنده سریال «حکایتهای کمال» گفت:این مجموعه کاری بود که واقعاً دیده شد؛ آنهم در شرایطی که در زمینه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان واقعً در مضیقه هستیم. حتی به خاطر دارم که مقام معظم رهبری جملهای قریب به این مضمون را فرمودند که اگر مسئولان، اهمیت کار فرهنگی و هنری برای کودک را بفهمند، از خوابشان هم میزدند تا برای کودکان و نوجوانان اثر تولید کنند.
وی اظهار کرد:اما متأسفانه احساس میکنیم همانقدر که ما خودمان بچهها را جدی نمیگیریم، بعضی از مدیران نیز کار کودک را جدی نمیگیرند در حالی که به نسبت کار بزرگسال، گستره مخاطب و دایره نفوذ بیشتری دارد. زمانیکه در هنرهای نمایشی از کار کودک حرف میزنیم، عملاً تربیت کودکان هم مدنظر ماست.درنتیجه باید اهمیت بیشتری داشته باشد،امامتأسفانه جدی گرفته نمیشود.
امیرجهانی درباره ترکیب گروه نویسندگان سریال در صورت تولید فصل دوم نیز گفت:این پنج قسمت اول را فعلاً خودم نوشتم اما اگر قرار بر ادامه نگارش باشد، احتمالاً با یک کار گروهی متن را جلو میبریم؛ حالا یا با همان دوستان کار خواهیم کرد و یا نفراتی اضافه خواهند شد.
وی افزود:با توجه به اینکه محمدرضا شیرخانلو (بازیگر نقش کمال) و سایر بازیگران اغلب در سن رشد هستند،اگر قرار باشد کار را کلید بزنیم، باید این موارد را هم در قصه لحاظ کنیم.یعنی شخصیتها احتمالاً به اواخر دوره راهنمایی یا اوایل دبیرستان میرسند در نتیجه یک مقدار فضا از آن حالت کار کودک فاصله میگیرد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/