تشکیل کمیتههای تلفیق میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیونهای مجلس/ عاملی: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری حذف شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان آموزش پزشکی و علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی جلساتی جداگانه با حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کردند.
حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ضمن تشکر از مشارکت و حضور مستمر شهریاری در جلسات شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نقشه راهی در مسیر مجلس یازدهم قرار دادند و تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس نیز باید با توجه به فرازهای فرمایشات ایشان باشد.
وی با تأکید بر یک صدا بودن و نیاز به همدلی در کشور خاطرنشان کرد: بحثهای حاشیهای و تضادهای کور، خستگی اجتماعی به وجود می آورد و در فضای داخلی و بینالمللی اثر تخریبکننده دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه وجود مقام معظم رهبری، همیشه ظرفیتساز برای کشور و تأمینکننده حرکت رو به جلو برای استقرار جامعه اسلامی بوده است، افزود: اگر با دید تاریخی نگاه کنیم در واقع ما وارث تلاشها و مرارتهای انبیای الهی و ائمه معصومین(علیهمالسلام) هستیم که در واقع چقدر تلاش شده تا گوهر قرآن و اسلام بهعنوان یک دین جامع و کامل به دستمان برسد.
عاملی با بیان اینکه مسیر همکاری و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس روشن است، خاطرنشان کرد: حوزههای کاری مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس گسترده است.
عاملی تصریح کرد: در امور کلان مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری مرتبط با قوای سهگانه و همچنین سیاستهای کلان مرتبط با جامعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری میکند که مصوبات شورای عالی حکم قانون را داشته و لازمالاجراست اما موارد مربوط به مقررات و قوانین مردم نیازمند به قانون مجلس شورای اسلامی هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع جمعیت ارزشمند است ولی به قانون نیاز دارد، افزود: ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز در این خصوص تأکید و گله داشتند اما متأسفانه قانون جمعیت و تعالی خانواده تقریباً 9 سال است که در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است.
وی بر ضرورت ایجاد یک سازوکار بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: اصل این سازوکار با عضویت رؤسای کمیسیون آموزش، بهداشت و فرهنگی مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورا تعریف شده است اما از آن طرف مجلس، سازوکاری برای حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: کمیتههای تلفیق بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیونهای مجلس به منظور هماهنگی، همکاری و یکصدایی در اجرای مصوبات شورای عالی و در امتداد آن تدبیر قوانین جدید تشکیل شود.
عاملی 4 مسئله سهمیههای کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده و اقتصاد دانشبنیان را از مسائل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.
وی با اشاره به موضوع سهمیههای کنکور خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیئت دولت رفت که در این لایحه سهمیههای کنکور از 19 مورد به 3 مورد کاهش یافته است. دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است که طبیعتاً دبیرخانه نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفاء خواهد کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تجربههای مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در 4 ساعت سرنوشت دانشآموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین میشود، روش دقیقی نیست. برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.
وی تصریح کرد: بهعنوان اولین اقدام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاهها، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باید حذف شود و اختیار آزمون و پذیرش دانشجو در این مقاطع به دانشگاهها داده شود.
دکتر عاملی با اشاره به موضوع جمعیت و خانواده گفت: در اولویت الف، ب، ج و راهبرد کلان سند نقشه جامع علمی کشور بحث بهداشت و درمان تأکید شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به فرهنگ و ارزشهای اسلامی تأکید کرد و افزود: در تدوین اسناد اصول و ارزشها لحاظ میشود اما در محتوای سند این اصول و ارزشها تبدیل به برنامه اقدام نشده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه توحید باید به مقولههای عملی تبدیل شود، اظهار کرد: رفع آزار مردم، گرهگشایی از مسیر زندگی مردم، رفع استیلای کار اداری در مسیر زندگی روزمره مردم، شفافیت امور اقتصادی و... از مصادیق کار توحیدی است.
وی تصریح کرد: ارزشهای اسلامی و فرهنگ، موضوعاتی جدا و به صورت بخشی نیست که از اقتصاد و سیاست شوند به عنوان مثال بهداشت و درمان از فرهنگ و ارزشهای اسلامی تأثیر میگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه طب سنتی در سند نقشه جامع علمی کشور طرح شده است، گفت: رشتههای ترکیبی بین پزشکی مدرن و سنتی ظرفیتی خاص و از جمله موضوعات مشترک برای همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون بهداشت مجلس است.
عاملی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی یک بدنه به هم پیوسته هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیشترین برگزاری جلسات این شورا در سال، در دوران ریاست مقام معظم رهبری بهعنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است، گفت: در واقع ایشان علم و فناوری و فرهنگ را مهمترین پشتوانه پیشرفت و تعالی جامعه ایرانی میدانند.
عبداللهی تأکید کرد: ضرورت پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس
اصغر عبداللهی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور مجلس و فراسازمانی در ابتدای جلسه با اشاره به وجوه مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، گفت: امید است در این دوره از مجلس تعاملات بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ادوار گذشته عمیقتر شود.
وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک پارلمان چابک، زودبازده، هماهنگ و همراه با آنچه که کمیسیون بهداشت مجلس در عرصه سلامت به دنبال آن است، مطرح است.
عبداللهی افزود: پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی به منظور اینکه اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شود، امری ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه بعضی از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مشترک است، افزود: سند آمايش سرزمينی آموزش عالی سلامت در سال 1394 در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت و ضرورت دارد برای اجراییسازی آن تقسیم کاری بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
عبداللهی سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، سند ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را نیز از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مرتبط دانست و گفت: موضوع جمعیت نیز از موضوعات مشترک است که ضرورت دارد تصویب قانون جمعیت در اولویت مجلس شورای اسلامی باشد.
کبگانیان مطرح کرد: لزوم تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس برای حل موضوع سهمیههای کنکور
کبگانیان در مورد سهمیههای کنکور گفت: بعضی از سهمیههای کنکور مصوب مجلس شورای اسلامی است و ضرورت دارد با تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس موضوع سهمیهها حل شود.
وی با اشاره به موضوع مالکیت فکری گفت: مالکیت فکری به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه و رشد علم و فناوری در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است اما متأسفانه در اجرای آن کوتاهی شده که نیاز به حمایت بودجهای از سوی دولت دارد.
کبگانیان در مورد رشته پزشکی گفت: داوطلبان رشته پزشکی باید به مهارت و دانش پزشکی علاقهمند باشند و میتوان سازوکاری فراهم کرد که پذیرش در رشته پزشکی از دوره لیسانس باشد.
امیدوار: سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است
حمید امیدوار معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به اینکه شاخص سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است، تأکید کرد: در حال حاضر در پایتخت و شهرهای بزرگ به وفور پزشک داریم اما توزیع و کمبود پزشک در کل کشور مطرح است.
وی ابراز امیداواری کرد: در دوره جدید مجلس شورای اسلامی برای حل موضوع کمبود پزشک تصمیمگیری شود.
شهریاری: تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موضوع سهمیههای کنکور گفت: مشکلاتی در حذف ظرفیت بهیاری در کنکور سراسری پیش آمد چرا که دیپلم بهیاران با دیپلم تجربی متفاوت است و کتابهای خاص خود را دارد که در این خصوص با شورای عالی انقلاب فرهنگی نامهنگاری شده است.
وی درمورد رشته پزشکی اظهار کرد: این پیشنهاد که پذیرش پزشکی بعد از گذراندن دوره لیسانس انجام شود، پیشنهاد خوبی است و در بعضی از کشورها نیز اجرایی شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درمورد موضوع جمعیت تصریح کرد: ضرورت دارد نخبگان و تحصیلکردههای کشور به فکر فرزندآوری باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع جمعیت چندین سال است که در مجلس طرح و بررسی شده است، افزود: اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه برای موضوع جمعیت در مجلس دارند، که البته به نظر بنده با توجه به آماده بودن قانون جمعیت نیازی به تشکیل کمیسیون ویژهای نیست.
وی با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در رابطه با موضوع طب سنتی این است که مقرر شده است کمیتهای برای طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شود.
شهریاری به رعایت موضوع عفاف و حجاب در کادر درمان تأکید کرد و اظهار کرد: رعایت عفاف و حجاب به اعتقاد رئیس بیمارستان و دانشگاه نیز بستگی دارد و باید رؤسای بیمارستانها و دانشگاهها اعتقادات دینی مستحکم داشته باشند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: در سال 1365 سهمیهای برای پذیرش پزشک زن در کنکور در نظر گرفته شد اما متأسفانه این سهمیه به درستی مدیریت نشده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر 40 هزار پزشک داریم که تجربه حتی یکبار نسخه نوشتن ندارند که یا از کشور خارج شدهاند و یا به کارهای دیگری مشغول هستند.
شهریاری به اختلاف دستمزد پزشک عمومی، متخصص، جراح و جراحیهای خاص اشاره کرد و گفت: تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است و در حوزه سلامت خلاء قانونی نداریم اما نظارت به درستی انجام نمیشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید قانون عدالت آموزشی در حوزه سلامت و سند آمايش سرزمينی آموزش عالی سلامت، مدیریت شوند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بر آمادگی این کمیسیون در تعامل با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید و ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره جدید انقلابی عمل کند و خدمتگزار مردم و نظام باشد.
محمدی تأکید کرد: لزوم تعیین شاخص برای سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی
جواد محمدی، دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها گفت: متأسفانه در بعضی از موارد قانون در کشور به طور کامل اجرا نمیشود، به این صورت که بخشی از آن اجرا میشود و بخشی از آن اجرایی نمیشود.
وی تأکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی برای اجرایی شدن نیاز به تعیین شاخص دارد و نیاز است راهبردهای سند اسلامی شدن در بخش سلامت با تعامل مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص و اجرایی شود.
عاملی در دیدار با رئیس کمیسیون آموزش مجلس: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری به وجود آورده است
عاملی در دیدار دیگری با رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس که به همصدایی، یکصدایی و همکاری بین ارکان نظام تأکید داشتند، گفت: همصدایی و همکاری بین ارکان نظام یک اصل اساسی برای رسیدن به اهداف والای جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به حوزه علم و فناوری و ارتباط علم با توانایی تأکید داشتهاند، اظهار کرد: با توجه به نیاز حوزه علم و فناوری به یک سیاستگذاری یکپارچه، با تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت سیاستگذاری یکپارچه در این حوزه فراهم شده است. ضمن اینکه روح توجه به حوزه فرهنگ در آن نیز وجود دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت 40 ساله تجربه و بلوغ نظام برنامهریزی فرهنگی و آموزش عالی را دارد.
عاملی تصویب سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان، آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، تأسیس کرسیهای آزاداندیشی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و... و مجموعه ظرفیتهای ایجاد شده در حوزه علم و فناوری را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در ایجاد سیستم و نظام، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آورده است.
عاملی تأمین زیرساختهای سیاستگذاری، برنامهریزی و نهادسازی را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: نتایج آن در رتبه علمی ایران در جهان، رابطه دانش با اقتصاد، صنعت و فناوری و استقلال قابل توجه کشور در حوزه تولید اقلام مورد نیاز مردم اعم از مواد غذایی و دارو و... مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوعات مشترکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اظهار کرد: شورای تحول نوسازی نظام آموزشی کشور با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این سند تشکیل شد و باید اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا پیگیری و نظارت شود.
عاملی به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در حوزه سیاستگذاری و تقنین و تفکیک در امر نظارت و ارزیابی اجراییسازی تأکید و تصریح کرد: باید هماهنگی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از تداخلات در سیاستگذاری، مقرراتگذاری و نظارت بر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی شکل گیرد که با ایجاد کمیته تلفیق بین دبیرخانه شورا و مجلس میتوان در این مسیر حرکت کرد.
امیداوار: در حوزه علم و فناوری کشور چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانشبنیان و تربیت تأمین شود
امیدوار معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در حوزه علم و فناوری کشور چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و تربیت تأمین شود، میتوان دستاورد عمدهای در این حوزه کسب کرد،
وی تأکید کرد: کشور در حوزه آموزش و پژوهش وضعیت خوبی دارد و موضوع آموزش قبل از کنکور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش پس از کنکور و همچنین پژوهش در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است.
امیدوار با اشاره به اقتصاد دانشبنیان گفت: در سند نقشه جامع علمی در مورد اقتصاد دانشبنیان به اینکه نسبت فناوریهای داخلی به کل فناوریها باید به 50درصد برسد تأکید شده است.
وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز است که یک ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.
منادی خبر داد: آمادگی کمیسیون آموزش مجلس برای تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجراییسازی مصوبات
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز طی سخنانی اظهار کرد: از طریق آموزش میتوانیم کشوری توسعه یافته شویم، البته آموزشی که به اقتصاد مرتبط باشد و درآمدزا باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنیوحرفهای مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر این قانون به درستی اجرا شود هم در جهش تولید موفق خواهیم بود و هم اینکه در حوزه فناوری و مهارت، مشکل بیکاری حل میشود.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که میفرمایند: «اَلعِلمُ سُلطان؛ علم، اقتدار است» افزود: نهادی که میتواند برای کشور در علم اقتدار ایجاد کند شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دکتر منادی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس در تلاش است که مرکز پژوهشهای مجلس زیر نظر کمیسیون آموزش باشد چراکه در این صورت امکان نظارت بیشتر فراهم میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه 30 دستگاه حوزه علم و فناوری به کمیسیون آموزش مجلس مرتبط است، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس موظف شدند که هر نفر به صورت جداگانه مسئول ارتباط با این دستگاهها باشند.
وی پیشنهاد داد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس در شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تعامل بیشتر دبیرخانه شورای عالی و مجلس حضور داشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تصریح کرد: این کمیسیون برای همکاری و تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرایی سازی اسناد و مصوبات این شورا آمادگی کامل را دارد.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/